Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 11:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

PC lukker pludseligt ned

Sidder med en PC fra 2006 med XP, som pludseligt og uden advarsel lukker ned. Ingen BSOD - PC'en slukker. Den har tidligere kunnet køre om formiddagen, men døde så om eftermiddagen. Så kunne den køre en time eller to, men nu kan den dø umiddelbart efter chkdsk har kørt færdigt, eller man kan være heldig at få startet dyret helt op, hvorefter den så dør, hvis man starter et program eller forsøger at installere Everest eller lign.

Jeg har støvsuget grundigt for et par uger siden, og der er ingen støv. Blæseren kører, men CPU'en kan vel næsten ikke nå at blive varm i løbet af en opstart?

Nogle ideer til, hvad problemet kan være samt en mulig løsning?

Mvh.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 12:06 #1
Det lykkedes mig lige at komme ind i BIOS og kigge lidt, og der stod CPU-temp. til 32 grader, hvorefter den gik ned kort efter. Så kan det vel ikke være et varmeproblem.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 12:07 #2
Det er i øvrigt som om, at jo flere gange man tænder maskinen, desto kortere tid kører den.

Det er et ASRock K8NF4G-motherboard.
28. februar 2010 - 12:09 #3
PSU'en (PowerSupply) er blevet 'dårlig' ?
Avatar billede haverslev Novice
28. februar 2010 - 12:13 #4
Prøv at tjekke om den kan kører, lidt længere tid i fejlsikret tilstand.
Tryk på F8 under opstart og vælgt fejlsikret tilstand.
Hvis den køre lidt længere tid end i normal tilstand, så tror jeg også på strømforsyningen - men kører den uden problemer, så skal den have en chkdsk fra promten osv.
Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 14:15 #5
Altså... hvis den kun kan køre lidt længere tid i fejlsikret tilstand, så er PSU'en sandsynligvis problemet?

Hvad omfatter osv. til sidst? Den har kørt chkdsk i forbindelse med opstart uden at finde noget - er der forskel på dette og så en chkdsk fra prompten?
Avatar billede haverslev Novice
28. februar 2010 - 14:29 #6
Hvis den køre måske 5-10 min. længere i Fejlsikret, end den gør i normal - så kan det tyde på at psu`en er dårlig.

Men ang. chkdsk fra promten - så er det med XP Cd`en i drevet og en tur i Genroprettelseskonsol:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

(osv. er):

Hvis ikke den kan klare fejl og mangler, så enRepair af Windows XP:
Du mister ikke noget ved det, blot du er opmærksom på punkt 4.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen
Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 15:21 #7
Nu kunne jeg slet ikke få ild i dyret, men jeg var så heldig at have en PSU liggende (oven i købet magen til), og den har jeg nu sat i, og det virker til at have løst problemet, for nu har den kørt i 20 min. uden problemet.

Tak for hjælpen.

Larry var først, men haverslev grundigst, så smid et svar og I kan dele pointsene.
28. februar 2010 - 15:29 #8
Ping... (Dele mellem alle...)
Avatar billede haverslev Novice
28. februar 2010 - 15:35 #9
larry`s points - gav kun uddybende info/hjælp da jeg næsten lige har haft dette problem i anden sammenhæng og skulle lige have dig til at "afprøve" noget, som jeg selv glemte at prøve :-)
Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 15:36 #10
:o)

Så må du undskylde, at jeg ikke nåede så langt mht. afprøvningen!
Avatar billede haverslev Novice
28. februar 2010 - 15:42 #11
prøvede du da ikke dette?
Hvis den køre måske 5-10 min. længere i Fejlsikret, end den gør i normal - så kan det tyde på at psu`en er dårlig
Avatar billede yuanyang Nybegynder
28. februar 2010 - 16:18 #12
Nej - det prøvede jeg ikke, for PSU'en ville slet ikke tænde, da jeg ville teste dit forslag.