Avatar billede lennart Nybegynder
25. februar 2010 - 12:56 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

HP Pavilion dv7-3116eo larmer

Hej
har lige købe en bærbar HP Pavilion dv7-3116eo til 6000 kr i fona men den larmer helt vildt
er der nogle der har erfaringer med denne maskine.
har læst at hp har gjort sådan at man ikke kan slukke for blæseren.
jeg kan godt få den til at gå ned i hastighed men der skal ikke meget til for at blæaeren går amok.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2010 - 13:13 #1
Hej Lennart. Man må jo ikke kunne deaktivere blæser på computeren, da den så hurtigt vil "dø" bogstavelig talt. Men når den kører op i fart, er der så hyper aktivitet på harddisk? Prøv at gå i joblisen for at se hvor meget belastet den er, og evt hvilke programmer/tjenester der bruger resourserne.
Avatar billede lennart Nybegynder
25. februar 2010 - 13:21 #2
nej ved jeg godt men der er en bios funktion hvor man kan "slukke" for blæseren. og kan stadig hører den håber det er en fejl har været inde på hp hjemmeside der er der nogle der visse hvordan man kan giver blæseren nye værdier men det burde ikke være nødvendigt..

jeg ikke nogle særlige programmer der kører. Den er helt ny købt for en uge siden.

Har office åben og så begynder den nogle gange at går  ned i fart men der skal som sagt ikke meget til og så er den bare ikke til at få ned i hastighed igen.

så skal nok have den til reperation desværre..
Avatar billede lennart Nybegynder
25. februar 2010 - 18:34 #3
har lige prøvet at lade den står i de første par minutter går cpu forbrug fra 15 til 60% er det normalt?
selv om den ikke bliver brugt går blæseren igang igen det er vist heller ikke normalt?
er der andre der har erfaringer med  HP Pavilion dv7-3116eo  eller andre lignende hpere?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2010 - 19:40 #4
Min søn har en HP DV6, og hans cpu forbrug med et program åbent  og Firefox kørende, ligger på ca 10%. Det er jo langt fra det du oplever. Men i joblisten kan du se hvilke ting der sluger kraften ud af den. Har du mange programmer der starter op sammen med Windows? Gå i msconfig, og slå det fra du ikke har behov for.
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
26. februar 2010 - 12:26 #5
Den computer du har købt virker umiddelbart ret vild.
"ATI Radeon™ HD 4650 grafik, op til i alt 2815 MB grafikhukommelse i alt med 1 GB dedikeret DDR3."

Et grafikkort med 1 GB GDDR3 ram er umiddelbart et ret vildt kort. Og de kølere der er i bærbare er ikke så effektive som dem i stationæer computere. Så tror det er et spørgsmål om at du må vænne dig til støjen, eller gå ned i butikken og få dem til at give dig pengene tilbage fordi du ikke mener produktet lever op til dine forventninger.

Desuden sidder der ret små blæsere i bærbare som skal køre ret hurtigt for at få kølet det som stationær computere køler. Beklager, men tror bare computeren gør hvad den kan for at køle det enorme grafikkort.

CPU forbrug skal du ikke tænke ret meget over. Det er ikke det som gør at din maskine bliver varm, det er som sagt udelukkende grafikkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2010 - 15:15 #6
Jo det er muligt den er "vild". Men det kan vel ikke være meningen den skal køre vildt op i blæserhastighed for at lave "ingenting"??
Jeg havde kontaktet Hp direkte, og fået en snak med dem. For hvis computeren nu ikke skal fise op i fart, bare den er tændt, kan den jo være defekt. Så er det bedre at tage det her i opløbet medens den er ny.
Avatar billede haverslev Novice
26. februar 2010 - 18:03 #7
"Et grafikkort med 1 GB GDDR3 ram er umiddelbart et ret vildt kort" og "Beklager, men tror bare computeren gør hvad den kan for at køle det enorme grafikkort"
Kræver da vist en nærmer forklaring :-)

Om et grafikkort har 64Mb ram eller 1Gb ram er uden betydning i spørgerens tilfælde.
Hvis derimod at den kørte op i hastighed ifm. med spil eller ved hård belastning, så var den en helt anden snak.

Enig med 220661 - kontakt HP support og forklar dem problemet, det er ikke normalt at en ny og næsten ubrugt sak køre med blæseren i høj hastighed ved ingen belastning.
Det kan f.eks være en fejl eller et eller andet problem ifm. med "AMD Powernow"
Avatar billede lennart Nybegynder
22. marts 2010 - 18:00 #8
undskyld jeg ikke har svaret før men ved ikke hvorfor jeg ikke har fået besked op at det var kommer kommentarer herinde.
Får den tilbage om et par dage.
Jeg tror det var blæseren der var i stykker kan ihvertfald se at de har haft bestilt nye dele til den så nu jeg krydse fingre for at den ikke larmer mere
Skal bruge den mest til at skrive på men er da glad for at det er et vildt grafik kort iden :)

Mente heller ikke det kan være rigtigt at sådan en ny bærbar skal larmer sådan selvom den kun har kostet 6000 kr.
Avatar billede den33 Nybegynder
19. maj 2010 - 11:11 #9
Hvad skete der i denne sag.?
Min søn har også en dv6 hvor blæser lyder som en turbine motor.
han skal ikke lave meget på den før cpu viser 85-90c.
Den bliver så varm at man ikke kan holde den på skødet.
Sjovt nok lyder det ikke som om blæser er defekt (mislyd) den kører bare i et super tempo, uden rigtigt at køle noget.
Avatar billede lennart Nybegynder
19. maj 2010 - 11:25 #10
ja fik den tilbage for anden gang (2 månedere har det taget)fik udskiftet motherboard + blæser men den larmer stadig

Ja min har samme problem blæseren starte i højt tempo som er normalt men går aldrig ned i "gear" igen.

Det er som om hp bare har sat den til at blæser helt vildt for så er der ikke risiko for at cpu bliver for varm så har de bare glemt det ikke er alle det gider hører på det larm.
Har lyttet til en del andre både billigere og dyrere bærbare som ikke larmer nær så meget men har tænk om det kan være man bare har været uheldig og købt et forkert mærke/model?

regner med at tage kontakt til fona snart ville helst gøre det over email men kan ikke finde en email adresse til fona vejle
udover den larmer så begyndte den også at "chkdsk" ved opstart da jeg fik den tilbage. Der skulle en genstart til før den ville går igang med at checke diskene så håber på at kunne få pengene tilbage for det skrammel..
Avatar billede carlo57 Nybegynder
01. november 2012 - 19:11 #11
Jeg har en HP Probook 4525s, sku være det helt vilde. Kører også fint, men har nøjagtig samme støjproblem som f eks lennart. Ingen hjælp at hente hos HP. Min hustru har en nøjagtig magen til bare 3 mdr yngre (altså HPen:-)) - den larmer til gengæld ikke ret meget.

Når min blæser kører op i vanvittig hastighed, er det tilsyneladende tilfældigt, det sker selv om det IKKE er nogen programmer åbne og ingen uvedkommende processer der kører. Jeg må vist også bare spare sammen til en anden - og det er så også sidste gang jeg har købt en HP.
Avatar billede NicholaiCSJ Nybegynder
19. januar 2013 - 22:57 #12
Jeg har en HP Pavilion dv7 som ca. er 4 år gammel. Den blæser også hele tiden. Det gjorde den ikke i starten, men der gik ikke lang tid før den begyndte at blæse konstant.