Avatar billede erikmailand Nybegynder
25. februar 2010 - 09:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ReadyNAS Duo - Seperate diske

Hej eksperter.
Har lige et lille hurtigt spørgsmål.
Overvejer at købe denne NAS:

http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo/RND2000.aspx?detail=Specifications

Men er kommet lidt i tvivl om en enkelt ting

Jeg Ville gerne smide 2x 2TB diske i den, vil jeg så få 4TB eller vil den bruge den ene udelukkende til backup af disk et? (DVS kun 2TB jeg kan bruge) ved man kan vælge denne funktion med backup, men kan man fravælge den?
Vil hellere ha de 4TB & Så en ekstern HDD til det vigtigste :)
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2010 - 09:32 #1
Det kan du selv vælge. Den har mulighed for:
Raid 0/stripe = Skriver seperat på hver disk for højere ydelse, giver samtidig den fulde kapacitet (igen 4tb). Ryger en disk, ryger al data.
Raid 1/Mirror = Spejler indholdet af diskene ("backup"), ryger en disk har du stadig din data på den anden.
Du kan læse mere om raid her: http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
Samt deres egen proprietær-raid (x-raid). Hvordan det præcist fungerer må man kunne læse mere on i deres datasheet.

4tb (eller 2tb) er virkelig meget data at miste, så personligt ville jeg gå med et mirror.
Forleden mistede jeg en disk i mit ene mirror, hvilket betød at mine data var intakte til trodst for at den ene disk stod af.
Men det er et spørgsmål om smag og behag.

At betegne et mirror som decideret backup er dog ikke helt korrekt. NASen kan blive stjålet, der kan opstår brand, NASen beslutter sig for at destruere indholdet (dog temmelig usandsynligt), data kan blive beskadiget på SW niveau osv..
Det anbefales altid at der tages "ægte" backup af sine vigtige data.

Personligt har jeg både arbejdet med Linksys, DLINK, Netgear og Synology NAS. Den sidste er klart at foretrække rent brugermæssigt. De øvrige har ikke den mest intuitive UI.
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2010 - 09:40 #2
Har lige kigget lidt nærmere på X-raid.
For ReadyNAS Duo's vedkomne er det bare et mirror der giver mulighed for at øge kapaciteten med tiden (deres NAS-enheder med flere bays benytter formentlig raid5 til det).

Dvs: Du har 2x2tb som start, hvilket giver 2tb brugbar plads.
Med tiden kommer der større diske til (antager vi) og du køber 2x3tb (fiktivt so far). Ved at skifte først den ene ud og lade systemet rebuilde efterfulgt af udskiftning med den anden, har du nu 3tb istedet for 2tb uden at skulle flytte data til et midlertidigt lager.
De fleste NAS-enheder understøtter denne mulighed (med hver deres navn for det). En ganske rar mulighed for at udvide sin plads uden at skulle bruge midlertidigt lager.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
25. februar 2010 - 09:52 #3
Har et par Eksterne drev, som jeg vil bruge som backup til det vigtigste (Har en HTPC, så det meste af NAS'en skal bruges dertil, så det er ikke jordens undergang, hvis den skulle bryde sammen) derfor ville det være rart at kunne bruge de 4TB

Som man burde kunne, som jeg har forstået dit svar :) (Er ikke nogen Ørn til dette endnu)
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2010 - 10:18 #4
Hvis det primært er til at streame (og ellers dele ting og sager på netværket), så vil den være ganske fin. Og jeps, hvis den sættes op i stripe kan du udnytte den fulde kapacitet. Dog ville jeg lige tage et kig på deres kompatibilitetsliste for at være helt sikker på at diskene understøttes.

Personligt ville jeg lige tage et kig rundt efter reviews af den og andre lignende:
Synology: http://www.synology.com/enu/products/index.php
Qnap: http://qnap.com/Products.asp
Thecus: http://www.thecus.com/products_index.php?set_language=english
De fleste harddiskproducenter har også smidt NAS-enheder på markedet. De kan være lidt skrabede i funktioner, men nogle gange kan man spare lidt den vej.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
25. februar 2010 - 10:29 #5
Det er helt rigtigt hvad Chalde skriver og jeg er enig med ham i anbefalingen af Synology. Men vær opmærksom på at HVIS en disk i et spejl (RAID-0) ryger og du har f.eks. 2x2TB diske og der ligger 1 TB data på diskene, så vil det tage laaaaaaang tid at rebuilde dit RAID sæt efter et nedbrud

Har selv en CS407e med 4 stk. 1 TB diske i RAID-5, hvilket giver mig 2,5 TB brugbar plads - og det spiller maksimalt....

Men alt i alt kommer det jo an på dine krav - men en DS209+ vil være et godt valg til hjemmebrug og så sat op med 2 spejlede diske.

Go' held m. projektet!

/jan
Avatar billede erikmailand Nybegynder
25. februar 2010 - 10:30 #6
Var egentlig fordi at elmutanten har den på tilbud til 1000.- hvilket i mine øre lyder billigt. men hvis andre kan anbefales, til okay penge, og gerne 4TB, er jeg da lutter øre :)
Avatar billede erikmailand Nybegynder
25. februar 2010 - 11:04 #7
I starten ville jeg bare ha en ekstern HDD med 2 diske. Men faldt så over denne, som var på tilbud. Den skal stort set kun bruges til min HTPC, men kunne jo være fint hvis man kunne tage den bærbare og se noget af det man havde optaget :)

Men hvis i ikke synes den er så god, må jeg jo hellere lade være med at invistere i denne..
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2010 - 11:52 #8
1000kr for en 2bay NAS er ikke en ringe pris.
Men det er jo en ældre NAS, så derfor prisen nok er dernede af.
Men du kan evt. selv bedømme:
http://www.trustedreviews.com/networking/review/2008/05/05/Netgear-ReadyNAS-Duo/p1
(rnd2150 er den samme der følger blot en 500gb med)
Avatar billede erikmailand Nybegynder
25. februar 2010 - 12:05 #9
Måske et dumt spørgsmål, men kan man egentlig tilslutte den direkte til sin pc via usb? kan se at der er en backup usb på fronten og 2 på bagsiden...

Tror nu den er ok til mit behov. men vil da lige kigge lidt i rewiew..
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2010 - 12:40 #10
Det er så vidt jeg kan se kun usbindgange til f.eks. usb sticks, printer osv.
Backupen er nok til 1touch backup (den tager en kopi af forudbestemt område til den usbenhed der sidder i).
Men tjek evt. manualen, der må det stå.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
28. februar 2010 - 20:10 #11
Point går til Chalde :)

Fik købt mig en ReadyNAS Duo. Og den virker fint til mit forbrug.

Har lige et tillægsspørgsmål, ved ikke om jeg skal oprette et nyt spørgsmål? men så må i jo sige til :)

Har en Belkin N1 router: http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=379601

Som er forbundet således:
- Readynas & HTPC med kabel
- Bærbar med trådløs N

Når jeg overføre fra HTPC til NAS er hastigheden 12-14MB/S, men udnyttelsen af netværket står kun til 12-14% er dette normalt, og hvad man kan forvente??
Avatar billede playmaster Nybegynder
23. februar 2011 - 16:09 #12
Har selv en ReadyNAS DUO fra netgear og har lige købt en 2TB disk til den.
Vil gerne bruge denne som ekstra plads (RAID 1, hvis jeg forstå jer ret?), men hvordan laver jeg den om så jeg har 3TB ialt?