Avatar billede _rueskov Nybegynder
24. februar 2010 - 16:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Egen router med indbygget adsl modem på TDC's net

Hej
Jeg leder efter den korrekte konfiguration for at koble min egen router med indbygget adsl modem(D-LINK 2640B) på TDC's net.

Der er en del spørgsmål vedr. dette i forvejen her på sitet, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan få det til at virke.
D-Link har bekræftet at modem'et er kompatibelt med TDC's net, men kunne ikke hjælpe mig med opsætningen.

Min linie er en ADSL2/2+ med Dynamisk IP, og tidligere havde jeg TDC Netopia router på, men har fravalgt den nu.

Jeg har forskellige muligheder i opsætningen, og måske kan nogen give et bud på de rigtige settings:

IP opsætning    : DHCP eller Bridging? (Kan også vælge Static eller PPPoE/A men kan ikke tro det skal være det.)
VPI        : 0    - er bekræftet af TDC.
VCI        : 101    - er bekræftet af TDC.
Connection type    : 1483 Bridged IP LLC eller VC-MUX?
MTU        : 1492 måske eller??

Så har jeg nogle Advanced settings jeg kan sætte:
Modulation type    : Autosense, ADSL2/2+ og en del flere men routeren identificerer godt nok ADSL2/2+
Capability    : Bitswap enabled er som standard True og SRA enabled er som standard False.

Er det påkrævet at jeg frakobler det gamle udstyr i et par timer inden jeg forsøger?
Hvis jeg så forsøger nogle settings der ikke duer, skal jeg så vente et par timer igen?
Kan der være MAC lås på?
Avatar billede _rueskov Nybegynder
24. februar 2010 - 23:10 #1
Ok har fået det til at virke, med nedenstående settings.

DHCP enabled,VPI 0, VCI 101, 1483 Bridged IP LLC, MTU 1500.
Bitswap Enabled, SRA disabled, Autosense.

Formoder det har været påkrævet at vente indtil at ip/mac var frigjort hos tdc.
Avatar billede phejndorf Nybegynder
22. maj 2010 - 08:50 #2
Blot til supplement. Efter et døgns kamp med min nye Linksys WAG120N kom jeg frem til flg. på min forbindelse (bemærk især multiplexing som er VC og ikke LLC!):

Encapsulation: RFC 2684 Bridged
Multiplexing: VC
QoS: UBR
PCR:
SCR:
Autodetect: Disable
VPI: 0
VCI: 101
Enable: 1
PVC Status: Up

Heldigvis var min gamle Draytek modem-router i stand til at autodetektere indstillingerne. Installationsprogrammet fra Cisco/Linksys var totalt håbløst, så man kan lige så godt gå ind på 192.168.1.1 med det samme og håndkonfigurere.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
12. februar 2012 - 03:02 #3
Du burde indenfor et minuts tid kunne se at du har en forbindelse i dit nye modem, mens selve tildelingen af IP-adressen kan tage op ytil 75 minutter hos TDC.
Avatar billede AFoldal Nybegynder
15. maj 2014 - 18:44 #4
Helt korrekt opsætning til TDC Privat-ADSL over PTSN, anno 2014:

DHCP, hvis du vil køre NAT på modemet.
Bridge, hvis du vil køre NAT på en router bag modemet (Sådan gør TDC's gamle 4-ports modem).

Protokol: RFC 2684 Bridged (VC-Mux hvis du har almindelig telefoni, LLC hvis du har ISDN)
MTU: Auto / 1500
VPI: 0
VCI: 101
ADSL Type: Annex M (Hvis din router ikke har Annex M, så brug Annex A)
ADSL Auto Sync: Enabled
DHCP: Enabled, medmindre du vælger at forbinde til din ISP med bridge
NAT: Enabled hvis du bruger DHCP, Disabled hvis du bruger Bridge (kræver NAT-understøtning på routeren bag ved modemmet)

Vær opmærksom på, at hvis du bruger Bridge, som er den anbefalet metode, så vil du ikke kunne tilgå modemets konfigurationsside, medmindre du manuelt sætter en computer til modemet og skifter din IP manuelt til en i modemets subnet.
Dette er forbi at hvis du vælger Bridge, så bliver din WAN-ip, direkte allokeret til routeren/computeren som er efter modemet, og derfor går du udenom modemets subnet.