Avatar billede nyilinux Nybegynder
18. juli 2001 - 20:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Backup

Jeg skal til at lave et backup program og er interesseret i hvad du personligt vil have et backupup program skal kunne mere end bare at tage en backup, jeg tænker på f.eks. virus tjek, password, pakning o.lign.
Hvis du har en god idé om hvad andre personer/firmaer vil have af sådan et program er jeg også interesseret i den
Avatar billede Beach Mester
18. juli 2001 - 21:32 #1
Jeg har da en del ideér i kan bygge videre på:-)
1/ Images af harddiske (som i ghost)
2/ Automatisk reminder efter selvvalgt antal dage
3/ Viruscheck af filer der laves backup af
4/ Ikke fylder noget i ram, når det ikke bruges (intet=meget meget lidt!!!)
5/ Kun lave backup af de filer der er ændret (ikke i dato men i indhold)
6/ Mulighed for at sende backup via net eller internet til anden server som selv laver backup måske en gang i timen!
7/ Garanti for at backup er modtaget og sikret væk fra alt netværk
8/ kryptering med 4096 bit nøgler
9/ Hurtighed. Mange backupprog. er en evighed om at generere en backup af 80Gb data.
10/ Brugervenlighed så selv dummies har en 110% sikkerhed for at data er sikret
11/ Mulighed for ved breakdown at kunne modtage HD eller CD med seneste 1-10 backups
12/ At i ligger alt kode fri, så alle kan se at i _ikke_ har mulighed for at læse de data som i opbevarer.

Det var en stor mundfuld, men du efterlyste hvad det \"optimale\" ville være, og den er beskrevet her:-)
Om det så kan lade sig gøre er en helt anden sag, men det var jo ikke spørgsmålet:-)

//Beach
Avatar billede ed Nybegynder
19. juli 2001 - 10:59 #2
Beach har fat i den (meget :) lange ende. Nu fremgår det ikke 100% om det der skal laves er et netværksbackup, dvs. du vil have det på din/jeres servere nyilinux, for hvis ikke, så kan især pkt. 12 jo godt udelades. Det ville dog være en nyttig funktion at have valget, så man kunne vælge om det skulle være til personlig brug, og derved blot gemme backup på en anden partition eller et externt drev, eller til firmaer der kunne have interesse i større netværksbackups på deres egne servere eller udenfor huset.

Beach\'s foreslag med en Ghost-lignende mulighed er også god (puha hvor har jeg ønsket det mange gange :) men igen burde man have mulighed for at vælge om det blot skal være nogle isolerede foldere, eller en komplet systemgendannelse ligesom den meget udskældte funktion af samme navn i Windows ME. Sidstnævnte kræver selvsagt meget mindre plads og er meget hurtigere, men medfører jo så mere arbejde hvis det hele endelig går ned.

Så mit bedste foreslag er altså at tage Beach\'s ideer og tilføje en rigtig god brugerflade med simple grundindstillinger så alle kan være med, men med solide muligheder for selv at justere til sine egne behov, især om det er til virksomheds- eller hjemmebrug.

Lyder spændende, god arbejdslyst :)

\"ed
Avatar billede ed Nybegynder
19. juli 2001 - 11:00 #3
Hehe ... ups ... god brugerflade var pkt. 10, det havde jeg lige overset. Det var da pokkers som du var grundig Beach.
Avatar billede Beach Mester
19. juli 2001 - 13:17 #4
>>>ed
Ja, jeg har da prøvet at komme med det meste af det jeg har fra andre programmer som har med en eller anden form for backup at gøre:-) Men da jeg selv bruger Ghost til mine partitioner med styresystemer, andre programmer til at tage backup af mine datadrev, andre igen til kryptering (hvis det skal ud af huset!) osv osv osv.

Det ville jo være kanon hvis man kan få samlet det hele under en paraply så man ikke hele tiden skal holde tungen lige i munden!
Nu kommer du også lige med den om brugerfladen, og der mener jeg at mange af de backupprogrammer man ser rundt omkring \"prøver\" at gøre noget ud af det, men jeg plejer at sige at hvis min knægt på 5 år kan finde ud af at lave backup på sin maskine så er den hjemme:-)

>>>Alle

Men men men....
Jeg har ikke været grundig nok, for sørme om ikke jeg har glemt en funktion!!!
Når uhældet er ude, og man skal have fat i en enkelt eller måske 2 filer skal der self. være en funktion der kan gøre det muligt KUN at lave en restore på dit man mangler. Dette kunne f.eks være en enkelt folder eller filer der er ændret meller 20 og 22 den 4/6-98

Ghost giver \"kun\" mulighed for manuelt at se et image igennem, men kan ikke sortere filerne i en selvvalgt rangorden og det har jeg manglet flere gange!

>>>nyilinux

Hvis du er i stand til at lave et prog. med alle de funktioner som vi ønsker så kan du da godt regne med at have din første kunde i butikken!
Men det er jo ikke lige noget man laver på en ½ eftermiddag så... Men kom du bare i gang så vil jeg da meget gerne hjælpe dig med at teste og vurdere om du har fat i noget man som hardcore nørd kan bruge til noget fornuftigt eller om det ryger op på hylden samme med alle de andre ting man har brugt firmaets penge på:-)

//Beach
Avatar billede nyilinux Nybegynder
19. juli 2001 - 18:21 #5
jeg og nogle af mine kammeratter vil lave dette backup program og er allerede godt i gang, når vi er færdige kan ALLE private bruge programmet frit
Avatar billede Beach Mester
19. juli 2001 - 18:31 #6
Så må du endelig huske at smide et link ind her så vi kan få fingerne i det og se om det er noget der kan bruges til noget.
Du er også velkommen til at sende det direkte til beach@pc.dk hvis du ønsker det:-)

Rigtig god arbejdslyst, håber i får banket noget forunftigt sammen som ikke allerede er lavet af en masse andre!

//Beach
Avatar billede kane Juniormester
19. februar 2003 - 13:32 #7
hva så nyilli..............bliver det til noget?