Avatar billede gmn Nybegynder
22. februar 2010 - 23:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside med gode søgemuligheder

Jeg har brug for at oprette en hjemmeside med Spørgsmål/Svar design. Q/A er skrevet på engelsk men bliver oversat til dansk inden hjemmesiden fremstilles. Hvilken programopbygning er bedst til for læseren at søge på: kategori, underkategorier og endelig efter frisøgning i både 'spørgsmål' og 'svardelen' af indholdet? Der er tale om ca. 1400 Q/A par, som fylder ca. 2 wordsider pr. Q/A. Jeg har lidt kendskab til både FrontPage/Access og PHP/MySQL, men er der et CMS system, der kunne være egnet til denne opgave? Har været inde om WordPress med Wiki, men kan ikke se, om det er en mulighed. Siden skal ligge på et webhotel, der kører alt ovenstående (og måske meget andet).
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. februar 2010 - 23:46 #1
Tjaaa....
Frontpage/ Access er nok ikke lige vejen frem.

Du kan evt. prøve med Php og MySql Full Text Search
Avatar billede gmn Nybegynder
23. februar 2010 - 11:19 #2
Kunne du evt. begrunde din anbefaling?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
23. februar 2010 - 21:09 #3
Access kan dårligt klassificeres som en database, den er bygget på en virkelig gammel teknologi "Microsoft Jet Database Engine".
Den har et sært locking system + antallet af brugere er svært begrænset.
Den understøtter heller ikke FullTextIndexering og du vil jo gerne søge i dokumenter, så derfor vil Access absolut være et dårligt valg for dig.

Nu gav du mig 2 muligheder :) Men udover MySql, findes der også Microsoft FullTextSearch som virkelig er blevet forbedret i 2008.

Derudover findes der jo også Sol-R, passer nok meget godt til Php. Sol-R er gratis :)

Der eksisterer mange andre, men de koster penge. (mange mange penge)
Avatar billede gmn Nybegynder
23. februar 2010 - 22:50 #4
Du begrunder mest dit fravalg. Jeg begrænsede mig ikke til 2 muligheder, men nævnte to muligheder, jeg havde arbejdet lidt med tidligere. Jeg spurgte om der var andre muligheder, og det kommer du så lidt ind på.
Fra en anden kilde har jeg fået foreslået Plone, da mit materiale på mikroplan kan sammenlignes med arkivering og søgning i afhandlinger, som man på universitet arkiverer i Plone. Jeg har dog erfaret, at et webhotel skal have Zope Application Server intalleret for at man kan anvende Plone.
Jeg er helt åben for forslag. Jeg vil bare gerne have en brugbar hjemmeside med en super søgefunktion, og hvis det kan fremstilles i et OpenSource program, så er det et plus :-).
Avatar billede janus_007 Nybegynder
24. februar 2010 - 00:04 #5
Ja Plone er et udmærket valg, det er dog et CMS, men det kan da snildt tænkes at du føler dig mere hjemme der :) Ellers skal du til at programmere en del.
Alt afhængigt af dit behov og pris så kan du jo finde et webhotel: http://www.plana.dk/products/webhosting/zope-plone-cms

Jeg tænker, hvis du gerne vil i luften med noget, så er det jo en god start og så kan du få lidt erfaring med søgninger :)

Det som udmærker en god søgemaskine er og derfor jeg bla. fremhæver SqlServer 2008:
Ordstammer (få, fået, fik osv skal give hits på ved søgning på fik), ranking/ nearness (altså en vægtning af hvor mange ord man søger på kontra de som findes i dokumentet, typisk jo tættere ordene står, jo højere rank)
Frasesøgning, eks.vis "online med Word" vil kun matche dokumenter hvor de 3 ord står sådan.

Der findes nogle flere avancerede, bla. taxonomier og textmining, men det er på et lidt højere niveau :)
Avatar billede gmn Nybegynder
26. februar 2010 - 00:16 #6
Mit webhotel har MS SQL. I supportvejledningen for import af data er vist en 2005 udgave, men jeg vil undersøge, hvad de har pt. Derudover har de MySQL server og PgSQL server. Jeg har på webhotellet arbejdet med både Joomla og WordPress. Jeg vil ikke ofre alt for mange penge på projektet, da det er et mindre 'ikke commercielt' projekt, men funktionaliteten skal selvfølgelig være i orden. Jeg har en Linux server stående her hjemme hos mig selv. Måske den kan anvendes til formålet (Zope Application Server), når den igen kommer i luften?
Hvis du er kommet i tanke om noget, hører jeg gerne om det, men send mig et 'svar', så du kan få points.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
27. februar 2010 - 01:20 #7
:)
Avatar billede gmn Nybegynder
27. februar 2010 - 08:51 #8
Du glemte at aktivere bullet point 'svar' så du kan få points.
Avatar billede gmn Nybegynder
10. april 2012 - 00:37 #9
Vi slutter her.