Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
20. februar 2010 - 18:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tjek af browser+version m. PHP

Hej,

Hvordan tjekker jeg, hvilken browser - og version af denne - en besøgende anvender vha. PHP?

Mvh
Kasper
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2010 - 18:41 #1
<?php
echo $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];
?>
Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
20. februar 2010 - 18:51 #2
Ja, men jeg vil gerne lave et tjek ala:

If(IE-version < 7) {
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2010 - 19:40 #3

<?php
function browser_info($agent=null) {
  // Declare known browsers to look for
  $known = array('msie', 'firefox', 'safari', 'webkit', 'opera', 'netscape',
    'konqueror', 'gecko');

  // Clean up agent and build regex that matches phrases for known browsers
  // (e.g. "Firefox/2.0" or "MSIE 6.0" (This only matches the major and minor
  // version numbers.  E.g. "2.0.0.6" is parsed as simply "2.0"
  $agent = strtolower($agent ? $agent : $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']);
  $pattern = '#(?<browser>' . join('|', $known) .
    ')[/ ]+(?<version>[0-9]+(?:\.[0-9]+)?)#';

  // Find all phrases (or return empty array if none found)
  if (!preg_match_all($pattern, $agent, $matches)) return array();

  // Since some UAs have more than one phrase (e.g Firefox has a Gecko phrase,
  // Opera 7,8 have a MSIE phrase), use the last one found (the right-most one
  // in the UA).  That's usually the most correct.
  $i = count($matches['browser'])-1;
  return array($matches['browser'][$i] => $matches['version'][$i]);
}

$ua = browser_info();
print_r($ua);
?>

This returns an array with the detected browser as the key, and the version as
the value, and also sets 'browser' and 'version' keys.  For example on Firefox
3.5:
Taget fra php.net
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2010 - 19:52 #4
Denne her er taget fra samme sted:

<?php
class Browser
{
    private $props    = array("Version" => "0.0.0",
                                "Name" => "unknown",
                                "Agent" => "unknown") ;

    public function __Construct()
    {
        $browsers = array("firefox", "msie", "opera", "chrome", "safari",
                            "mozilla", "seamonkey",    "konqueror", "netscape",
                            "gecko", "navigator", "mosaic", "lynx", "amaya",
                            "omniweb", "avant", "camino", "flock", "aol");

        $this->Agent = strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']);
        foreach($browsers as $browser)
        {
            if (preg_match("#($browser)[/ ]?([0-9.]*)#", $this->Agent, $match))
            {
                $this->Name = $match[1] ;
                $this->Version = $match[2] ;
                break ;
            }

    public function __Get($name)
    {
        if (!array_key_exists($name, $this->props))
        {
            die ("No such property or function $name");
        }
        return $this->props[$name] ;
    }

    public function __Set($name, $val)
    {
        if (!array_key_exists($name, $this->props))
        {
            SimpleError("No such property or function.", "Failed to set $name", $this->props) ;
            die ;
        }
        $this->props[$name] = $val ;
    }

$browser = new Browser ;
echo $browser->Name." ". $browser->Version."<br>" ;
if($browser->Name == 'firefox' && $browser->Version <= 3.6){
  echo "Din browser er gammel.";
}
?>
Avatar billede preppydude Nybegynder
20. februar 2010 - 20:12 #5
Vil du have mere information, kan du se på PHPs get_browser() funktion og det her projekt:
http://code.google.com/p/phpbrowscap/

http://php.net/manual/en/function.get-browser.php
Avatar billede coderdk Praktikant
20. februar 2010 - 23:05 #6
Hvis du går op i detaljer, kan jeg anbefale preppydudes kommentar - browscap er nice ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2010 - 23:57 #7
Kræver vist at man har adgang til ini filen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. februar 2010 - 23:58 #8
Altså get_browser().
Avatar billede preppydude Nybegynder
21. februar 2010 - 00:40 #9
Man kunne også bare bruge ini_set()
Avatar billede coderdk Praktikant
21. februar 2010 - 04:25 #10
Check get_browser - måske understøtter dit webhotel det allerede.
browscap.ini er PHP_INI_SYSTEM, så du kan ikke bruge ini_set, den skal rettes i php.ini.

phpBrowscap som preppydude linker til, er stand-alone, så den kan man godt bruge ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2010 - 08:50 #11
Øhhh, hvorfor ikke bare bruge den klasse jeg allerede har givet? Han spørger om version og navn, og det får han.
kaspernygaard>>Kunne du bruge det, så lægger du bare et svar og accepterer det selv.
Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
21. februar 2010 - 09:22 #12
michael_stim> Tusind tak! Det var præcis den sidste funktion du postede som jeg søgte :) Opretter du et svar, så overfører jeg point!
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2010 - 09:27 #13
Samler ikke, ellers tak.
Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
21. februar 2010 - 13:58 #14
Svar!