Avatar billede tinohyldig Nybegynder
20. februar 2010 - 13:31 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Blæser køre på fuld omdrejninger og Blå skærm - kan der være sammenhæng?

Problem:
Jeg har nu i over et år oplevet at min blæser køre op i omdrejninger i takt med at programmer opstartes og køre. Jo flere jo mere arbejder den - og der er virkelig knald på. Den er stort set kun stille når PCér er opstartet og står stille.

Det stor problem er så at jeg typisk oplever blå skærm når blæseren køre meget (f.eks. hvis Explorer køre med flash klip samtidig med at Word er åben). Jeg kan så få fejlmeddelsen igen hvis jeg genstarter umiddelbart herefter. Dette opleves til tider også selv om PCéren er kold. Og så andre gange kan der gå 1-2 uger uden problemer også selv om blæseren stadig opføre sig som beskrevet.

Jeg har overvejet at skifte blæseren. Men den flytter meget luft når den køre og jeg har fjernet støj omkring den. Så jeg er usikker på hvad det skulle hjælpe.
Jeg har prøvet at formatere og lave nyinstallation med minimal SW installering.
Jeg har prøvet at søge på problemet men er ikke nået frem til nogen løsning. Et sted nævnte at søge efter fanfix på ftp.abook.dk (driver, 2700TX, bios) men her kunne jeg intet finde.

Jeg vil være taknemlig for alle kommentarer.
---------------------------------------------------

Blå skærm:
"A problem has been detecte and windows has been shut down to prevent damage to your computer. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Technical informaton:
*** STOP: 0x0000000A, (0xFF1711F2, 0x00000002, 0x00000000, 0x804D9B64)

Computer:
Mitac 8050D notebook (vist nok den samme som Abook 2700TX), Intel Pentium M Centrino 1,7 Ghz, 2MB Cache Dothan, 1 GB DDR PC2700 Ram, HD: 60 GB (12 ms, ATA100, 5400Rpm), Grafikkort: ATI M11 (Radeon Mobility 9700 pro/128 Mb), 54m bit Wireless lan

Software:
Windows XP Home Edition v. 2002, Service Pack 3, Office 2007, XP firewall, Avast antivirus, SyperAntiSpyware, Glary Utilities (registry celaner mm). Jeg anvender både LAN og WIFI
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2010 - 13:58 #1
kan være, at forbindelsen mellem cpu og blæser er mangelfuld.
Tag blæser af, rens, og smør et nyt lag på.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2010 - 14:03 #2
de ukontrolerede blå skærme plejer at være en ramfejl men kan også være en driver

du kan prøve at lave sådan en cd og teste med 1 klods i ad gangen og første gang der kommer røde tal er det ramklodsen der er defekt
boot op på den og test

http://www.ultimatebootcd.com/

sæt den næst i hvis der er flere
test dem til sidst med begge klodser i

på nogen graffikkort kan man styre fanen med denne her

http://downloads.guru3d.com/RivaTuner-v2.09-download-163.html
den skal så bare som i billedet slås over på fan

her er lidt med drivere -det er ikke den nemmeste at finde drivere til

http://www.opendrivers.com/modeldriver/AJP_notebook_8050D/C-driver-download.html
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
23. februar 2010 - 15:25 #4
Tak for de gode forslag. Jeg vil straks afprøve dem og vende tilbage.
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
24. februar 2010 - 07:35 #5
til claes57
Jeg har tjekket forbindelsen mellem CPU og blæser. Der var næsten ingen gel. Så det fik jeg fikset. Desværre gik den ned igen umiddelbart efter under hentede WinXP updates. Så det kan ikke have været det primære problem.
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
24. februar 2010 - 07:40 #6
Til karise_larry
Godt nok nogle grumme billeder. Så galt var det overhovedet ikke med min. Nu er min en 15,4" og jeg har adgang til CPU, køler etc fra bunden. Så jeg behøver heldigvis ikke at skulle gennem den helt store adskillelse :-)
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
24. februar 2010 - 07:45 #7
Til treatmenice
Tak for linket til ultimatebootcd. Jeg har testet min RAM med Memtest86 og Windows Memory Diagnostic. Der er ingen fejl.
Jeg vil prøve at køre nogle af de andre tools. Vil lige køre nogle stykker før jeg prøver om jeg kan styre blæseren på anden måde.
Er i øjeblikket igang med test af CPU vha. CPU Burn-in.
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
24. februar 2010 - 07:52 #8
Kan jeg via Windows XP på nogen måde bliver klogere på problemet? Jeg tænker her på hvad fejlkoderne if. med blå skærm betyder. Eller om der er systemværktøjer i XP hvorfra jeg kan blive klogere på problemet?

Blå skærm:
"A problem has been detecte and windows has been shut down to prevent damage to your computer. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Technical informaton:
*** STOP: 0x0000000A, (0xFF1711F2, 0x00000002, 0x00000000, 0x804D9B64)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2010 - 07:58 #9
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2010 - 08:04 #10
gå i bios og slå så meget fra som du kan og her tænker jeg på onboard lyd - den kan du jo installere senere
er der noget trådløs så deaktiver det indtil videre

m.v.h
Avatar billede Fiskerstof Nybegynder
25. februar 2010 - 09:42 #11
Kører du trådløst netværk? Prøv at opdatér din driver til dit netkort. Det løste problemet for mig (tror det var nogenlunde samme fejlmeldingskode jeg fik)

mvh

Stof
Avatar billede Fiskerstof Nybegynder
25. februar 2010 - 09:44 #12
Glem mit spørgsmål, selvfølgelig kører du trådløst :-~. Anyway, prøv at opdatere driveren til dit netkort.
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
09. marts 2010 - 23:48 #13
til Fiskerstop
Jeg har nu slået mit trådløse netkort fra og siden har jeg ikke oplevet blå skærm :-). Så det var da vist her det problem lå. Tak til "Fiskerstof" for rådet.

Jeg oplever stadig at blæsere larmer, men ikke hele tiden (som før). Kun når jeg har flere programmer kørende - især explorer. Jeg er sikker på at gelen mellem CPU og blæser har hjulpet. Men der må være noget mere galt. Det er godt nok en mindre PCér men det er kun programmer som word, Wxcel og eksplorer jeg køre og så selvfølgelig XP!

Jeg er begyndt at opdatere alle mine drivere. Jeg bruger DriverMax i gratis udgaven. Max 2 driver pr. dag kan downloades -så det tager lidt tid, men værktøjet giver et godt overblik og er nemt at bruge.

Jeg vil gerne opdatere min bios. Den jeg har giver mig ikke mulighed for at slå noget som helst fra (Insyde Softwae CSU, System Bios = 1,08, EC Bios = 1,01). Jeg har fundet en version 1.10 (8050D system bios R1.10) fra hjemmesiden Mitacservice.com (søg på 8050D).
Der er 2 filer: 1) flashit.exe og  2) R110-ROM
Jeg har læst mig frem til at jeg skal lave en bootable CD med de 2 filer. Jeg har prøvet et par gange uden held. Jeg bruger Nero.
Er der nogen der har erfaring med dette??
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2010 - 09:08 #14
med det her program kan du styre dine blæsere på nogen graffikkort

http://downloads.guru3d.com/RivaTuner-v2.09-download-163.html

m.v.h
Avatar billede tinohyldig Nybegynder
08. maj 2010 - 20:25 #15
Det er vist på tide at lukke denne tråd. Mht. til point så er jeg fået en del gode og brugbare svar som alle har hjulpet til at min PC igen køre. Jeg vil derfor bede
claes57, treatmenice, karise_larry og Fiskerstof sende mig et svare jeg kan accepterer.
Tak for den gode hjælp.

Mvh
08. maj 2010 - 21:27 #16
Ping...
(Det var et [svar]...)
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2010 - 07:30 #17
ok