Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 20:14 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Ny Harddisk, windows vil ikke starte.

Jeg har lige købt en ny harddisk (SATA) idag, bare en ekstra Data disk.
Jeg har sat den til, og Windows fandt den og bad derefter om en genstart, hvilket den fik lov til.
Nu har den stået i windows boot menuen i 20min.
Jeg tør ikke slukke den, hvis den er igang med noget.
Skal jeg slukke den på den hårde måde, eller skal jeg vente på, at der sker noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 20:23 #1
Genstart og gå ind i bios og se, om computeren booter på den
rigtige harddisk.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 20:42 #2
Ja, den booter på den rigtige Harddisk, det er der hvor der står Windows XP og de tre blå streger kører den går i stå.
Jeg fulgte denne guide: http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm hvor der stod at jeg skulle enable Sata Controller.
Det prøvede jeg at deaktivere igen, og nu starter den fint, men hvordan finder jeg så min nye harddisk?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 20:46 #3
Jeg er ikke helt klar over hvad du har gang i, men se efter din
nye HDD i Diskhåntering.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 20:56 #4
Undkyld jeg prøver lige at forklare det bedre.
Jeg har to IDE harddiske den ene med mit OS (Windows XP) og den anden med data. Jeg havde brug for mere plads og købte derfor en ny harddisk (SATA). Jeg har sat den i SATA1 på bundkortet, tilsluttet strøm og enablede Sata Controller i BIOS.
Så vil den ikke starte den går i stå i windows boot (http://www.simplyguides.net/images/guides/convert_fs_ntfs/6.jpg) Så deaktiverede jeg Sata Controller i BIOS, hvorefter den godt vil starte.
Mit problem er hvordan installere jeg den nye harddisk rigtigt?
Avatar billede teknik Juniormester
19. februar 2010 - 21:07 #5
lyder i mine ører som om du har installeret disken 100% rigtigt nok.

....hvordan har du (ud over at der ses et XP logo) sikret dig at det er den rigtige disk som maskinen forsøger at boote fra ?
...spørger kun fordi boot fra forkert disk er typisk fejl v. når en ny hdd introduceres i systemet

...muligvis savner windows en driver til den aktiverede sata-controller.
Den driver bør være på den til bundkortet hørende CD
Prøv at installere den inden du aktiverer sata controlelren igen i bios.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 21:09 #6
Ja ok du har 2 Ide HDD, og det kører. Du installerer så en
Sata HDD, og nu kan du ikke finde den Sata HDD.
Men den figurerer vel i Diskhåntering? hvad står der der?
Højreklik på DENNE COMPUTER/ADMINISTRER/DISKHÅNTERING.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 21:13 #7
Når den Sata HDD ikke indeholder styresystemet, kræves der ingen driver.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 21:19 #8
Når jeg går i Diskhåntering er der kun de to fungerene harddiske.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 21:20 #9
Mit bundkort er et: amznf3 vsta
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 21:24 #10
Så er din nye HDD af en eller anden grund ikke tilsluttet.
Avatar billede teknik Juniormester
19. februar 2010 - 21:26 #11
Mest til off-line så.
#5 #7 Det med driver til SATA controller nødvendig/unødvendig det bliver vi nok ikke enige om.

#3 Manden med problemet siger:
...når sata-controller aktiveres kan systemet ikke boote.
Når sata controller deaktivere... (p.t. nødvendigt for boot)
ja så kan systemet ikke se disken
...og så hjælper det jo ikke meget at glo i diskhåndtering.

så det er ikke "se disken" som er problemet/spørgsmålet, men "fuldføre boot med sata controller aktiveret"
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 21:36 #12
Har I så nogen idé til, hvor fejlen evt. kunne være?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 21:40 #13
Måske er spørgsmålet atadig, som jeg skrev i "1, om computeren
med Sata aktiveret booter på den rigtige HDD. Når en computer
kører som den skal, skulle der ikke være noget problem med at
installere en Sata disk. Når windows kører, hvad skal der så bruges
en driver til? Jeg kører selv med både Ide og Sata.
problemet plejer at være omvendt. D.vs. Når styresystemet ligger
på en Sata, og man så installere en Ide HDD, så starter Ide på
0 som 1.boot, som altså ikke indeholder styresystemet, og så må man rette i bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 21:44 #14
I bios er det ikke kun et spørgsmål om 1.ste boot er HDD eller CD/DVD. Det er også et spørgsmål om, hvilken HDD som er 1.ste
HDD boot.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 21:46 #15
#13
Jeg synes bare det er mærkeligt, at den kommmer ind til windows skærmen (http://www.simplyguides.net/images/guides/convert_fs_ntfs/6.jpg), hvis den ikke booter på den rigtige harddisk?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 21:57 #16
Ja det kan du da have ret i. Går ud fra at begge kabler til Sata sidder rigtig. Prøv at flytte det flade kabel bundkortet til en
anden placering.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 22:12 #17
Uden qat jeg iøvrigt vil blande mig, er du sikker på at du ikke forvirrer en hel del ved at bringe et screenshot fra en tilfældig guide som er dit problem helt uvedkommende "19. februar 2010 kl. 20:56:20"
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 22:22 #18
helgec det er da fint at netop du blander dig, som du siger.
Hvad mener du mere konkret?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 22:30 #19
"helgec det er da fint at netop du blander dig" Hvad mener du ?? har jeg ikke samme rettigheder som andre ??
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 22:38 #20
For manden mand, hvad tænker du på? Det var positivt ment?
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 22:41 #21
#16
Har flyttet det flade Sata kabel fra SATA1 til SATA2, stadig uden held.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 22:51 #22
Jeg forstår ikke problemets årsag. Det vat derfor, jeg mente det var fint at helgec blandede sig, han ved meget om HDD.
Jeg fatter ikke, at han opfatter det negativt.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 22:52 #23
#17
Det var for at illustrere, at det var der den gik i stå.
Undskyld forvirringen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. februar 2010 - 22:58 #24
Hej glem alt om bios med en ny HD sata eller ide når din pc er startet og du kan komme i diskhåndteringen skal der ude til venstre side under drev 0: og drev 1: være en lille rød prik tryk der og hvis den nye ellers er i orden beder den om at blive aktiveret hvis den ikke er der gå op for oven og tryk på opdater hvis den så stadig ikke er der så send den tilbage på garantien
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 23:05 #25
En lille rød prik???
Hvis HDD findes i diskhåndtering, er den der da klart og tydeligt.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 23:07 #26
For en sikkerheds skyld, prøv med et andet kabel til bundkortet.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 23:08 #27
Har kikket overalt i diskhåndtering, og den er der ikke.
Kan det evt. være kablet der er noget galt med, ellers må den tilbage hvor den kom fra, imorgen.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 23:12 #28
Tak for hjælpen off-line, jeg må få fadt i et nyt kabel, hvis det ikke er det, sender jeg den ind på garantien.
Kan du ikke ligge et svar?
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 23:22 #29
Tøv lige en kende. Hvis du sender den tilbage, og den ikke fejler noget, risikerer du at få en regning. Giv ikke op så hurtigt.
prøv at gå i Bios under "Advanced/Ide configuration" og se om
disken står der.
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 23:34 #30
Ved SATA1 og SATA2 står der "not detected".
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 23:42 #31
Aha! Ja så er det jo ikke så underligt, at den ikke kan ses i
diskhåndtering. Har du mulighed for at prøve den Sata i en anden
computer, eventuelt som ekstern USB ?
Avatar billede gonice Nybegynder
19. februar 2010 - 23:50 #32
Nej, det har jeg det svære ikke.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. februar 2010 - 23:50 #33
off-line  se lige denne nede ved disk 2 sådant ser en ny harddisk ud fra fabrik og normalt ordner vindows det selv når ikke gøres det som jeg beskrev
http://www.olsens-it.dk/images/shopdownloadfiles/hdd%20format.pdf
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2010 - 00:12 #34
Ja det er rigtig nok. Den findes normalt automatisk, og står så som
ikke allokeret. Dvs. den skal partitioneres og formateres.

Det er også mulig, at din HDD er syg. Men når jeg mener du skal
tøve med at sende den retur er det fordi, at hvis disken ikke
fejler noget, har firmaet ret til at kræve, at du betaler for
undersøgelsen, plus forsendelsen, og det vil jo være surt.
Der er jo også den mulighed, at Sata kontrolleren på bundkortet
ikke er i orden. Derfor ville det være godt, at prøve den på en
anden computer.
Du er vel helt sikker på strømforsynings stikket. De sidder dårligt
og kan nemt glide ud.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2010 - 07:36 #35
"Off-line" jeg opfattede det som en negativ kommentar, hvis det var forkert opfattet beklager jeg min kommentar
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2010 - 07:51 #36
Jeg har 2 gange i den sidste uge været udsat for at en ny harddisk ikke er færdig forberedt for installation, den færdiggørelse er blevet klaret med den nye KNOPPIX 6.2 om det er det samme problem denne tråd omhandler ved jeg ikke, men er du interesseret i hjælp kan du downloade / brænde og boote op på KNOPPIX 6.2 www.helgec.dk/knoppix.html og så melde tilbage så skal jeg forsøge at guide dig. For en sikkerheds skyld så fjern strømkablet fra de øvrige harddiske så det kun er problemdisken der kører
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2010 - 12:18 #37
helgec
Nej det var skam positivt ment. Vi var kørt fast i problemet, og
du ved jo mere om HDD end jeg:)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2010 - 12:27 #38
Om jeg ved mere, det ved jeg ikke, men til tider får man jo det indtryk at jeg anses for dårligt selskab, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/901944
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2010 - 12:55 #39
Nå det spørgsmål havde jeg glemt, jeg får ikke altid post fra E.
Nej sådan tror jeg bestemt ikke du bliver opfattet. Efter at jeg
i #14 anbefaler spørgeren, som jo er ret ny, at kontakte dig, skriver han i #15 da pænt om det han har læst om dig, og overvejer at kontakte dig. Og det skulle han have gjort. Men til sidst kan
jeg - i dag - se, at han giver op for sit problem. Trist for ham.
Avatar billede gonice Nybegynder
20. februar 2010 - 17:15 #40
Jeg har fået hjælp idag, fra en der ved mere om it end jeg gør, og han kunne heller ikke få den til at virke. Så tror, at den må retur. Tak for hjælpen(: off-line du fortjener point for din insats.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2010 - 17:30 #41
Jamen hvad med #36 har du set den?
Avatar billede gonice Nybegynder
20. februar 2010 - 19:12 #42
#41
Ja, den så jeg godt, men det kan da ikke passe, at når jeg køber en ny harddisk, Seagate altså ikke en bambus, hvor jeg for at vide ved købet at den bare skal plugges i.?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2010 - 19:33 #43
OK! Dit valg. Du kan jo lade os høre, hvordan det går:)