Avatar billede canon Nybegynder
19. februar 2010 - 19:37 Der er 1 kommentar

Yum install problemer

OS er Red Hat Enterprise Linux AS release 4 (Nahant Update 4) 32bit

Jeg prøver at installere IBM TSM BA klienten til deres backup værktøj
TIVsm-API.i386.rpm
og
TIVsm-BA.i386.rpm

Men så får jeg at vide at jeg mangler libstdc++.so.6
Ved at skrive -nodeps kommer rpm'erne på men når jeg prøver at køre dsmc programmet, får jeg følgende fejl.

dsmc: /usr/lib/libstdc++.so.6: version `CXXABI_1.3.1' not found (required by dsmc)

Når jeg prøver at køre 'yum install libstdc++.so.6'

Får jeg følgende
[root@<server> ~]# yum install libstdc++.so.6
Setting up Install Process
Setting up repositories
No Repositories Available to Set Up
Reading repository metadata in from local files
Parsing package install arguments
No Match for argument: libstdc++.so.6
Nothing to do
[root@sunfire ~]#

(jeg kan ikke yum install'e noget som helst)

Har det noget at gøre med Red Hat register ?
Hvordan f..... får jeg libstdc++.so.6 ind ?

Når jeg kigger i /usr/lib/ kan jeg se følgende

[root@<server> lib]# ls -al libst
libstartup-notification-1.so.0      libstdc++-libc6.2-2.so.3
libstartup-notification-1.so.0.0.0  libstdc++.so.6
libstdc++-2-libc6.1-1-2.9.0.so      libstdc++.so.6.0.3
libstdc++-3-libc6.2-2-2.10.0.so    libstunnel.so
libstdc++-libc6.1-1.so.2

Jeg har googlet som en gal, og faldt for nyligt over en som mente at gcc 3.4.3(6) måske kunne blokere for libstdc ?
Avatar billede inglenook Praktikant
19. februar 2010 - 20:49 #1
jeg har ofte haft lignede problemer naar jeg har proevet at installere noget paa en ny Linux. Det foerste jeg normalt goer nu er yum -y groupinstall "Development Tools"
Mange vil nok synes det er 'overkill', men det goer livet meget nemmere ....