Avatar billede gitte123 Praktikant
19. februar 2010 - 12:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nvu ændre filtype fra html til xhtml

Hej

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.  Jeg har nogle templates (html) som jeg vil editere i Nvu.  Problemet er at når jeg saver filen i Nvu så sker der noget så siden ændres når den uploades - man ser kun baggrundsfarven. Det mærkelige er at selv om man på internettet kun kan se baggrundsfarven efter editering i Nvu - så når man åbner filen i Nvu så er templaten fuldstændig ?

Jeg har sidet og rodet med det og fundet ud af at hvis jeg blot kan ændre filen til xhtml så kan jeg ændre og save i Nvu uden at templaten ødelægges.

Jeg har på mærklig vis fået lavet en template som virker i Nvu - desværre ved jeg ikke hvad jeg har gjort.  Dette er en firefox (xhtml) fil som ikke kan åbnes via internet explore.  Den fil som er "ødelagt" i Nvu (html) kan også åbnes via internet explore.

Det mærkelige er at Doctype for begge filer har same html kode:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"><head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Er der nogen der ved hvorledes man kan ændre en filtype fra html til xhtml.  Alternativt andre løsningmodeller til brug for editering af html filer i Nvu.

Tusind tak for hjælpen.

Gitte
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2010 - 16:17 #1
hvis du ikke har nogen specielt grund til at arbejde med xhtml så skift til html.

Jeg mener også at nvu er et lidt ældre værktøj (og vistnok endda har skift navn til kompozer?) så hvis du har mulighed for det så tror jeg, både af hensyn til hvad programmet åbenbart ødelægger og ikke mindst muligheden for at få hjælp, at du måske bør overveje at skifte til et lidt mere brugt program.
Avatar billede gitte123 Praktikant
19. februar 2010 - 18:17 #2
Hej - tak for hurtigt svar.  Er der et freeware software du kan anbefale som alternativ?

Problemet er imidlertid at jeg ikke kan bruge NVU på html kun xhtml.  Jeg troede at der måske var en nem måde at ændre filtypen på - så jeg kunne klare mit problem lidt hurtigt.  Og tilsyneladende må der være en hurtig måde da jeg har evnet at ændre en af mine filer uden at vide det?
Avatar billede double-g Juniormester
19. februar 2010 - 20:02 #3
Udviklingen af Nvu gik i stå for snart længe siden og har en hel del bugs. Men kildekoden er videreudviklet og projektet kaldes nu for Kompozer

http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
Avatar billede keysersoze Guru
19. februar 2010 - 20:21 #4
kompozer som nævnt 2 gange nu er en mulighed - og ellers skulle stones webwriter eller det jeg ville; visual web developer.
Avatar billede gitte123 Praktikant
26. februar 2010 - 17:52 #5
Hej
Tusind tak for hjælpen.  Jeg er oppe at køre igen.

Så du giver mig lige et svar så jeg kan lukke tråden.
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2010 - 18:37 #6
svar :)