Avatar billede simonbrinck Nybegynder
19. februar 2010 - 11:46 Der er 24 kommentarer

Slette gamle indlæg på eksperten.dk

Hej Eksperten.
Jeg har googlet mig selv og har fundet en masse indlæg jeg har oprettet på eksperten får mange år tilbage. Er det muligt at få slettet dise gamle indlæg? jeg tror ikke at mange af dem kan være til hjælp for nogen i dag. For min skyld må i gerne slette dem alle.
Jeg har ikke kunnet finde en support-mail at skrive til, derfor opretter jeg et indlæg.
Avatar billede snowball Novice
19. februar 2010 - 12:00 #1
Der slettes som udgangspunkt ikke noget fra Eksperten med mindre der er en rigtig god grund til det. Eksperten's store styrke er jo alt den viden som brugerne indtaster i løbet af årene, og hvis man begynder at fjerne det, så mister Eksperten sin værdi.

Det kan godt være at man ikke selv synes det har relevans længere, men derfor kan der sagtens være andre som oplever samme eller lignende problem senere hen, og dermed kan drage nytte af den "gamle viden".

Godt nok bliver chancen teoretisk set mindre og mindre som årene går, men derfor kan det stadig være god viden at have til rådighed.

De ansvarlige for Eksperten kan desuden kontaktes på info@eksperten.dk
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 13:21 #2
Eksperten sletter aldrig noget. Hverken indlæg eller brugernavne.
Til stor fortrydelse for nogle, som har prøvet.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2010 - 13:23 #3
Ja den mister nok sin værdi,men der er et hav af spørgsmål der ikke er blevet skrevet kommentarer i der ligger og fylder til ingen verdens nytte. Der burde på en eller anden måde være et system, der sletter disse indslag, efter en given periode,og giver point tilbage til spørger.Det er jo en af grundene til der er så mange, der har point ude. De får ikke taget sig sammen til at få dem lukket, når tråden er "død". Der er ingen der kan have glæde af "tomme" spørgsmål!! Og får man et problem, hvor man finder en tråd der er flere år gammel som der ikke er skrevet i, vil man jo ikke fortsætte i denne men oprette et nyt. Og søger man på et problem, hvor en stor del af indslagene ikke har nogen mening, så mister folk interessen til at søge efter hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 13:33 #4
Enig
- Hvis ikke der er kommet nogen svar på et spørgsmål, bør opretteren have mulighed for at slette spørgsmålet igen.

Det er almindelig web-høflighed at tilbyde dén mulighed.
- hvis der ER kommet svar på spørgsmålet, har vi en anden situation...

Spørgsmålet kunne evt. "lægges til sletning" - og så ryge ud efter en uge.
- Sådan at evt. besvarelser der er "på vej" ikke ender i Limbo.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 13:53 #5
Det er da ikke praktisk muligt. Hvem skulle afgøre, om der er
kommet et svar? Med mindre at kommentarer lægges som svar. Men
det har vi jo erfaring med, som noget rod, som kun kan gavne "point-ryttere" Og ofte er det som lægges som svar, ikke et svar,
men bare en kommentar, som ikke hjælper til en løsning.
Og man ser ofte at brugbare kommentarer ignoreres af spørger. Og hvor ofte er mon forslag blevet brugt af spørger, uden nogen tilbamelding?
Hvis en spørger ikke gider lukke sit spørgsmål, skal
han/hun ikke automatisk have sine point igen, men miste dem.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 14:38 #6
Men Eksperten kunne jo godt imødegå de som ønsker deres profil slettet.
Det kunne gøres ved, at erstatte profil navnet men beholde spørgsmålet.
F.eks.
simonbrinck
Creative Zen Stone på Mac?

bliver til:
Slettet profil
Creative Zen Stone på Mac?

Så kan der stadig søges på spørgsmålet og der er indgået et kompromis.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2010 - 16:58 #7
Off-Line.
Er der ikke skrevet i tråden, er den tom.
Og der kan ikke være nogle der har glæde af at rode i tomme spm. Det er klart at spm der er kommet kommentar eller svar i, de skal ikke slettes. Men hvis der ikke er kommet svar/kommentar i spm der er 3 mdr gammel, så kommer det heller ikke.
Og det er kun disse jeg ville have slettet.
Og i disse spm der skal point tilbage, da spørger ikke har udnøttet dem der hjælper i systemet.
Og jeg synes også at de spm der bliver lukket uden der kommer noget fornuftigt resultat, de skulle have en rød prik, der fortæller der ikke er en løsning på problemet. Det må være frustrerende at søge på et problem på Eksperten, og finde flere tråde, der er grønne. Juhu tænker man. Her er der hjælp.
Man bliver dog hurtigt skuffet, når man åbner og der nederst står "Lukket da der ikke kom nogen løsning på problemet".
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 17:23 #8
Jo men hvem skal bruge tid på at gennemgå alle 3 mdr. gamle
spørgsmål, for at se, om de er tomme. Jeg gider ikke, gider du?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2010 - 17:37 #9
Nej det er ikke det der er meningen. Systemet skal automatisk slette spm når der er gået 3 mdr. Det er et program på Eksperten.dk der skal styre det.
Der er jo andre programmer der holder øje med pointgivning og lignende, så det må kunne laves.
Avatar billede snowball Novice
19. februar 2010 - 19:11 #10
#6: Som jeg skrev flere gange den gang jeg var Admin i flere spørgsmål som dette, så er en sådan funktion skrevet på ToDo listen - hvornår den så reelt bliver implementeret er ikke godt at vide ;)

220661: Lige meget hvordan du vender og drejer den, så er det umuligt at lave en "automatisk lukning" af spørgsmål på en fair måde. Der er rigtig mange problemstillinger og situationer som der skal tages hensyn til. Vi har diskuteret det utallige gange over de sidste mange år. Der er kommet forslag til flere funktioner som hver for sig delvist kan løse problemet, men igen kniber det desværre med at få dem udviklet og implementeret.

Automatisk sletning af spørgsmål er heller ikke nogen god idé - heller ikke selvom der ikke er kommet nogen indlæg i spørgsmål.

Når folk engang imellem heldigvis gør noget ud af at beskrive deres problem grundigt og ikke mindste skrive hvad de i forvejen har forsøgt at gøre for at løse problemet, så kan en person med samme problem jo teoretisk set godt finde løsningen på personens eget spørgsmål ud fra de ting som den tidligere person har skrevet at der er forsøgt. Selvom det er ca. det samme problem, så kan løsningen jo godt varierer.

Mht. søgning i spørgsmål og status, så skal man huske på, at 80% (mener jeg det er) der kommer ind på Eksperten i et forsøg på at løse sit problem, kommer ind via en Google søgning og Google er jo ret ligeglad med hvilken status spørgsmålet har på Eksperten ;)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 19:44 #11
Ja, den skal ikke bare slette ubesvarede spørgsmål.
- men opretteren bør kunne tilkendegive (flueben?) at spørgsmålet er "dødt" og kan slettes.
HVIS der ingen svar/kommentarer er indkommet.

Derefter kan en "robot" slette det - ugen efter.

Er alle enige ?
Avatar billede snowball Novice
19. februar 2010 - 20:01 #12
T4NK3R: Som jeg netop skrev, så nej, for man bliver nødt til at se det hele i et større perspektiv ;)

Hvis man endelig skal lave en lignende løsning, så skal det laves sådan så man kan markere spørgmålet til sletning, men så skal det være en CoAdmin som gennemlæser spørgsmål og vurderer om det kan have relevans for andre (præcis som jeg beskrev i mit tidligere indlæg).

Ikke noget fuldautomatisk noget, for det hænger ikke sammen med Ekspertns værdigrundlag og eksistens.
Avatar billede mikaelch Novice
19. februar 2010 - 20:08 #13
at slette koster nok penge , jeg snydes det er super man kan læse gamle ind.

med du kan jo altid ringe til dem på en hver dag på dette telefon nummer Tlf.: 77 300 300
Avatar billede off-line Nybegynder
19. februar 2010 - 20:16 #14
Jeg er enig med snowball, det kan ikke overlades til en computer,
at gøre det automatisk. Det kræver en person for at kunne evaluere.
Men hvis nogen gider bruge sin tid på det, så stakkels ham/hende,
som ikke kan finde på neget bedre at bruge sin tid på.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2010 - 20:49 #15
jamen jamen, opretteren selv har fortrudt - og ØNSKER spørgsmålet slettet.
Og ingen andre har vist nogen interesse - hvordan sku' det ku' gå galt ?
- gi' et eksempel
Avatar billede snowball Novice
19. februar 2010 - 20:57 #16
Prøv og læs #10 igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2010 - 23:15 #17
Vedr#10
Snowball.
Hvis en spørger har gjort et stort arbejde ud af at lave en god beskrivelse af det problem han/hun har,og hvad der er gjort for at løse det, vil der næsten altid være hjælp, da de udstråler et ønske om at få det løst.

Vedr #1
Så kan jeg ikke se andet end den samlede værdi af alle tråde der er skrevet på Eksperten, der må den samlede kvalitet være dårligere med de tomme spm i end for uden.
Er vi enige i det?
Avatar billede snowball Novice
21. februar 2010 - 17:55 #18
220661: Ja, men en god forklaring er ikke altid lig med at folk kan løse ens problem, så derfor kan tomme spørgsmål også godt opstå selvom ens problem er beskrevet rigtig godt.

Vedr #1
Ikke nødvendigvis når man tager #10 med i beregningen.

En helt anden vinkel på det er jo det statistiske. Hvis man gik ud og slettede alle spørgsmål uden indlæg, så ville det samlede antal spørgsmål måske falde med 15% hvilket jo så vil være en forringelse når IDG skal ud og sælge annoncer, så (bl.a.) derfor tror jeg slet ikke IDG er interesseret i at gøre det.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2010 - 19:34 #19
Snowball
Vedr 1: Ja det kan da selvfølgelig forekomme.

Vedr 2: Har jeg lidt svært ved at gennemskue det skulle give en bedre kvalitet. Det er klart i en søgesituation, så vil der komme mere feedback på en given søgning. Men om det giver en bedre samlet "kvalitet" sætter jeg et spørgsmål ved.

Vedr 3: Så er jeg helt enig med dig Det er vigtigt for at få en side som Eksperten.dk til at fungere optimalt.Og her er det vigtigt med de annonceindtægter der kommer ind. Uden disse vil det jo ikke fungere.

Tror ikke vi kommer det nærmere. Tak for dine inputs.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2010 - 09:14 #20
@snowball - Prøv at kigge lidt på stackoverflow.com
Avatar billede snowball Novice
23. februar 2010 - 12:05 #21
T4NK3R: Hvad skal jeg se der?
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2010 - 12:40 #22
Ja, du må undskylde hvis jeg skyder på den forkerte. Jeg ved jo ikke om det overhovedet er dig der har ansvaret for eksperten.dk - du lød bare sådan : )

Stackoverflow er grundlæggende den samme type site, bare enormt meget bedre!

Eksperten bærer præg af at være udviklet i forrige århundrede...
- måske det var på tide med en modernisering..?
Avatar billede snowball Novice
23. februar 2010 - 15:32 #23
T4NK3R: Det er det ikke - ikke længere i hvert fald ;)

Men du svarer stadigvæk ikke på hvad du mener der er bedre og hvad Eksperten skal lave om på.

Eksperten har rent faktisk lige gennemgået en modernisering, men det kan du som ny bruger jo ikke vide. Mange af de grundlæggende ting er dog blevet ført videre fra den gamle version fordi det i langt de fleste tilfælde fungerer godt for Eksperten.

Der er selvfølgelig altid plads til forbedringer, men hvis IDG (ejeren af Eksperten) skal kunne bruge forslag til noget fornuftigt, så skal der mere til end bare at sige en anden side er meget bedre ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2010 - 17:52 #24
Lukketid?