Avatar billede alange Nybegynder
17. februar 2010 - 21:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at tilgå dele af netværk efter opsætning af trådløs router

Jeg har et mindre netværk med 8 computere fordelt over en større bygning. Netværket er skruet sammen på den måde, at nettet kommer ind i huset og bliver fordelt via en router i stuen. Hertil har vi en NAS-boks som alle dokumenter ligger på.

Efter vi på det ene kontor på 3. sal har valgt at etablere et trådløst netværk, kan vi ikke gennem det trådløse netværk tilgå vores NAS-boks (hvilket er det største problem), men kan heller ikke se resten af netværket fx routeren i stuen.

Routeren i stuen: 192.168.0.1
NAS-boks: 192.168.0.50
Trådløs router: 192.168.0.55

Jeg har en idé om, at grunden til at jeg ikke kan se resten af netværket er fordi, at jeg pludselig sidder på et "andet netværk" - den trådløse har jeg sat til at fordele adresser mellem 192.168.0.60-90 - blot for at den ikke skal forstyrre med resten af netværket. Vi har flere computere og printere med faste ip-adresser, men de er alle under ...60.

Hvordan mon det kan løses og hvor kan jeg ikke se fx vores NAS-server. Har prøvet at pinge uden held...
Avatar billede alange Nybegynder
17. februar 2010 - 21:46 #1
rettelse...Hvordan mon det kan løses og hvorfor kan jeg ikke se fx vores NAS-server. Har prøvet at pinge uden held...
17. februar 2010 - 21:57 #2
... du skal ændre i den trådløse BOX til at køre 'lige igennem' - altså ikke router baseret med DHCP osv. Du skal ind på dens WEB interface (med fysisk ledning i første omgang) og finde det rigtige fluben ...

---

PS: Husk dine tidligere spørgsmål -> http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/alange (Dem der ikke er grønne)
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
17. februar 2010 - 22:53 #3
Det som karise_larry nævner skulle du gerne kunne finde under "bridge" eller "bridge mode"
Avatar billede alange Nybegynder
18. februar 2010 - 19:19 #4
jeg har nu under "LAN setop / DHCP Server Settings" fjernet fluebenet i "Enable DHCP Server". Det har dog ingen forskel gjort.  Jeg kan stadig ikke tilgå vores NAS. Men jeg har også fundet denne under Internet Setup "Use this to disable NAT on the router and turn it into an Access Point. / Enable Access Point Mode". Mon jeg skal sætte et flueben her. Jeg mener jeg tidligere har gjort det, men at jeg så mistede forbindelsen til Access point og måtte resette det og starte forfra... Men det lyder måske meget rigtigt.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
18. februar 2010 - 19:54 #5
Det lyder umiddelbart rigtigt, for du er jo egentlig bare interesseret i at routeren fungere som om det var den anden router der havde WiFi.

Så det handler om at du skal have deaktiveret både dhcp og nat, så din primære router sørger for at uddele ip-adresser og natte.

Hvilket mærke og model er den trådløse router?
Avatar billede alange Nybegynder
18. februar 2010 - 20:04 #6
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
18. februar 2010 - 20:50 #7
Hey, godt du smed det link, scrollede lige igennem manualen:

Tjek side 12 ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-600/documentation/DIR-600_B2_Manual_v3.00(E).pdf

Umiddelbart ser det ud til at være hvad du søger.

"If you are connecting the D-Link router to another router to use as a wireless access point and/or switch, you will have
to do the following before connecting the router to your network:
• Disable UPnP™
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot
accept a DHCP address from your other router."
Avatar billede alange Nybegynder
23. februar 2010 - 20:19 #8
Tusind tak for hjælpen. Det virker nu. Sender du ikke et svar.
Avatar billede Handy-PC Nybegynder
23. februar 2010 - 21:31 #9
Det var så lidt - godt at hører det kører nu.