Avatar billede skovsbostrand Nybegynder
17. februar 2010 - 17:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

vista home til xp pro

Vedr HP Pavilion dv9400: com udstyret med 2 harddiske, hvoraf den primære er stået af. Har købt en ny brugt 250GB med 2 partitioner og med vista home installeret. Ønsker at formatere harddisken og installere xp pro på maskinen, men når jeg forsøger at installere xp fra ce'en får jeg følende meddelelse:
citat:
Dette program er muligvis ikke installeret korrekt.
Hvis dette program ikke blev installeret korrekt, kan du prøve at geninstallere ved hjælp af indstillinger, der er kompatible med denne version af windows.
Program: Ukendt program
Udgiver: ukendt udgiver
placering: E:\setup.exe
citat slut.

hvordan får jeg formateret harddisken og installeret xp?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2010 - 18:30 #1
Du har åbenbart to computere. Hvis en ene er en stationær, kan
du sætte din "nye" HDD til som slave. Ellers sæt den til som
USB. Så kan du formatere din disk, og hvis du vil, slette partitionerne. Så får du en brugbar HDD til at sætte tilbage i
din HP.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2010 - 18:33 #2
Ps. du kan også køre en Killdisk-CD, men det tager lang tid.
http://helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede Vandreren Novice
17. februar 2010 - 18:54 #3
Du er jo nødt til at boote fra XP-cd'en.

Hvis du ikke gør det, vil installationsprogrammet tro at du ønsker at opgradere fra Windows 98 eller NT. Det er klart, at det ikke kan lade sig gøre med Vista.

Prøv hellere om XP-cd'en kan genkende harddisken. Hvis den kan det, så vil den lade dig formatere og partitionere alt det du vil. Hvis den ikke kan, så er det formentlig fordi den mangler drivere til SATA-kontrolleren.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2010 - 19:01 #4
Men spørgeren skriver jo:" når jeg forsøger at installere xp fra ce'en får jeg følende meddelelse: Citat......
Avatar billede Vandreren Novice
17. februar 2010 - 19:16 #5
Den meddelelse kan man formentlig kun få, hvis man prøver at opgradere til XP, dvs. hvis man starter Vista, sætter XP-cd'en i og kører installationsprogrammet.

Der skulle gerne komme et andet resultat, hvis man booter fra cd'en.

Begge metoder indbefatter at man installerer fra cd'en.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2010 - 19:31 #6
Jeg kan ikke sige hvorfor, men problemet må ligge i, at den Vista
som ligger på harddisken, er installeret på en anden computer.
Spørgeren er vel klar over, at så kan Vista ikke startes på hans
computer. Men bios læser åbenbart alligevel fra den disk, og
kommer så med ovenstående meddelelse. Det problem kan så vidt
jeg kan se, kun løses ved, at formatere fra en anden computer,
med mindre, man har en Partition manager boot CD.
17. februar 2010 - 19:36 #7
<skovsbostrand>: Når vi engang hører/læser fra dig igen -> Bekræft lige at det KUN er Original XP CD'en du Booter/opstarter fra !!
Læs også -> http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Du har jo ikke være sååååå flink til at pænt vende tilbage til dine tidligere spørgsmål -> http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/skovsbostrand (Dem der ikke er grønne)
Avatar billede skovsbostrand Nybegynder
17. februar 2010 - 20:14 #8
Tak for overvældende engagement i mit lille problem.
Status:
1) Jeg afmonterede den sekundære harddisk, og fik com til at køre nogenlunde.
2) formaterede D-partitionen
3) installerde Partition magic på trods af advarsel om at den måske ikke er kompatibel med Win Vista.
4) Forsøgte at genstarte, men nu vil den slet ikke på grund af Partition magic. Får blot følgende tekst på skærmen: Citat:
"error finding BTMAGIC.IMG Run Bootmagic install Press any key"
citat slut

Når jeg har press a key, kommer følgende tekst: citat:
"A disk read error occured. Pres ctrl alt del to restart."
citat slut
Og når jeg trykker ctrl alt del kører den bare samme tekst igen :(

Det er en original xp disk jeg forsøger at starte op fra, omend naturligvis ikke en disk som er leveret sammen med maskinen, da denne er født med Vista.

Com tilhører min søn som ikke kan finde sin originale Vista skiver.

Og undksyld at jeg ikke har været så flink til at føle op på tidliere oprettede spørgsmål.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2010 - 20:24 #9
Nu forstår jeg ikke et dyt. Du havde jo kun Vista, fra en anden PC som styresystem??? Så du installerede Partition magic, på hvad?
Avatar billede skovsbostrand Nybegynder
17. februar 2010 - 21:10 #10
Nej, jeg fik gang i com efter jeg monterede den brugte harddisk, hvorpå der i forvejen var installeret vista, og efterfølgende installerde jeg partition magic..
Men i mellemtiden er det lykkedes at installere en gammel xp med sp1, og dermed også slette C-partitionen.
Problemet er nu, at der overhovedet ikke er nogen driver der virker, så det er the hard way med download fra en anden computer.....
Jeg skulle aldrig være gået i gang med xp - suk :-(
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2010 - 22:50 #11
Er du nu sikker på, at der findes XP driver til den computer?
Mange bærbare, som kommer med Vista/win7 kan slet ikke køre
med winXP. Hvis I stadig har nøglen til den forsvundne Vista,
så kan I formodenlig købe en kopi billigt.
Avatar billede skovsbostrand Nybegynder
18. februar 2010 - 14:58 #12
Der der findes faktisk ikke xp-drivere til computeren, og jeg har nu kontaktet HP support, som har sendt originale Vista gendannelsesdiske, og helt uden beregning :-)
Lukker foreløbig tråden ned her, og takker for alle de venlige indlæg :-)
mvh
Kresten
Avatar billede off-line Nybegynder
18. februar 2010 - 15:07 #13
Ja der var du jo godt nok heldig, tillykke med det:)
MEN HUSK NU at lukke spørgsmålet + de andre åbne.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. februar 2010 - 14:45 #14
Jeg henviser til #11 og lægger et svar, bare for at få gang i lukkeriet.
Avatar billede skovsbostrand Nybegynder
13. januar 2011 - 09:28 #15
Det volder problemer at lukke en tråd... Tak forhjælpen alle sammen