Avatar billede gskairo Nybegynder
17. februar 2010 - 10:40 Der er 8 kommentarer

Effekt afsat i NTC.

Hej folkens,

Jeg har lavet en forstærker ud fra et kit. I denne sidder der en NTC, der er 6 ohm under drift. Den sidder på 230 V AC og systemet trækker totalt 90W.

Er der nogle der kender formlen for at udregne effekt forbruget i den.

Den bliver jo varm, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad den bringer af tab.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
17. februar 2010 - 13:12 #1
Hvis jeg har ret i min antagelse af, at NTC'en er en ren Ohm'sk modstand, er der et eller andet, som ikke passer.

Foerst udregner vi stroemmen:
U/R = 230/6 = 38,33 A

Saa udregner vi effekten:
U*I = 230*38,33 = 8816.67 W
Avatar billede thov Forsker
18. februar 2010 - 00:59 #2
NTC (Negativ Temperatur Koefficient) - Sikker på det ?

Den komponent bruges i temperaturstyringer, og 6 Ohm ! næppe, for den værdi har jeg aldrig hørt om.
Avatar billede gskairo Nybegynder
18. februar 2010 - 06:04 #3
Værdien ved 20. Grader er 25 ohm så det er en std. Komponent.

Den bruges ikke til temp styring men sidder direkte i forsyningen og det er nok en strøm begrænser der kommer fra et stjålet filter design (det er kinesere) og kan 99procent sikkert fjernes.

Men jeg er blevet træt af jeg ikke kan fonde ud af at udregne effekten afsat i den, hvilket Fustrere mig noget.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
18. februar 2010 - 10:57 #4
Du skal bruge spændingsfaldet over modstanden og gange det med strømmen gennem den.

Et hint herom  ved 20 grader kan du få ved at opløfte spædingsfaldet til 2nden potens og dividere det med 25

Spændingsfaldet kan du få ved at måle med et voltmeter henover modstanden. At beregne det kræver en større uddannelse end det lyder til at du har og selv for en sådan person skal man have den konkrete applikation foran sig så det kan ikke udføres som fjernsupport.
Oplysningerne 230 V AC og systemet trækker totalt 90W. er totalt irellevante som Js-Delphi også kommer frem til han glemmer at nruge spændingsfald men bruger påtrykt spænding deraf fejlen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. februar 2010 - 11:06 #5
Uanset om det er 6 eller 25 ohm er der noget forkert i dine oplysninger- eller tolkning af dem, - "Den sidder på 230 V AC og systemet trækker totalt 90W" - -Betyder det,at den sidder i serie med forsyningen ?
Du har ikke oplyst spændingsfaldet over komponenten ( NTC ?),.
Hvis værdien er 25 ohm ved 20 grader og "6 ohm under drift" - kan det næppe være strømbegrænser, -( nærmest tværtimod ! ) - medmindre den sidder og styrer en komponent (transistor /regulator ).
Er diagrammet for omtalte kit tilgængeligt ?
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
18. februar 2010 - 11:10 #6
Er modstanden deffekt kan du erstatte den med en 10 Watts modstand på 22 Ohm (standardværdi)Så kan det hvis der ikke er andre fejl køre i en halv times tid
Derpå måler du spændingsfaldet hen over den og strømmen gennem den og ganger de to størrelser med hinanden så får du det korrekte effektafsæt ved lidt mindre temperatur end 20 grader det kan du så bruge.

Men når du så står her hvad så? Som andre skriver så er det en costumise device som sikkert ikke kan købes herhjemme

Måske er spændingsfaldet over den ca 10 volt

trækkes der 90 watt vil strømmen gennem den være ca 400mA
og effektafsættet dermed 4 Watt
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. februar 2010 - 11:10 #7
Nå, der var så kommet et svar fra jeb_ats,mens jeg skrev.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
18. februar 2010 - 14:24 #8
Nogle gange kan man jo læse lidt for hurtigt jeg overså ordet forstærker  det ændre ikke på forklaringen men giver en dybere forståelse af problemet

En sådan NTC modstand bruges som regel til Biasing af udgangsforstærkerne den kan af og til erstattes af 2 dioder
Læs om det i Anvendt elektronik side 151 ff
eller bedre
Analog teknik side 443