Avatar billede raketkongen Praktikant
17. februar 2010 - 06:58 Der er 6 kommentarer

flaskepant

hvis maskinen i butikken er gået ned er butikken så forpliktet til at tage dem manuelt den netto butik jeg var i den anden aften nægtede pure at ville tage dem da maskinen var nede
Avatar billede a2p-dk Nybegynder
17. februar 2010 - 07:21 #1
Ja de skal tage imod al den slagt embalage med a.-b.-c.- pant på som de selv sælger. Men ikke alt det andet. eg.

Netto sælger ikke Pepsi, Fakta, Nikoline, Mirinda men har valgt at kun at sælge cocaCola companys produkter. Derfor kan du ikke pante fanta i netto.

anyway se dette link: http://www.berlingske.dk/danmark/butikker-bryder-loven-naar-du-vil-have-flaskepant
Avatar billede vejmand Juniormester
17. februar 2010 - 07:47 #2
Der gælder forskellige returregler afhængigt af, om butikken har en returautomat eller ej.

I butikker med returautomat gælder, at:

de skal modtage alle typer engangsemballage med dansk pantmærke.

I butikker, kiosker m.m. uden returautomat gælder følgende:

Dåser, kan afleveres i butikker, der sælger dåser
Engangsflasker af glas kan afleveres i butikker, der sælger engangsflasker af glas
Engangsflasker af plast kan afleveres i butikker, der sælger engangsflasker af plast

Sakset herfra: http://www.dansk-retursystem.dk/content/dk/pantsystemet/generelle_returregler/returregler
Avatar billede Jensen DK Novice
17. februar 2010 - 08:17 #3
Man skulle tro at det var netto i Vestamagercentret, de er meget kundefjenske, har oplevet det samme med maskinen var nede så de ville ikke modtage noget, gik over i SuperBest ingen problemer.
Avatar billede n-data Nybegynder
17. februar 2010 - 08:29 #4
Hej alle sammen, jeg kun ikke bare gå vider da jeg selv er ansat i et suppermakket og ved hvordan det kan være, selvfølig skal man følge loven, men jeg vil også sige at kunder har de særste ider om hvad de tro de kan få pant for. i min butik får vi en masse glas som høre til i en glascontainer, og når vores maskein er ned tager vi også prima i mod med et smil. men hvis vi kun er to på job og ikke har personale til det beder vi pænt om man ikke kan komme igen i morgen eller finden en anden butik. og det plejer folk at forstå. Men hvis du vil hjælp din butik så tøm din pant flasker.. da det kan være skyld i en masse problemmer for personale..
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2010 - 09:54 #5
Uden at kende reglerne præcist kan jeg da sagtens forestille at forretningen har visse muligheder for at sige nej i forbindelse med nedbrud - mig bekendt bliver panten på fx dåser beregnet ud fra stregkoden (så man ikke bare kan gafle pant på tyske dåser) og det kan man nok ikke bare sætte en flaskedreng til at overtage.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. februar 2010 - 13:15 #6
Pant på dåser, der er pantmærke så ingen problem.