Avatar billede quinnie Novice
12. februar 2010 - 17:17 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Acer Recovery Management - Backup

Hejsa!

Jeg har netop købt en Acer Extensa 5635G-664G50Mn og ønsker at lave en backup. Der medfølger så en fin vejledning hvor jeg kan bruge Acer Recovery Management. Men efter ca. 1½ time og 7 brændte cd´er, tænker jeg...:"Kan det her virkelig passe?". Jeg har ikke flere tomme cd´er og har nu været nødt til at stoppe. Tager det virkelig så lang tid at lave en backup?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2010 - 17:44 #1
jamen det kan ligge på 3 dvd
Avatar billede thov Forsker
12. februar 2010 - 17:52 #2
En backup kan nemt komme over 10GB (ca. 15 CD'er)  så 'kun' 7 stk er vel ikke for meget.

Men der er mange gode, og gratis, backupprogrammer derude - F.eks Macrium http://www.macrium.com/reflectfree.asp

Har du en ekstern USB harddisk, eller flere partitioner på computerens harddisk, tager det kun 10-15 min. at generere et komplet 'image' af systemdrevet.

Derfor er det fornuftigt at opdele harddiske i overskuelige stykker (partitioner).
Det er nemlig kun systemdrevet (normalt C:) som kræver særbehandling - de andre partitioner kan sikkerhedskopieres med træk/slip.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2010 - 17:54 #3
Hvis du bruger CD'er, skal der mange til, ca. 7, mener jeg. Hvis du bruger DVD'er, kan du klare dig med to.
Avatar billede quinnie Novice
12. februar 2010 - 18:02 #4
Har jeg forstået det rigtigt, når jeg siger, at jeg altså selv kan opdele min harddisk i feks. C og D, og ligge backuppen på drev D?
Og kan jeg bruge ovenstående program til det?
Jeg har ingen ekstern harddisk!!
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2010 - 18:06 #5
Jeg har lige set efter, hvor meget de rent faktisk fylder. Acers Recovery Management for Vista fylder godt 6,7 GB. Dertil kommer programmer og drivere, hvor størrelsen så igen afhænger af, hvor meget man har fyldt på.
Avatar billede quinnie Novice
12. februar 2010 - 18:21 #6
Jeg har lige fået computeren i dag og har absolut ikke installeret andet end det, der bliver installeret ved opstart. Det vil sige omkring 10 cd´er og 2 el. 3 dvd´er!!
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2010 - 18:24 #7
#6.

Lige præcist :-)
Avatar billede quinnie Novice
12. februar 2010 - 18:28 #8
Okay, ved du om jeg kan opdele min harddisk uden at jeg på nogen måde mister data og windows vista?
Og smid samtidig et svar og få dine point!
Avatar billede quinnie Novice
12. februar 2010 - 18:33 #9
Kan man evt. ligge en backup på et SD kort eller usb-stick, hvis det altså er stort nok??
Avatar billede chainzor Nybegynder
12. februar 2010 - 18:35 #10
Acer programmet er desværre ret udueligt. Du kan rigtigt nok gøre det på 2-3 DVD-discs, men jeg valgte at sige fra, og bruge et andet program. Acronis er et super-effektivt back-up program, og det du snakker om med at opdele den i bogstaver, eller partitions som det hedder, kan godt lade sig gøre, men indeholder en sikerhedsrisiko, i det at dit operativsystem er nød til at være funktionelt for at du kan bruge backup'en. Selv har jeg dog lavet en partition på ca. 20 gb, og ladet acronis backe up. Partitions kan du lære at lave her:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Create-and-format-a-hard-disk-partition

Risikoen ved det er bare, at hvis dit system bliver helt korrupt kan en disc stadig boote og redde dig, det kan en partition ikke.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2010 - 18:49 #11
#8.

Det er ikke nogen god ide at gemme din Recovery på den harddisk, hvor du skal have styresystemet liggende.

Brænd det ud på DVD'er, for hvis du får problemer med harddisken, får du først rigtigt store problemer. Desuden ligger der allerede en form for recovery på din harddisk i begyndelsen af den. Den hedder "PQservice", og den MÅ DU IKKE RØRE!
Avatar billede thov Forsker
12. februar 2010 - 18:53 #12
Opdeling (partitionering) kan du bruge dette program til http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html

Start med at formindske C: drevet. 30GB er nok til de fleste (system + installerede programmer). På den frigjorte plads, opretter du så en eller flere partitioner.

Er der en lille (3-4GB) partition, som du ellers ikke har lagt mærke til (den er nemlig skjult), så lad den endelig være, for den kan genskabe systemet til dets 'jomfruelige' tilstand - Da du tændte første gang.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2010 - 19:33 #13
Et lille bidrag mere mht. partitionering af harddisken.

I Vista kan du partitionere efter installationen af styreprogrammet, men hvis du gør det efter installationen, dukker et meget irriterende problem op. Selv med en harddisk som min på 500 GB vil Vista ikke lade dig sætte grænsen for størrelsen af C-drevet på mindre end ca. 300 GB. Det skyldes, at Vista ved en "automatisk" installation placerer MFT (master file table) langt, langt inde på C-drevet, og Vista kan ikke flytte den. Læs om det her:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/working-around-windows-vistas-shrink-volume-inadequacy-problems/

Løsningen er at lave en "custom" eller "advanced" installation, (jeg kan ikke huske ordlyden) fra starten. Så kan du selv bestemme størrelsen af C-drevet.
Avatar billede quinnie Novice
16. februar 2010 - 14:22 #14
Tak for svarene.

Jeg vil lægge min backup på en ekstern harddisk. Det er vist i virkeligheden det nemmeste :-)

Thov, hvis du også vil have point så smid et svar og jeg vil fordelene pointene imellem alle der har lagt svar.