Avatar billede inzanian Praktikant
08. februar 2010 - 14:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Misbrug af internet forbindelse

Hej mine kære eksperter.

Jeg er del af en internet forbindelse, der er delt i et kompleks med 20 lejligheder. Forbindelsen er ikke begrænset på nogen måde, hvilket betyder at en bruger i teorien kan sluge hele forbindelsen. Det er der også en der gør, hvilket gør forbindelsen ubrugelig for alle andre lejligheder, alene det at åbne en hjemmeside kan tage adskillige timer(ikke en joke).

Det bringer så mit spørgsmål frem.

Er der nogen måde at spore synderen på? Jeg har adgang til deres x-felt.

Mvh,

Michael.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2010 - 14:27 #1
der er en router - en af led's ud for et kabel lyser meget - de andre er næppe i brug. Pil stikket ud til den ene, der har lys, og efter et kort øjeblik er der en, der åbner døren og råber højt - det er så brugeren.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2010 - 14:43 #2
Hvis du kan etablerer en mirror port i switchen så kan du sniffe trafikken og se hvem der bruger båndbredden.

Alternativt skal du ud i at etablerer firewall filtrering r evt web proxy funktionalitet foran nettet. Denne løsning er langt at foretrække sikkerhedsmæssigt men koster selvfølgelig lidt (penge, arbejde og drift)
Avatar billede drenriza Nybegynder
08. februar 2010 - 15:56 #3
Install wireshark på din pc og sniff synderen ud.
Avatar billede drenriza Nybegynder
08. februar 2010 - 15:59 #4
Men har i ikke en eller anden person der administere netværket? Der har en smule forstand på hvad han gør?.

At internet forbindelsen ikke er delt pr lejlighed, er efter min mening amatør agtigt.

Derefter skulle man køre en log over netværket.

Samt burde man have noget ordenligt udstyr, Cisco.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2010 - 16:24 #5
Wireshark kan ikke gøre det fra en bruger PC hvis netwærket er switchet, det er det du skal bruge mirror porten til
Avatar billede inzanian Praktikant
08. februar 2010 - 18:02 #6
Tak for de hurtige svar folkens.

Nej, der er ingen der administrerer netværket.. Det er, jeg citerer, for dyrt. Og ja, yderst amatør agtigt at forbindelsen ikke er delt op, for ikke at nævne pisse irriterende.

Mine egenskaber indenfor ting der har med netværk og lignende, er ikke min stærke side, så en forklaring på hvordan jeg etablerer en mirror port ville være perfekt :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
08. februar 2010 - 21:45 #7
Jeg ved ikke hvor besværligt mirror port er. Jeg ville nok brække routeren/switchen og derefter se hvor trafikken løber hen.

Men hvis netværket er switchet, med en MAC-adresse hvordan ville en mirror port (hvad end det er) modtage alle pakkerne? der gør det istand til at lytte på netværket fra en klient pc.
Avatar billede inzanian Praktikant
09. februar 2010 - 19:30 #8
Jeg skal simpelthen bruge en uførelig guide til præcis hvordan og hvad jeg skal gøre :)