Avatar billede RippieUK Nybegynder
08. februar 2010 - 00:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vis browser URL uden filnavn.

Hvordan får jeg en browser til at vise www.domain.com/ uden at vise index.php eller nyside.php ?
Jeg ved at hvis jeg går til www.domain.com og den finder en index side ser du ikke www.domain.com/index.php. Det er først når du klikker på et link der tager dig til www.domain.com/nyside.php. Men hvordan for jeg browseren til KUN at vise www.domain.com lige gyldig hvilken side jeg er på ?
Avatar billede repox Seniormester
08. februar 2010 - 01:08 #1
Det er faktisk ret simpelt; du skal bare skrive kode som senest blev anvendt i det forrige årtusinde og derefter blæser du på brugervenligheden i det, eftersom en simpel ting som at bogmærke en af dine sider bliver umuligt :)
Det du skal google efter er 'html frames'
Avatar billede RippieUK Nybegynder
08. februar 2010 - 09:05 #2
Kender godt frames. og kan godt se din pointe.

Ved du hvordan eksperten.dk gør det ? dog ikke med kun domain, de har hvad der ligner folders også i url'en
Avatar billede repox Seniormester
08. februar 2010 - 09:15 #3
Det som 'eksperten.dk gør' har ikke noget at gøre med din oprindelige forespørgsel. Det er noget man nutidigt vil kalde for clean eller pretty URL.

Den tekniske løsning på det kan variere, men overordnet set er det som oftest en rewrite regel i Apache du skal lave f.eks. gennem en .htaccess fil.

Du kan begynde at kigge på URL rewrite tutorials: http://www.addedbytes.com/for-beginners/url-rewriting-for-beginners/

Eller du kan benytte et færdigt framework - eksempelvis CodeIgniter fra http://codeigniter.com - som hurtigt får dig startet på pretty urls uden du skal lægge for meget arbejde i at få det til at virke optimalt.
Avatar billede RippieUK Nybegynder
08. februar 2010 - 09:22 #4
Tusinde tak for din hjælp. hvis du lige smider et svar vil jeg smide lidt point over til dig.
Avatar billede repox Seniormester
08. februar 2010 - 09:26 #5
Det fik du her