Avatar billede gah1 Nybegynder
06. februar 2010 - 11:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

CD/DVD med fotos til fremvisning på tv.

Jeg har rodet mig ud i et lille problem,

Jeg har lovet en ven at fremstille en foto-cd med diverse billeder, til et billedshow som skal afvikles via en dvd-afspiller og et 42" lcd-tv.

Billederne som skal skannes ind stammer fra diverse magasiner, hvor der er raster i trykket.
Jeg er i tvivl om hvor stor en opløsning / dpi noget sådant skal skannes.

Det er formodentligt ikke nødvendigt at ind skanne billederne i megabit format, og hvordan kan jeg sikre mig at billedet fremvises på tv skærmen uden et kraftigt raster, og i de rette dimissioner, altså at billedet ikke bliver strukket?

Jeg har skanner og computer, men desværre ikke et tv hvor jeg kan chekke det færdige resultat før cd'en skal bruges.

Jeg vil sætte pris på lidt indput, fra en som har lidt erfaring med ovennævnte.

M.v.h.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
06. februar 2010 - 12:12 #1
Mht. opløsning er TV jo maksimalt HD, dvs. 720 (HD) eller 1080 (Full HD) i højden. Men DVD sætter en begrænsning som er lavere - 576 i højde mener jeg.

Mht. showet er der en ældre artikel her der måske kan hjælpe: http://www.pcworld.dk/art/8477
Avatar billede gah1 Nybegynder
06. februar 2010 - 12:37 #2
Tak Lars,

Men, artiklen giver jo ikke svar på spørgsmålet med hensyn til raster samt størrelse på de ind skannede magasin- billeder.

Fremvisningen skal foregå som et "low-tech" lysbillede show, et billede af gangen.

Det skal ikke være noget stort avanceret projekt hvor der skal installeres diverse programmer på computeren, jeg har tænkt mig at fremstille diasshowet i Windows Media Player.

M.v.h.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. februar 2010 - 20:51 #3
Æh nej, artikel siger ikke noget om det - men det gør teksten lige over:

"Mht. opløsning er TV jo maksimalt HD, dvs. 720 (HD) eller 1080 (Full HD) i højden. Men DVD sætter en begrænsning som er lavere - 576 i højde mener jeg."
Avatar billede gah1 Nybegynder
05. juli 2010 - 13:26 #4
svar