Avatar billede cass12 Nybegynder
05. februar 2010 - 18:22 Der er 8 kommentarer

Er virussen nu 100 % væk?

Hej experts!

Jeg oprettede for nogen dage siden en anden tråd, http://www.eksperten.dk/spm/900264#reply_7535815 , vedrørende virussen "new folder.exe". Efter en masse nyttig hjælp fik jeg den fjernet - tror jeg!

Hvordan kan jeg vide at denne virus er 100 % væk og jeg dermed ikke overfører virussen til de andre computere i familien via usb stik? Evt en log?

mvh Jakob
Avatar billede chalde Seniormester
05. februar 2010 - 18:49 #1
I princippet kan du aldrig være 100% sikker.
Foruden at den kan have lagt sig i dvale et sted et AV overser kan den have skabt en del huller i dit system som en fjernelse af virus ikke tager højde for (f.eks. ændringer i hosts, huller i firewall, ændringer i regbasen så andre programmer opfører sig anderledes, kapret og videresendt diverse nøgler osv..), som giver et meget usikkert system på trods af at virus kan være fjernet helt.

Min anbefaling er som udgangspunkt: Lad være med at bruge tid på at fjerne virus, da du aldrig kan føle dig sikker efter et besøg. Brug istedet for tiden på backup og reinstall. Eneste måde at være sikker.
At nogle måske mener det er paranoidt og unødvendigt er en anden sag. Men personligt vil jeg hellere være sikker end og sidde med følelsen af falsk tryghed.
05. februar 2010 - 19:13 #2
... så skal man jo let gennemføre 100% ReInstall én gang om ugen ?

I dette tilfælde vi jeg sige/skrive 99,99% sikker på at du er 'ren' i den retning...
Avatar billede chalde Seniormester
05. februar 2010 - 19:40 #3
#2 Eller bare handle efter almindelig sund fornuft så der ikke kommer skidt ind.
Jeg håber da så sandelig ikke at du (eller andre) får virus/mal ind flere gange om måneden. Så vil jeg da vove og påstå at man klikker løs på alt hvad der popper op om tilbud om viagra og lykønskninger på at man er gæst nummer 1million.

Jeg holder fast: Én gang virus/mal = reinstall før man er sikker. Du ved ikke hvilke huller skidtet har efterladt som et AV eller en cleanup ikke ser medmindre du virkelig har god tid og får tjekket alt igennem. En backup+reinstall slår den tid det vil tage.
Avatar billede cass12 Nybegynder
05. februar 2010 - 19:56 #4
#1 Så det vil sige, at der godt kan laves backup af de ting, jeg har haft på USB-stikket, hvilket var inficeret, efter jeg har fjernet virussen?
- Altså, dokumenterne/filerne har ikke taget skade af virussen og kan derfor uden problemer brændes ned på en cd, og derefter flyttes til en af de andre computere i huset, som ikke har været inficeret - vel og mærke uden at overføre virussen til den rene computer?
Avatar billede chalde Seniormester
05. februar 2010 - 20:06 #5
#4 Jeg ville nok vælge og gøre det gennem en linuxskive. Flytte indholdet af dokumenterne fra den, formatere den, og tilbage igen, da det lyder som en af de typer der ligger og hygger sig som skjulte systemfiler på usbnøgler.
Avatar billede cass12 Nybegynder
05. februar 2010 - 20:11 #6
#5 Linuxskive? - det må meget gerne uddybes :)
- Kan du evt. beskrive i punkter hvad jeg skal gøre for at følge dit råd?
Avatar billede chalde Seniormester
05. februar 2010 - 20:22 #7
#6 Jeg kan desværre ikke give en dybdegående trin for trin vejledning da jeg ikke har tid til at gennemgå det pt.
Men kort kan det beskrives:
- Hente http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download eller anden linux dist der kan live bootes (startes uden at skulle installeres).
- Indsætte usb-nøglen og hive de data ud af den der skal gemmes (her vil det god være en idé at ligge data på noget persistent, en anden usb f.eks. eller et drev på harddisken)
- Formatere usb-nøglen og smide data retur.
Avatar billede cass12 Nybegynder
05. februar 2010 - 20:41 #8
#7 Okay tror nogenlunde jeg har forstået det.. Det er Ubuntu som skal formatere Usb-nøglen, korrekt? :)