Avatar billede mrcorex Nybegynder
05. februar 2010 - 08:57 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

SVN best practices - releases

Hej alle.

Jeg skal have sat nogle SVN-repositories op og mangler nogle anbefalinger fra jer eksperter.

Det bliver placeret på en linux-server og tilgås igennem apache. Det er muligt noget af det er manglende forståelse. Plz, ikke bare smide et link. Jeg er interesseret i hvad DU siger. Det er jo dig som har erfaringen. Jeg ved fuldt ud hvordan man sætter repositories op og rettigheder o.s.v. + installation af dav o.s.v. Så spild ikke din tid på det. Jeg er ude efter "Best practice" fra nogle erfarne SVN-brugere.

Til sagen - jeg har 5 mennesker der skal arbejde sammen på tværs af projekter og på tværs af lokationer. Alle 5 mennesker kender SVN og bruger det flittigt, men jeg kan ikke helt gennemskue om de gør det rigtigt.

Jeg kan se i dokumentationen at der er mulighed for noget med trunk/tags/branches. Her mangler jeg noget forståelse, men tror self. at det har noget med versioner af softwaren o.s.v. Og det er lige netop her jeg skal have klarhed. Jeg har den forståelse af "trunk" er det man arbejder på lige nu og her. Men hvad er "tags" og "branches" og hvordan bruger man det? Det er klart at jeg kan læse en manual og få den forståelse der, men hvordan bruger I erfarne SVN-mennesker det? Her tænker jeg på releases o.s.v.

/CoRex
Avatar billede bvli Praktikant
05. februar 2010 - 09:49 #1
Helt seriøst. The SVN handbook giver dig svaret/svarene på alt du spørger om her. Det er obligatorisk læsning, hvis du skal i gang med subversion.

http://svnbook.red-bean.com/
Avatar billede mrcorex Nybegynder
05. februar 2010 - 10:20 #2
Jeg har læst det, men grunden til at jeg spiller "lidt dum" er at jeg vil have din ERFARING. Du skal ikke komme og fortælle mig at det bare spiller 100%. Erfaring = brugen af det. Hvad har du har af problemer? En manual siger 1 ting, men real world siger en anden ting -> erfaring. Det her handler om at jeg skal sætte 5 mennesker sammen. Ja, vi kan gøre som manualen siger, men hvad er dine reelle erfaring angående dette? Problemer, glæder, sorger, whatever.......
Avatar billede bvli Praktikant
05. februar 2010 - 11:49 #3
Nu læste jeg ud fra dine andre spørsmål også. Og det sagde mig at du nok ikke havde læst den så'n helt alligevel. The subversion-book er ikke en manual i den forstand. Det er en bog om og brugen af Subversion.

trunk, tags og releases vil jeg ikke gå igennem - det er gjort i bogen - og det er sådan "alle" bruger dem.

Mht. opdeling: Personlig har jeg prøvet "alt i et repository" og "alt splittet i hvert sit repository". Og er kommet frem til at vi laver et repository for hver sammenhængende solution - derudover har vi et fælles komponent-repository hvor alle genbrugbare projekter ligger. Det kan vi så linke  ind i vore solution-repositories.

Vi har en apache liggende som frontend til vores Subversion så vi både har dav og alm https-access.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
05. februar 2010 - 12:33 #4
Jeg har arbejdet på et projekt med flere release strategier på det samme projekt. Det var/er en kørende applikation.

1 månedlig release.
+ adhoc realeases
Ved den månedlige release blev trunken tagget med år-måned
Den var nu en test release som blev chekket ud i et test miljø.
Den release som var i test blev chekket ud i produktionsmiljøet.
Trunk var nu det vi alle udviklede videre i.

Adhoc rettelser skulle chekkes ind og ud i trunk test og prod.

Branches kan jeg ikke erindre at have brugt på noget tidspunkt.
Avatar billede mrcorex Nybegynder
14. september 2010 - 13:04 #5
Har helt glemt denne her. Gider I svare så jeg kan komme af med point?
Avatar billede bauerdata Nybegynder
14. september 2010 - 13:15 #6
Okiee
Avatar billede bvli Praktikant
14. september 2010 - 14:09 #7
:)