Avatar billede nksdk Nybegynder
01. februar 2010 - 18:01 Der er 5 kommentarer

Quad core - ser kun én aktiv?

Hej

Jeg har en ganske ny HP Pav. Elite m9743sc med en Intel 2 quad q9300

Alle drivere er i dag blevet gennemchecket - evt. BIOS-updates er også blevet eftersøgt - så den side burde være i orden.

I Windows 7 Ultimate kan jeg i Enhedshåndtering se alle 4 kerner under CPU - der meldes ikke om ukendte enheder.

Hvis jeg checker aktiviteten af de 4 kerner via Jobliste, kan jeg kun få lov at se en enkelt graf, dvs. ydeevne for en enkelt kerne (i aftes kunne jeg dog se 2) - jeg har heller ikke mulighed for at vælge at se flere; den option er væk.

Kigger jeg msconfig, fanen Boot og avancerede indstillinger, har jeg i dropdown'en heller ikke mulighed for at vælge mere end en enkelt processor.

Nu er dagen gået med at læse om andre worldwide, som har samme problem, og jeg synes, jeg har fulgt alle løsningsforslag, men lige lidt hjælper det.

Findes der services eller tjenester, der skal aktiveres/startes i Windows 7, for at få liv i alle kerner?

Skal Visualization enables i BIOS (HP fraråder det)?

Kan en eller anden lade sit geni lyse over en halvgammel semi-nørd, vil det være super - på forhånd tak

Mvh
NK
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2010 - 18:18 #1
Inde i Jobliste trykker du i Vis herunder kommer cpu oversigt frem og her kan du vælge hvor mange du vil se en eller flere
Avatar billede nksdk Nybegynder
01. februar 2010 - 18:22 #2
Hej AnneE

Det kan jeg ikke - under 'Vis' er allerede valgt 'en graf pr. CPU', og der gives ikke andre valgmuligheder  ...de er ikke engang blot nedtonede - de er der ikke
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2010 - 18:34 #3
Husk at du skal stå under fanebladet "ydeevne" når du trykker på vis.
Hvis den står et andet faneblad kan du ikke få lov til at se dem...
Avatar billede nksdk Nybegynder
01. februar 2010 - 18:43 #4
Yep - gør jeg også.

Har hentet en lille gadget til skrivebordet, som også viser CPU-ugsage ...desværre også her kun for en kerne

Højest ejendommeligt, når enhedshåndtering sagtens kan se alle 4 kerner
Avatar billede nksdk Nybegynder
01. februar 2010 - 20:19 #5
Problemet er løst - der var henvist til et forkert chipset på producentes supportside.

Med et Windows-orakels hjælp og Intels eget værktøj til afdækning af chipset-familie fandt og installerede jeg det rigtige