Avatar billede microjet Nybegynder
01. februar 2010 - 10:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Connection string virker kun på nogle pc'er

Hejsa

Jeg har et højest besynderligt problem... Jeg har to helt ens pc'er med win XP pro. På den ene kan jeg forbinde til databasen som pt. ligger på en anden XP-maskine, men på den anden maskine som er helt identisk kan jeg ikke forbinde til databasen.

Jeg havde også en tredie maskine, som pludselig ikke kunne køre databasen mere... her har det ellers kørt fint indtil for nylig.

Har i nogle ideer om hvad det kan være der blokerer forbindelsen på nogle pc,er... de kan allesammen se "serveren" og dens drev og har access til dens data.

Jeg har prøvet at disable firewall!

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe!
Avatar billede janus_007 Nybegynder
01. februar 2010 - 10:36 #1
Hvordan forbinder du fra pc'en til serveren?
Avatar billede microjet Nybegynder
01. februar 2010 - 10:48 #2
Jeg bruger en "udl-fil" til at forbinde til teste forbindelsen til databasen

Jeg bruger et "bestemt brugernavn og adgangskode".. dvs IKKE Win NT

Når jeg så klikker "Afprøv tilslutning"  er det kun på nogle få pc'er det virker
Avatar billede microjet Nybegynder
01. februar 2010 - 11:41 #3
Der står følgende i UDL filen:

[code]
[ oledb]
; Everything after this line is an OLE DB initstring
Provider=SQLOLEDB.1;Password=XXXX;Persist Security Info=True;User ID=sa;Initial Catalog=ProduktDB;Data Source=FILESERVER\PRODUKTSQLSERVER
[/code]
Avatar billede janus_007 Nybegynder
01. februar 2010 - 12:58 #4
Jeg kan se det er en instans du prøver at connecte til, her ville jeg istedet på dine klientmaskiner vælge Configuration Tools -> SQL Server Configuration Manager og så vælge opret alias!

Der foregår noget ukendt når servernavnet skal resolves, men et alias kan klare det :)

Når du så opretter en connection, så henviser du til aliasnavnet istedet.
Avatar billede microjet Nybegynder
01. februar 2010 - 15:09 #5
Jeg ved ikke om jeg helt har forstået hvad du mener

Nu har jeg oprettet et alias:

navn:ProduktDatabase
port: 1433
Protocol: TCP/IP
Server: FILESERVER\PRODUKTSQLSERVER

Så har jeg prøvet at udskifte source i UDL filen med mit alias navn, men det virkede ikke!

Hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede wagner Nybegynder
01. februar 2010 - 22:56 #6
Er du sikker på der er netværk mellen den problemfyldte XP maskine og serveren.

Evt kan du fra starte SQL profileren på din sql server og derefter prøve at logge på fra XP maskinen. Herefter bør du kunne se i loggen hvad der sker.

En anden mulighed et at kigge i eventloggen på sql serveren.

Wagner
Avatar billede microjet Nybegynder
02. februar 2010 - 11:57 #7
Hej Wagner

Der er ingen problemer som jeg skrev, jeg kan browse rundt på serverens drev fra alle maskiner uden problemer!

Jeg er ikke nogen mega haj til sql... ved ikke lige hvad du mener med sql profileren.

Jeg har fundet SQL server logs... der er 7 + current, men jeg kan ikke åbne dem... der står bare Archive #1....#2...osv
Der sker ikke noget hvis jeg klikker på dem.

Tue
Avatar billede wagner Nybegynder
02. februar 2010 - 13:33 #8
Inde i management studio kan du under Tools start et program, der hedder SQL Profiler. Med dette program kan du overvåge alle mkommandoer, der sendes til sql serveren ved at starte en trace.
Prøv at kigge på den.

Men det lyder godt nok mærkeligt. Hvis du er helt sikker på, at de to connectionstrings er ens, så må det næsten være noget netværkmæssigt.
Avatar billede microjet Nybegynder
02. februar 2010 - 17:31 #9
Ja! det er mærkeligt.... Det er præcis den samme udl-fil der køre på nogle maskiner men ikke alle... det er samme maskiner med xp og de kan alle se serveren... den ene har endda kørt databasen men pludselig holdt op!

Tænkte om det måske var en win opdatering der gav problemer eller et program... men den ene er helt ny installeret!
Avatar billede wagner Nybegynder
02. februar 2010 - 19:54 #10
Kan der være forskel i netværksindstillinger for de to xp maskiner. Kører de begge med samme protokol (tcp) osv.?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
02. februar 2010 - 20:23 #11
Det lyder ekstraordinært sært at du kører en instans på port 1433?

Når du opretter aliaset skal du undlade instansnavnet, dvs.

port 1433, server: FILESERVER

Jeg forstår heller ikke den hedder FILESERVER, men ok... :)
Avatar billede microjet Nybegynder
03. februar 2010 - 11:03 #12
Jammen jeg ved såmænd heller ikke om det er korrekt den måde jeg har lavet aliaset... jeg har bare fået at vide det er den port der benyttes.

Jeg har allerede postet indholdet af min UDL-fil.. kan du så ikke ud fra den fortælle mig hvordan du mener jeg skal lave et alias og teste om det virker?
Avatar billede microjet Nybegynder
24. februar 2010 - 16:06 #13
Jeg har nu installeret SQL Express 2008 på en Win Server 2008

Men jeg kan stadig kun forbinde til sql-serveren lokalt.... ikke over netværk fra en anden pc.

Der skulle være åbnet for alle porte i firewall, men for en sikkerheds skyld har jeg helt slået den fra på begge maskiner.

Jeg håber virkelig der er en der kan hjælpe... har bikset med det i flere dage :-(
Avatar billede microjet Nybegynder
12. april 2012 - 15:09 #14
Ingen svar... spørgsmål lukket!