Avatar billede realone Nybegynder
18. juli 2001 - 01:02 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er (m)IRC..!?

Hej..

Er der ikke lige en der kan forklare mig hvad (m)IRC er, og hvilket GRATIS irc-program der er bedst..
Det eneste jeg ved, er, at det er en chat, men hvorfor hente et program for at chatte, og hvorfor er der så mange forskellige programmer..??
Avatar billede prodic Mester
18. juli 2001 - 01:06 #1
mIRC er en rå tekst baseret chat, faktisk en af de første og største.
Der er ikke så mange programmer, men mange kanaler med forskellige emner.
Hent hovedprogrammet fra www.mirc.com og enjoy. :-)
Avatar billede realone Nybegynder
18. juli 2001 - 01:07 #2
prodic --- Jamen det program koster 20$..??
</RealOne>
Avatar billede prodic Mester
18. juli 2001 - 01:09 #3
Avatar billede prodic Mester
18. juli 2001 - 01:11 #4
20$ jeps, men du kan bruge programmet i 30 dage og du får så vidt jeg ved ingen begrænsninger efter de 30 dage.
Men hvis du er glad for det, så betyder 20$ vel heller ikke det store.
Avatar billede realone Nybegynder
18. juli 2001 - 01:14 #5
prodic --- Bruger du selv Irc..?? Og bruger du mIRC..???
</RealOne>
Avatar billede rabenskralden Nybegynder
18. juli 2001 - 01:15 #6
Oh No det koster da ikke noget. Jeg har hentet det på nettet, gratis, og har kunnet udveksle alt muligt med mine venner (også bare chat) det har da bare kørt
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. juli 2001 - 01:17 #7
mIRC er et program til at gå på IRC.
mIRC er samtidig nok en af de mest (hvis ikke mest) brugte programmer til at chatte og lave scripts udfra.

IRC er en tekstbaseret chat, og så vidt jeg ved en af de ældste der findes - ældre end icq er den da.
IRC består af mange net, bla. Dalnet, Undernet, Quakenet, GeekZ mv.

Et gratis-program kan jeg ikke lige smide i nakken på dig, men tjek altid på download.com - de er forskellige og vi er ikke ens.

Læg dog mærke til at nogle net/kanaler skal man have registreret sit brugernavn og være logget på, for at komme ind.
Derudover er nogle scripts så \"dejlige\" at bruge farver, auto-beskeder mv.
Dette er bestemt ikke vellidt alle steder, og kan gøre at man kickes fra en kanal mv.

Så spørg evt. til en hjemmeside for de kanaler du joiner.

Annika (Undernet, Dalnet & GeekZ)
Avatar billede realone Nybegynder
18. juli 2001 - 01:22 #8
Fint nok, har hentet mIRC, hvordan kommer jeg så ind på en chat..??
</RealOne>
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
18. juli 2001 - 01:23 #9
der findes mange IRC programmer (Internet Relay Chat)
du kan også finde freeware IRC programmer, de kan alle sammen se det samme, forskellen er bruger fladen (GUI) mIRC er dog det største
Avatar billede prodic Mester
18. juli 2001 - 01:26 #10
Realone->Læs et af de links jeg gav dig, der er en guide til hvordan du kommer i gang med mIRC.
Og ja jeg bruger mIRC selv(en gang i mellem)
Avatar billede realone Nybegynder
18. juli 2001 - 01:38 #11
Hvor finder jeg en dansk chat..?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. juli 2001 - 12:01 #12
http://chat.opasia.dk er en IRC baseret chat hvor du kan vælge at logge ind via et web-interface eller du kan bruge et klientprogram som mIRC.
Jeg har lavet en mIRC udgave som er specielt tilpasset Opasia-chatten og kan hentes her:
http://www.ghostcom.dk/download.htm
Avatar billede realone Nybegynder
18. juli 2001 - 14:16 #13
Tak for svar..  :)
BTW.. Har prøvet opasia-mirc-dimsen.. Det er sQ lidt mere overskueligt at sidde på selve opasiachatten end at sidde med mirc-opasia.. :)
</RealOne>
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. juli 2001 - 14:27 #14
hehe..det er smag og behag :)
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. juli 2001 - 14:33 #15
realone: Ja, men hvis man først vil ind andre steder, så skal man enten hele tiden ind via www-sider (og det begrænser sig) eller man skal bruge et script.

Du har langt fra brug for alle tingene.
I starten er det nok at sætte navn, kanaler mv op.

Vil se på kimrosgaards script, for tiden bruger jeg GeekZ-scriptet...
url *host lede* den er http://www.geekzone.dk
Avatar billede proxyangel Nybegynder
27. november 2002 - 11:34 #16
Ved godt mIRC er sindsygt populært, men jeg kan stærkt anbefale klienten Bersirc. Den er afsindig let at gå til, og har et fedt interferance!

http://www.bersirc.com