Avatar billede cytox Nybegynder
29. januar 2010 - 23:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp fra FAT16/filsystem nørd (eller det der ligner)

Hej eksperter,

Jeg står i den uheldige situation
at jeg har et usb drev (Kingston datatraveller 2.0 4gb)
Som på mystisk vis bestemte sig for at rydde ALLE
data fra sector 0 -> 15.982 (hver eneste bit er nulstillet)
hvilket resulterede i
at windows selvfølgelig ikke anede hvad den skulle
gøre med disken, så jeg har en hel dags programmerings arbejde
der er gået tabt + det løse

Hvilket i bund og grund er mega træls,
Nå men jeg gik disken igennem med en fantastisk hex editor
kaldet WinHex og det ser ud som om at resten af disken er ok.
så nu vil jeg gerne gendanne alle mine filer og gerne også
mappe strukturen (det burde da være muligt!)

Men jeg ved ikke lige hvordan filsystemet er skruet sammen (fat16)
min plan er pt at kopiere de første 15.982 sectore fra
en rask fat16 disk og så lægge dem ind hvor de mangler på den anden
i håbet om at nogle programmer vil genkende disken som fat16
og dermed gi mulighed for gendannelse af mine data
fx (7-zip, windows, winimage, etc.)
Men jeg ved ikke hvor meget header/index information
fat16 gemmer i den første del af filsystemet og dermed om det er muligt.
så vil meget gerne høre fra en klog person der kan besvare dette
eller komme med en endnu bedre løsning ?

Mvh.
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. januar 2010 - 23:20 #1
Ved godt det ikke er præcis det svar du leder efter, men har du prøvet med f.eks. Recuva? (Freeware)

Jeg har selv haft held med at gendanne både et usb stik og et SD kort.
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. januar 2010 - 23:21 #2
Avatar billede Nereos Nybegynder
29. januar 2010 - 23:22 #3
Supports FAT12, FAT16, FAT32, exFAT, NTFS, NTFS5 , NTFS + EFS file systems... Prøv det!
Avatar billede cytox Nybegynder
29. januar 2010 - 23:40 #4
Hej,

Tak for tippet,
Men som med de fleste andre tools (alle jeg har prøvet og kendskab til)
fungere det ikke af den simple grund at selve filsystem
'headeren' slet ikke er tilstede og programmet kan
dermed ikke finde ud af at identificere det filsystem
der er på disken og gir så op.
fordi fra programmets synsvinkel kunne det lige så godt være
en ikke formateret disk vi prøvede at gendanne data fra.

Så det fungerede desværre ikke.

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2010 - 23:46 #5
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2010 - 08:55 #6
på en anden usb dims kunne du lave sådan en fætter og boote op på den og flytte det du skal bruge fra den

husk den skal have en vis størrelse ca 4 gb f.eks - sæt persistens på 500

husk de  skal sidde i begge 2 ikke mens du laver den du vil boote på men bagefter

https://fedorahosted.org/liveusb-creator/

sæt usb dimsen i drevet og lad programmet pege på 12 (686)
og vent mens imaget bliver hentet ned på pc og bagefter laver den så din usb dims så den kan boote med internet og lyd

hvis du selv vil henter du imaget her hos fedora
http://fedoraproject.org/da/get-fedora

og så programmet fra den første link

•Windows installer: liveusb-creator-3.9.1-setup.exe

sværere er det ikke - det tager 15 minutter afhængig af din internet hastighed

bliver du træt af den eller vil lave en anden sletter du bare indhold fordi den ikke laver om på den

der er ingen garanti du kan komme ind på den ødelagte men det er en prøve værdig
Avatar billede cytox Nybegynder
30. januar 2010 - 11:10 #7
220661,

Det program du postede link til
løste mit problem :)

Mange tak! Du har reddet min weekend :)

Smid et svar så får du dine velfortjente points :)

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2010 - 16:15 #8
Det kommer her. Det er ikke første gang det redder filer for folk. Har rekomenderet det flere gange, da det understøtter flere styresystemer. Har dog ikke selv haft brug for det, men er glad for det kan hjælpe andre. Fortsat god weekend.
Avatar billede cytox Nybegynder
30. januar 2010 - 19:52 #9
Mange tak!