Avatar billede zkill Nybegynder
28. januar 2010 - 12:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Magnetkorts typer

Hi Eksperter..

Nogen der kan forklare mig om der er forskel på de forskellige magnetkorts typer der er?

Jeg har set nogle som er lavet på papir og har en meget lille magnet strimmel bagpå.. Er det samme type som dem man bruger på Dankort?

Altså ville en cardreader kunne læse begge typer? Eller skal man have nogle der er bestemt egnet til de papir magnetkort?
På et dankort er strimlen gerne 1cm? og her på dem jeg har set, er strimlen ca. 0,5cm..

Håber nogen kan hjælpe mig med et svar.. for kan ik selv finde det :)
Avatar billede thov Forsker
28. januar 2010 - 14:33 #1
Det er den samme kortlæser til alle typer - Det er den læser som sidder i taxametrene ihvertfald.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2010 - 15:17 #2
Selvfølgelig er der flere standarder - standarder er godt, og følgeligt må vi have så mange forskellige som overhovedet muligt :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_stripe_card

I bund og grund ligger der op til 3 spor på de brede magnetstriber. De smallere striber indeholder så kun ét eller to spor.

De fleste læsere og kort af nutiden, har 3 spor - og jeg mener også de fleste standardkort produceres med 3 spor.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2010 - 15:18 #3
Men ang. papkort med magnetstribe på - så findes der også mange standarder (woohooo) her... - tænk bare på de forskellige billetsystemer og skiliftkort du kan få...
Avatar billede zkill Nybegynder
28. januar 2010 - 15:35 #4
ok, men er det samme type læser til dem.? Selvom det er forskellige std..?
Når jeg tænker forskellige std, så tænker jeg bare måden dataen lægger på, i informationen..
Men læseren, er vel den samme?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. januar 2010 - 22:38 #5
På wikisiden jeg linker til, står bl.a.:
Magstripes following these specifications can typically be read by most point-of-sale hardware, which are simply general-purpose computers that can be programmed to perform specific tasks

Altså igen - for at læse skiliftkort skal du bruge den magnetkortlæser der hører til den type kort o.s.v.

Nu kan jeg godt regne ud at du spørger efter den type, vi regner som "standard" - altså som for kreditkort. Og efter min bedste overbevisning, kan en "standard kreditkortlæser" læse alle standard kort.

Omvendt kan du jo i princippet skrive hvad som helst på kortet, så er det en krypteret nøgle, er den jo ikke lige sådan at læse ud igen i klar data.

i princippet svarer det jo til en gammeldags floppydisk - bare med ufattelig lidt plads.

Men som sagt er der jo flere standarder end som så, og for kreditkort gælder det for det meste, at de i dag er udbygget med en RFID chip.

Så det er meget et spørgsmål om hvad du leder efter for en standard
Avatar billede zkill Nybegynder
01. februar 2010 - 16:12 #6
nej dette er ikke et dankort magnet strip.. Det er en meget lille en, der er nok halv størrelse af et dankorts magnet strip og så er den på et stykke pap papir..

Jeg har nemli prøvet at se om jeg kan finde forskellige kortlæsere, men det er lidt som om der kun findes en type.
Avatar billede thov Forsker
01. februar 2010 - 23:01 #7
Papkort af normal krdditkortstørrelse, men med halv bredde magnetstribe, kræver ikke nogen speciel læser.
De accepteres fint i almindelige kortlæsere.

Chippen på kreditkortene er ikke nogen RFID chip, men mere som et telefon SIM-kort.
RFID er en chip til fjernaflæsning. Den bruges f.eks. som tyverisikring i butikker, og i brobizz'er.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. februar 2010 - 09:21 #8
Det er rigtigt - det er typisk adgangskort til virksomheder m.m. der benytter RFID chip...
Avatar billede zkill Nybegynder
03. februar 2010 - 20:04 #9
RFID chips ved jeg godt hva er.. og har leget med dem..
Men var lige det svar jeg manglede thov..

Super tak for hjælpen og os til dig ole_madsen..
Avatar billede zkill Nybegynder
03. februar 2010 - 20:05 #10
en af jer ik lige smide en svar så den kan lukkes denne her..
Avatar billede thov Forsker
05. februar 2010 - 03:33 #11
Man har nok indset, at papkortene klarer sig med en smal magnetstribe, for de læses almindeligvis kun en enkelt gang :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2010 - 08:42 #12
Eller også er det et spørgsmål om, at man ikke har behov for at gemme så meget data... - papkort fås også med 2 magnetstriber - øverst og nederst. Der er mange varianter i omløb.

Jeg springer over points, tak.