Avatar billede unipeg Nybegynder
27. januar 2010 - 23:12 Der er 1 løsning

Excel-novice spørger: "Omvendt" brug af VLOOKUP

Jeg forsøger, forgæves, at få et excel-ark på benene som kan gøre følgende:

Arkets første worksheet indeholder en eksport af et bankkontoudtog: dato, tekst og beløb. Ønsker så nu at foretage nogle aggregering udfra nogle grupperinger af de enkelte poster. Den enkelte posts gruppe skal findes udfra om tekst-feltet indeholder forekomster af en tekst fra et opsætnings-worksheet.
Jeg har lavet dette opsætnings-worksheet som en tabel med to kolonner - en match-tekst og et gruppenavn. Således kan jeg have et par rækker i opsætningsarket som følger:

Kolonne 1 - Kolonne 2
UNO-X      Benzin
Shell      Benzin
Føtex      Dagligvarer
Bilka      Dagligvarer
BurgerKing  Overforbrug :)

Jeg ønsker nu (i første omgang) at mit først ark med posterne får bestem gruppe pr. post udfra en formel, og jeg har forsøgt mig med VLOOKUP, men jeg gerne vil bytte rund på syntaxen (lookup_value, table_array, ...) så det er værdierne i mit opsætningsarks 1. kolonne der partielt skal indgå i teksten på den enkelte post, og hvis dette er tilfældet så give mig værdien af gruppeteksten fra opsætningsarket.

Jeg håber ikke det er helt sort snak.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede unipeg Nybegynder
28. januar 2010 - 14:26 #1
Denne tråd lukkes.