Avatar billede macho Praktikant
27. januar 2010 - 11:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Formularfelt - tillad enten tomt felt eller bestemt ord

Hej,

Jeg har en formular hvori jeg ønsker, at én af felterne gerne må stå tomt, men hvis der skrives i det, må der kun tastes ét bestemt foruddefineret ord i feltet.

Kan man det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. januar 2010 - 12:10 #1
Der er umiddelbart to muligheder: I stedet for et tekstfelt (Text Form Field) kan du lave en kombinationsboks (Drop-Down Form Field). I det felt kan du tilføje to emner/valgmuligheder, 1 bestående af mellemrum (= blank) og 1 bestående at det tilladte ord. Så kan brugeren kun vælge mellem de to.

Hvis du vil bruge et tekstfelt, er du nødt til at tage makroer i brug - og brugen af makroer forudsætter, at du kan styre, at brugerne tillader afvikling af makroer, for ellers vil det ikke virke.
Avatar billede macho Praktikant
27. januar 2010 - 12:32 #2
Jeg har selv overvejet kombinationsboksen, men dette vil betyde, at man SKAL bruge musen til at vælge i denne. Bruger tillader afvikling af makroer, så det er dette, som jeg er på jagt efter, altså tjek for "tomt tekstfelt" eller samme felt med ét bestemt ord.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. januar 2010 - 12:55 #3
Man kan godt vælge i kombinationsbokse med tastaturet:
Tab til feltet. Tast Alt+Pil ned for at vise listen. Brug pil ned/op til at vælge det ønskede. Tast retur for at vælge. Forklaringen lyder lang, men det er hurtigt nok i praksis - dog kan det være en idé at skrive en vejledning om udfyldelsen et passende sted.

Bemærk, at pilen i feltet er understreget. Et understreget tegn i en kommando anviser, at det pågældende tegn sammen med Alt-tasten kan bruges som tastaturgenvej. Her: Pil ned sammen med Alt-tasten svarer til at klikke på pilen med musen.
Avatar billede macho Praktikant
28. januar 2010 - 08:43 #4
Du har ret med Alt+Pil - det bruger jeg bare. Tak for hjælpen - giv mig et svar...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. januar 2010 - 09:10 #5
Velbekomme.