Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 09:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DNS pegning

Website: Kører Joomla, som henviser til vores website www.voreswebsite.dk

Exchange: Kører SBS2003. Mailserveren kører lokalt, sender fint mails ud/ind men det er jo ideen at man kan komme ind for at læse sine mails derhjemme f.eks. www.exchange.voreswebsite.dk eller www.voreswebsite.dk/exchange

Spørgsmålet er derfor, hvordan/hvor skal DNS-pegning være til mailserveren? På serveren (SBS2003 eller ved firmaet som hoster hjemmesiden?). Hjemmesiden står ved Surftown med redirect til Joomla websitet? Jeg har ikke pillet ved Surftown DNS eller serverens endnu, da jeg er lidt i tvivl pga. min manglende erfaring med DNS.

For yderligere oplysninger, så skriv endelig hvad I skal bruge :)
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2010 - 09:26 #1
Først lige et opklarende spørgsmål:
- Har din SBS sin egen ofentlige IP?

Du kan ikke, uden at skulle lave en masse ændringer/redirect - benytte de URL'er du foreslår.

Brug istedet standarden https://SBSNavn.domænenavn.dk/owa
Dette er standard OWA (Outlook Web Access) URL, som virker ud af boksen.

/K
Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 09:34 #2
Karser:

SBS-serveren har ikke sin egen offentlige IP-adresse, desværre.

Skal jeg bare lave en MX-record, A-record henvisning fra Surftown til SBS' WAN-IP før det vil virke så? Hjemmesiden er jo ikke registeret på SBS-serveren, men på Joomla serveren som står med en anden IP-adresse, som jeg frygtede ville skabe lidt problemer når forespørgslen kommer ind.
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2010 - 09:50 #3
Mit gæt er, at det trodsalt vil virke.

Når du skal offentliggøre din SBS mht. OWA, så formoder jeg at du vil køre SSL (HTTPS)...? Dermed vil der ikke være nogle problemet i at du har 2 "hjemmesider" på samme WAN IP.

Det eneste det kræver, er at du kan sætte dit Router op til at lave port forward, således at trafik på port 80 (almindelig HTTP) sendes til din Joomla server, og trafik på port 443 (SSL/HTTPS) sendes til din SBS.

DNS Skal så laves, så du opretter en A-record, som peger på din WAN IP. Så sørger routeren for at sende videre til korrekt server.

Lav eks. en A-record der hedder webmail.ditdomæne.dk som peger på WAN IP.

Du skal således, for at få fat i din SBS/OWA linke til:
https://webmail.ditdomæne.dk/owa

/K
Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 09:59 #4
karser:

Fantatisk. Jeg lukker tråden indtil videre, men vender naturligvis tilbage hvis jeg har brug for yderligere assistance :)
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2010 - 11:35 #5
Velbe! ;o)

/K
Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 12:30 #6
A-record, MX-record oprettet på webhotellet nu. Det tager jo naturligvis sin tid, før den er opdateret.

I mellemtiden spekulerede jeg lige på, om SBS-serveren selv skal have opdateret sin DNS-record med MX, A-records til webmail.domæne.dk/owa?
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2010 - 13:12 #7
Det bør ikke være nædvendigt at opdatere DNS internt... Du skal bare sørge for at IIS på SBS'en kan svare på den host-header der kommer fra eksterne brugere!
Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 13:36 #8
Nu spørger jeg garanteret dumt, men hvordan gør man det? :)
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2010 - 13:48 #9
Never mind, det bør ikke være nødvendigt, da SSL kun kan køre på ét site. Så bare glem min kommetar omkring host-header!

Du skal altså blot sørge for at din router sender port 443 trafik videre til serverens IP!

/K
Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 13:51 #10
Det sker allerede, men tak alligevel.
Avatar billede Pazia Nybegynder
27. januar 2010 - 14:15 #11
Det virker simpelthen nu. Fanatisk.

Tusind mange tak for hjælpen, karser.
Avatar billede karser Nybegynder
28. januar 2010 - 22:15 #12
Normalt giver man ikke point til sig selv, ,men tli den person der hjælper med at få løst et problem/opgave.

Det er lisom det der er hele ideen med point systemet.

/K