Avatar billede mercutio Nybegynder
23. januar 2010 - 21:28 Der er 8 kommentarer

Har lavet et tool til at hjælpe folk der arbejder med xml. Men mangler feedback

Hej Alle.

Jeg har lavet et lille tool der kan hjælpe folk der arbejder med xml.

Det eneste man kan indtil videre er at få sin xml formateret så den står pænt. Så kan man også filtrere i sin xml på tag navn. Jeg kunne godt bruge lidt feedback (ris ros nye ideer osv.)

Af ideer til ny funktionalitet indtil videre er det planen jeg vil lave en xml dif så man kan sammenligne to xmller.
Jeg vil også have lavet en side hvor man kan trække værdier ud med xpaths. Men har i andre ieer så sig endelig til.

Mvh. Merc.

Se http://xmltoolbox.appspot.com

Ps. Jeg giver gerne point for godt feedback.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2010 - 00:03 #1
Af nysgerrighed: er det Python eller Java bagved ?
Avatar billede mercutio Nybegynder
24. januar 2010 - 06:07 #2
Det er java.  Har lavet det med gwt
Avatar billede janus_007 Nybegynder
25. januar 2010 - 19:06 #3
Jeg kan ikke rigtigt se fidusen med det, nu skriver du der kommer mere og det er godt, for formatering af xml kan selv en middelmådig editor klare for dig :)

Ting jeg godt kunne tænke mig at se var:
Autogenerering af xpath, linq når man klikker på eks.vis et element.
Styling med XSLT
Validering imod schema
Avatar billede mercutio Nybegynder
25. januar 2010 - 23:31 #4
Hej Janus.

Tak for feedback :-)

Jeg er enig i hvad du skriver men en fordel ved xmltoolbox i forhold til de fleste editorer er at det er så nemg lige at åbne siden og bruge den til det du skal og så lukke den igen. Det sluger ikke en masse resourcer. Man har for det meste alligevel altid en browser åben.

En tool som du ikke kommenterer er filteret. Har du prøvet det? jeg er tosset med det :-) Vi kigger tit større xml filer igennem hvor vi har brug for f.eks. alle efternavn tags. Så skriver man bare efternavn og så får man listet alle de tags.

Iden med at få autogenereret en xpath er da helt kanon. Det ryger på todo listen. Styling med xslt og validering kunne jeg også godt lave men hvornår tror du man ville bruge det? Skulle det så være en form for editor så man skrev schema og xslt eller skulle det være en hjælp til at teste?

Hvad syntes du om ideen med at kunne fastdefinere en stak xpaths som man så kan få vist ved at paste en xml ind? igen en hjælpe til gennemgang af xml filer.
Avatar billede mercutio Nybegynder
28. januar 2010 - 21:53 #5
Hej Igen

Så kan man få autogenereret xpath ud fra sin xml. Gør følgende.

1. Paste din xml ind (brug evt. eksemplet nederst)
2. Klik på et element, attribut eller text indhold. Så vil den danne en xpath og vise den under xml feltet.

Jeg var lidt i tvivl om hvis man har en liste af book og hver book har en attribut. Skal man så bygge xpath sådan

/bookstore/book[0]/title/text()

Eller sådan

/bookstore/book[@category="CHILDREN"]/title/text()

Jeg har valgt den første metode men jeg er åben for ændringer.

<bookstore>
  <book category="CHILDREN" attrib="test">
    <title>Harry Potter</title>
    <author>J K. Rowling</author>
    <year>2005</year>
    <price>29.99</price>
  </book>
  <book category="WEB">
    <title>Learning XML</title>
    <author>Erik T. Ray</author>
    <year>2003</year>
    <price>39.95</price>
  </book>
</bookstore>

Jeg skriver igen når jeg får lavet mere.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2010 - 03:46 #6
De klassiske XML tool features er vel:
* color coding
* validering med schema
* XSL transformering

Hvis du virkeligt vil igang med en hård opgave, så:
* generering af muligt schema fra XML
Avatar billede mercutio Nybegynder
03. februar 2010 - 19:25 #7
Generering af muligt schema fra xml lyder da egentlig som et meget cool værktøj man ikke lige kan finde andre steder. Så kunne det være lidt sejt hvis det efter første xml havde dannet et schema. Hvis man så kører endnu en xml igennem retter schemaet til så det overholder begge xmller. Det tror jeg jeg vil overveje.

Ang. validering og transformering så tænkte jeg at hvis man nu laver så brugere kan gemme deres schemaer og xsl'er. Så når de paster en xml ind kan de vælge om de vil transformere eller validere den med en tidligere oploadet fil. Hvis der så er flere der kan bruges på xmllen kan de vælge og ellers kan jeg finde den rigtige og køre validering/transformeringen. Det ville da egentlig være et rart tool at have ved hånden.

Har i prøvet at bruge det som det er nu? eller har i ikke noget at bruge det til?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2010 - 04:08 #8
Jeg prøvede lile kort.

Men XPath genereringen er ikke noget jeg føler det store behov for.

Måske fordi jeg kender XPath.