Avatar billede DanielBS Novice
23. januar 2010 - 17:43 Der er 8 kommentarer

BIOS skal geninstalleres ved hver opstart

Hej Eksperten

Jeg står i det problem at hver gang jeg tænder min computer, så er tiden nulstillet i bios'en, der i blandt BOOT opsætningen.

Dette er sket efter at jeg har haft den nulstillet via hardware, dvs. batteriet ude i 5 min. Jeg har læst at det muligvis kan skyldes at jeg skal købe et nyt CMOS-batteri.

I sådan et tilfælde, hvilket skal jeg købe til:
ASUS P6T Deluxe v2.
Avatar billede snowball Novice
23. januar 2010 - 17:57 #1
Kig på bundkortet - det står normalt meget tydeligt på det batteri der i forvejen sidder der.

Men som regel er det sådan et her - http://www.batteribyen.dk/cr2032_panasonic__1_stk_-p-604.html
Avatar billede DanielBS Novice
23. januar 2010 - 18:03 #2
Det står desværre ikke på bundkortet. Men overvejer om man ikke kunne tage det med til at fotobutik, og så få den samme?
Avatar billede thov Forsker
23. januar 2010 - 18:13 #3
Jeps - der er med 100% sikkerhed et CR2032 (20mm diameter og 3,2mm tykt), i bundkort af ATX typen.

Gå hen på tanken og køb et nyt - det batteri bruges ufatteligt mange steder.
Avatar billede DanielBS Novice
23. januar 2010 - 18:16 #4
Okay, tror du også det er grunden til mit problem, at jeg skal købe mig sådan et nyt?
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2010 - 18:29 #5
Har set et par bundkort med et knap batteri af typen : CR2025, det er også et 3V batteri, men er fladere(20x2,5) end et CR2032 (20x,3,2) så tjek om der står det ene eller det andet på batteri.

Hvis du i hver opstart skal i bios og still f.eks tid/dato osv.
så er dit batteri fladt og skal skiftes.
Avatar billede snowball Novice
23. januar 2010 - 18:29 #6
Hvis dato / tid og indstillinger for tilsluttede enheder (harddiske og CD/DVD drev) nulstilles og skal indstilles hver gang strømmen har været væk, så er det et meget godt bud.
Avatar billede DanielBS Novice
23. januar 2010 - 18:50 #8
Tror jeg vil forsøge mig det, og så vender jeg tilbage :)