Avatar billede greenstreet Nybegynder
22. januar 2010 - 20:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lightroom vil ikke importere billeder

Hej

Jeg har fået problemer med import af billeder fra kamera til Lightroom, - eller rettere sagt: jeg kan slet ikke importere, der sker overhovedet ingenting.
Jeg kommer frem til importvinduet hvor jeg kan tilføje keywords mm, og når jeg så trykker på import kommer "convert to digital negative and import" frem oppe i venstre hjørne sammen med sammen med det lille " barometer" der normalt viser hvor langt processen er kommet. Men der sker ingenting - selv ikke efter en times tid er der sket noget. Jeg kan heller ikke annullere processen ved at trykke på det lille kryds i barometerets højre ende. Der står så ganske vist "canceling task"... men det bliver der ved med at stå. Jeg kan dog godt bruge de andre funktioner i LR imens...

Alle andre funktioner fungerer. Jeg har af- og geninstalleret LR uden det har ændret noget.

Er der nogen der kender til dette problem og kan fortælle mig hvordan jeg løser det?
Avatar billede prodic Mester
22. januar 2010 - 21:08 #1
Nu nævner du ikke en specifik version af LR, men generelt har der i gennem tiderne vist været problemer med at læse direkte fra et kamera. Der har også været historier hvor en reset af preference-filen har hjulpet.
Kig evt. i Adobe's Online-forum for flere specifikke løsninger på lign. problemer.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
22. januar 2010 - 22:27 #2
OK, det prøver jeg lige
Avatar billede justrace Novice
31. januar 2010 - 10:10 #3
Har det virket før?
Avatar billede greenstreet Nybegynder
31. januar 2010 - 12:22 #4
Ja, det har virket upåklageligt. I øvrigt er det LR2 jeg kører med og for nylig formatterede og geninstallerede jeg hele systemet - og problemerne er de samme som før. Har søgt på nettet og bl.a. Adobe online forum, men har endnu ikke fundet hverken tilsvarende beskrivelser af dette problem eller forslag til løsning
Avatar billede justrace Novice
31. januar 2010 - 12:29 #5
Prøv at nulstille LR, ved at holde CTRL + ALT + Shift nede mens du starter programmet.

Du skal holde dem alle 3 nede indtil det kommer en boks og spørger om du mener det. :)
Avatar billede greenstreet Nybegynder
31. januar 2010 - 13:41 #6
Hmm... Der sker så det at der kommer et lille vindue op det ber om "select catalog", herunder spørgsmål om den hver gang skal åbne fra den sti der står, samt om der skal foretages en integritets-test. Derer ingen mulighed for at reset'te...
Avatar billede justrace Novice
31. januar 2010 - 14:02 #7
Hvordan er det lightroom åbner?

I stil med Elements, hvor man kan vælge "Edit" eller "Organise" ?
Avatar billede greenstreet Nybegynder
31. januar 2010 - 14:12 #8
Nej, den går direkte til hovedsiden/library
Avatar billede greenstreet Nybegynder
31. januar 2010 - 15:21 #10
Har forsøgt med ovenstående, men - nej det gør ingen forskel. Kan det have noget at gøre med hardwaren?
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 06:29 #11
Ja, det kan det vel. Hvordan sætter du kameraet til?

Hvis du bruger USB vil det sandsynligvis ikke virke.
Har du fået nyt kamera?
Avatar billede greenstreet Nybegynder
02. februar 2010 - 07:53 #12
Hej igen
Så er problemet løst. Faandt løsningen via troubleshooting på Adobes online-forum: http://kb2.adobe.com/cps/403/kb403833.html. Nåede til punkt 3: Re-create the Photoshop Lightroom 2 preferences file. Så var problemet løst.
Men et andet problem dukkede op: Keywords til over 16.000 billeder er væk - suk.
Men du ledte mig på vej - så du får points'ene, hvis du lægger et svar!
Tak for hjælpen!
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 08:05 #13
De keywords burde ligge så de kan importeres igen.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
02. februar 2010 - 14:12 #14
Ja, det har du ret i. Jeg må lede. Men ellers har jeg en ide om at importere en "gammel" backup, hvis jeg kan det. Spørgsmålet er så bare om jeg også importerer det oprindelige problem igen...
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 14:25 #15
Jeg tror ikke backups indeholder indstillinger du laver i LR.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
02. februar 2010 - 15:04 #16
Nej, det håber jeg ikke. Vover det ene øje...;-)
Vil du sende et svar så du kan få points?
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 16:44 #17
Kommer her.