Avatar billede TLundThuen Nybegynder
19. januar 2010 - 11:16 Der er 6 kommentarer

pegning af subdomæne

Hej,

jeg har domænet x.dk som peger på et webhotel hos udbyder A
jeg skal oprette et subdomæne sub.x.dk. Dette subdomæne skal pege på et webhotel som jeg har oprettet hos udbyder B. Hvordan gør jeg det? En mulighed er at oprette et nyt domænenavn der peger på webhotellet hos udbyder B og så på sub.x.dk lave et web alias. Men jeg vil helst ikke købe flere domæner.

Jeg er grøn på området. Hjælp!! :)
Avatar billede bacardil Nybegynder
19. januar 2010 - 11:24 #1
Du laver et subdomain i den dnsadmin du har hos udbyderen hvor domænet ligger.

Lav evt. et subdomain ved at lave en A record der og smid navn og IP ind, IPen på den server hvor siden skal ligge.

Du skal sørger for at udbyderen har lavet et subdomain der passer med dette i deres system så burde det virke.
Avatar billede karser Nybegynder
19. januar 2010 - 20:37 #2
Hmm... Hvis det skal være et rigtigt subdomain, så skal du lave en delegation til din udbyder B, fra udbyder A - Så vil du kunne administrere sub.x.dk fra udbyder B's DNS server.

Hvis du laver en A (Host) record, som bacardil forslår, så laver du ikke et sub-domain.

Det bedste jeg kan foreslå dig, er at bede din udbyder A, om at lave et subdomain, som er delegeret til udbyder B. Så bliver sat korrekt op, som et subdomain.

Et Sub-domain ER et nyt domain, så du kommer ikke uden om at oprette et "nyt domain". Men du skal ikke ud og købe et sub-domain. Måske skal du betale lidt hos udbyderen, for at få det oprettet, men det er altså ikke et separat domain som sådan.

...Men helt ærligt, så er jeg i tvivl om, om det overhovedet ER et sub-domain du skal bruge?!

Er det i virkeligheden ikke bare en A (Host) record, du er ude efter!? Hvad skal der ligge på det webhotel hos udbyder B?

/K
Avatar billede bacardil Nybegynder
19. januar 2010 - 23:07 #3
Naturligvis er det et rigtig subdomain at lave en A records.. Ligeledes er det fuldstændig ligegyldig om du er på a,b eller c´s DNS når du skal lave et subdomain til A´s webserver.

Et subdomain er IKKE et nyt domain - Jeg vil sige at den kommentar er så fuld af fejl som den kan være :)
Avatar billede karser Nybegynder
20. januar 2010 - 08:22 #4
>> bacardil

Hmm... Jeg beklager hvis jeg har vildledt, men jeg vil nu mene at det ikke er helt skævt, det jeg skriver!

En A record - Kan vi ikke blive enige om, at en sådan også betegnes som en "Host Record"?

Kan vi i kke også blive enige om, at et sub-domain har sin egen SOA record?

Er det helt galt???

/K
Avatar billede karser Nybegynder
20. januar 2010 - 08:25 #5
...PS!

Det er korrekt at der skal laves en A record, som peger på en DNS Server for det pågældende sub-domain.

Der skal ligeledes laves en NS record dette sub-domain, som peger på førnævnte A record.

...Men igen... Er det overhovedet et sub-domain der er behov for?

/K
Avatar billede bacardil Nybegynder
20. januar 2010 - 09:37 #6
Karser... Jeg kunne måske have sagt det med bedre ord :)

Hvis det er HELT HELT korrekt så vil det være den mest korrekte måde, at lave det på, men omvent er der ikke mangle DNS udbydere der tilbyder det idag, de gør det på den tidligere nævnte måde.

Der er dog ikke nogen mærkbar forskel på om du gør det eller med en A record, det vil virke ganske fint, men er vi ude i at eksempelvis mail servere ikke er på samme server og der skal mail på, så vil din  være mest optimal, men igen er det 0,1% af brugerne der har det behov af dem der opretter subdomains ( har dog ikke nogen dokumentation på om det er 0,1 eller højere tal :) )

Det er lidt svært lige hurtig at vurdere, men ser ud til at det blot er x.domain.dk han søger for, at undgå at købe et domain mere som hedder b.dk :)

God dag!