Avatar billede PoulT Nybegynder
18. januar 2010 - 13:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problem med mail mellem Telia og YouSee

Jeg har et besynderligt problem. Jeg har en fast opkobling via YouSee og en trådløst via Telia.
Når jeg sender mails fra Telia (over smtp.gprs-connect.dk eller smtp.telia.dk) bliver mails til modtagere hos TDC og YouSee ikke (i hvert fald som regel) leveret. Nogle få gange leveres de efter 4-5 dage, andre gange får jeg en undelivered mail message efter 4-5 dage og atter andre gange er mailen bare forsvundet ud i det blå.
Hos Telia siger de at de ikke leverer (og derfor supporterer) mailserver på deres trådløse internet men at det måske er TDC/YouSee som blokerer dem. Hos YouSee siger de at det må være en fejl i Telias opsætning af serveren.
Min mail virker ellers fint. Jeg kan godt sende mails til min mailadresse - så længe det bare ikke er gennem Telia.
Er der nogen som kender til problemet og har en løsning?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
23. januar 2010 - 01:14 #1
"Jeg har en fast opkobling via YouSee og en trådløst via Telia" - skal det forståes sådan, at du har et kabel til YouSee og Mobil Bredbånd vis Telia.
Avatar billede PoulT Nybegynder
23. januar 2010 - 02:26 #2
Nemlig. Jeg har en kablet forbindelse hos YouSee som jeg bruger når jeg er hjemme. Her er der ingen problemer med at sende mails. Og så har jeg en trådløs forbindelse hos Telia, som bruges når jeg er i byen. Når jeg sender en mail herfra til min mailadresse hos YouSee når den aldrig frem. Hvis jeg derimod sender en mail til min mailadresse hos Danhost, som hoster min hjemmeside, er der ingen problem.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
23. januar 2010 - 09:44 #3
#2 tak, men det undrede mig
Avatar billede michaelkjaersgaard Nybegynder
25. januar 2010 - 21:57 #4
TDC benytter sig af et ret effektivt spamfilter - lidt for effektivt - vil nogen måske argumentere for.

Blandt andet benyttes deepscan - http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=14922 - det vil sige at hvis den IP-adresse der afsender mailen (ikke blot selve mailserveren, men også klientens IP-adresse) er på en blacklist som f.eks. http://spamhaus.org så afviser de mailen.
Dette gælder uanset om du sender mail direkte via. en SMTP-server eller via. hotmail eller anden webmail - så længe der fremgår en blacklistet klient IP i mailheaderen.

TDC giver dog i første omgang ikke en permanent afvisning, men afviser 421 hvorfor du ikke får en "delivery failure" fra Telias SMTP med det samme, men først får besked om efter 4-5 dage at mailen ikke er nået frem. Også denne metode kan man naturligvis mene om hvad man vil...

Jeg kender ikke Telias setup for Mobilt Bredbånd, men jeg ved at man hos andre udbydere (og hvorfor så ikke også hos Telia) benytter sig af en form for NAT-løsning, hvor trafikken ud mod verden routes via. de samme ganske få IP-adresser for mange tusinde kunder. Det vil sige, sender en eller flere af de andre Telia Mobilt Bredbåndskunder spam (bevidst eller ubevidst), så "straffes" alle kollektivt.

Dette er mit bud på årsagen, om jeg har ret kan du teste således (når du er koblet op via. Telia)

1: Skriv følgende i en kommandoprompt: telnet fpo.mail.dk 25
Svarer serveren noget med 421 er ovenstående sandsynligvis årsagen.

eller

2: Find din IP-adresse på Mobilt bredbånd via. f.eks. http://ip.ter.dk og slå IP-adressen op på http://www.spamhaus.org/lookup.lasso - vises den som listet, så har du årsagen. Du kan anmode om at få IP-adressen fjernet fra listen, og så vil dine mails sandsynligvis blive leveret i løbet af et par timer. Dog er det typisk kun en stakket frist, hvis den spammende kunde fortsat bruger sin forbindelse er sandsynligheden for at IP-adressen listes igen stor.

Jeg ved at bl.a. konkurrenten Telenor har taget konsekvensen af ovenstående og blokeret port 25 på deres Mobile Bredbånd for alt andet end deres egen SMTP-server, da de dermed har mulighed for at kontrollere at der ikke sendes SPAM gennem forbindelsen. Dette har mig bekendt løst problemet for deres kunder.

Dine muligheder for at få løst problemet:

1: Kontakt TDC og forsøg at påvirke dem til at ændre deepscan-politikken
2: Kontakt Telia og forsøg at påvirke dem til at begrænse mængden af spam der sendes via. deres mobile bredbånd, f.eks. via. en spærring af port 25
3: Køb dig til en ekstern SMTP-løsning "ude i byen" der skjuler klientens IP-adresse.
4: Kontakt Telia og forhør om muligheden for at skifte til et APN der giver dig en offentlig, dynamisk IP-adresse som ikke deles med andre samtidige brugere (ved ikke om de tilbyder denne løsning)
5: Skift til en anden operatør der har gjort noget aktivt ved pkt. 2

-ud af disse er det nok pkt. 4 eller 5 der umiddelbart vil være mest held ved :)
Avatar billede PoulT Nybegynder
26. januar 2010 - 11:07 #5
Det lyder som om det bliver et ulideligt arbejde at løse dette problem.

Først : Af uransagelige grunde eksisterer Telnet ikke på min pc! Når jeg taster det ind siger den 'telnet blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller en batchfil'.
Måske har det at gøre med at jeg kører på en præinstalleret Vista fra Zepto.

Jeg hentede derfor min IP som gav dette svar :
Source IP-adresse: 62.44.135.10
Henter hostnavn... Ingen reverse DNS
Tjekker X-Forwarded-For... Ingen
Konklusion: Kan kun tage udgangspunkt i 62.44.135.10

Et opslag hos Spamhouse gav dette svar :
62.44.135.10 is not listed in the SBL
62.44.135.10 is not listed in the PBL
62.44.135.10 is listed in the XBL, because it appears in:
CBL

Og på CBL-siden fandt jeg så dette:
IP Address 62.44.135.10 is currently listed in the CBL.
It was detected at 2010-01-20 01:00 GMT (+/- 30 minutes), approximately 6 days, 9 hours ago.

Er det virkelig sådan, at andre end jeg sender mails med den samme IP-adresse??? Jeg har i hvert fald ikke selv sendt spam ud. Problemet har jo også eksisteret mere end i 6 dage, men måske er dette bare den seneste registrering.
Min tiltro til at YouSee/TDC eller Telia kan bevæges til at ændre noget er temmelig begrænset. Jeg oplever ikke altid, at kundeservice er deres spidskompetence.
Måske skulle jeg overveje at benytte dit punkt 3. Men ved du hvor man kan købe en sådan SMTP-løsning. For selv Danhost siger, at de ikke har en SMTP-server, så man skal bruge sin egen leverandør. Hvad er grunden til at man åbenbart mange steder vælger at have en webserver, men ikke en mailserver? At finde en opratør som gør noget ved problemet er vel også svært - selvom du mener at Telenor skulle være et bud.
Summasummarum, så er min tiltro til email som et godt alternativ til snailmail faldet en hel del. Jeg gad vide hvor mange kunder jeg har mistet på det her.
Avatar billede michaelkjaersgaard Nybegynder
26. januar 2010 - 20:53 #6
Telnet-testen er underordnet, når den er listet i XBL/CBL har du svaret.

IP-adressen har været listet i godt og vel 6 dage siden nogen sidst fjernede den - da dine erfaringer viser at Telia's SMTP forsøger i 4-5 dage vil det sige at mails fra sidste onsdag/torsdag nu nok begynder at bounce.

De fleste webhoteller leverer faktisk en SMTP-adgang med i købet, det store problem bliver at finde en der ikke medsender klient-IP'en i headeren, her har jeg desværre ingen konkrete bud - og det er også et så specielt behov at de der evt. ikke gør det næppe reklamerer med det, så det bliver som at finde en nål i en høstak.

Jeg ville i dit sted nok kontakte Telia og høre om du har mulighed for at skifte til et alternativt APN hvor du får en offentlig IP-adresse - her er det langt mindre sandsynligt at du vil blive ramt af problemet. Er det ikke en mulighed, så ville jeg nok kigge mig om efter en anden udbyder. Hvis aktuelt så ved jeg som sagt konkret at dette ikke (længere) er et problem hos Telenor.
Avatar billede PoulT Nybegynder
27. januar 2010 - 16:29 #7
Jaja, jeg har jo fundet svaret på mit problem. Om jeg så kan finde en brugbar løsning må vi se. Ellers må jeg jo ty til Telias forslag : Drop email-programmet og send og læs alle mails via webmail.
En noget besværlig løsning, men den fungerer i det mindste - for det meste.
Tak for hjælpen.
Avatar billede michaelkjaersgaard Nybegynder
28. januar 2010 - 19:46 #8
Bemærk at du ikke - nødvendigvis - omgåes problemet blot ved at bruge webmail. Det kommer igen an på om din klient IP vises i headeren på afsendte mails hvilket den også gør med mange webmailløsninger.
Avatar billede PoulT Nybegynder
28. januar 2010 - 21:34 #9
Det er muligvis rigtigt. Men nu er det så heldigt, at jeg aldrig bruger Telias webmail, men altid YouSee eller TDC, eller hvem det nu er. Så derfor oplever jeg ikke problemet.
Men det kunne jo være interessant at forsøge med Telia webmail bare for at se om problemet stadig er der.
Avatar billede per_larsen Nybegynder
24. august 2010 - 20:15 #10
Spændende tråd - særligt det med NAT noget der med fælles ip og det.

Lige et forslag til en anden løsning, du måske vil overveje; at sende fra YouSee mail adressen men få svaret på din Telia mail:

YouSee bruger jo nu om dage også asmtp (a=authentification=godkendelse) modellen over port 587, som for dig som bruger har netop den fordel, at den kan bruges til at sende fra også over andre net.

Men godkendelsen skal være fra din YouSee mailadresse.

Det kan du strikke sammen på flere måder, men den nemmeste er måske at sætte din YouSee mail adresse op som standard i mail programmet (så den bliver afsenderadresse) og så  i den opsætning efterfølgende sætte din Telia mail ind som svaradresse. (fanen "gerelt" hvis windows mail f.eks.  (Vista)

YouSee mail adessen kan sættes op via http://yousee.dk/post
Avatar billede PoulT Nybegynder
02. september 2010 - 16:11 #11
Tak for forslagene. Jeg fik en gratis og nem løsning, da Danhost har oprettet en mailserver til brug for deres kunder. Efter at jeg  bruger den, er der ingen problemer. Men det betyder jo så stadig, at mange andre brugere stadig ikke kan stole 100% på at deres mails kommer frem. Det er efter min mening en alvorlig brist i emailens troværdighed som alternativ til snailmail.
Avatar billede michaelkjaersgaard Nybegynder
02. september 2010 - 17:28 #12
Godt du fik løst dit problem, tyder på Danhost's mailserver så er sat op til ikke at vise klient IP'en i headeren.

Jeg er ikke uenig i din betragtning, en ting er at TDC vælger at filtrere ud fra de kriterier de gør, men det vil efter min mening være mere korrekt at give en permanent (5xx) afvisning i stedet for 421, så afsenderen straks får besked om at mailen ikke er leveret, i stedet for først efter en lille uge.