TDC benytter sig af et ret effektivt spamfilter - lidt for effektivt - vil nogen måske argumentere for.
Blandt andet benyttes deepscan -
http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=14922 - det vil sige at hvis den IP-adresse der afsender mailen (ikke blot selve mailserveren, men også klientens IP-adresse) er på en blacklist som f.eks.
http://spamhaus.org så afviser de mailen.
Dette gælder uanset om du sender mail direkte via. en SMTP-server eller via. hotmail eller anden webmail - så længe der fremgår en blacklistet klient IP i mailheaderen.
TDC giver dog i første omgang ikke en permanent afvisning, men afviser 421 hvorfor du ikke får en "delivery failure" fra Telias SMTP med det samme, men først får besked om efter 4-5 dage at mailen ikke er nået frem. Også denne metode kan man naturligvis mene om hvad man vil...
Jeg kender ikke Telias setup for Mobilt Bredbånd, men jeg ved at man hos andre udbydere (og hvorfor så ikke også hos Telia) benytter sig af en form for NAT-løsning, hvor trafikken ud mod verden routes via. de samme ganske få IP-adresser for mange tusinde kunder. Det vil sige, sender en eller flere af de andre Telia Mobilt Bredbåndskunder spam (bevidst eller ubevidst), så "straffes" alle kollektivt.
Dette er mit bud på årsagen, om jeg har ret kan du teste således (når du er koblet op via. Telia)
1: Skriv følgende i en kommandoprompt: telnet fpo.mail.dk 25
Svarer serveren noget med 421 er ovenstående sandsynligvis årsagen.
eller
2: Find din IP-adresse på Mobilt bredbånd via. f.eks.
http://ip.ter.dk og slå IP-adressen op på
http://www.spamhaus.org/lookup.lasso - vises den som listet, så har du årsagen. Du kan anmode om at få IP-adressen fjernet fra listen, og så vil dine mails sandsynligvis blive leveret i løbet af et par timer. Dog er det typisk kun en stakket frist, hvis den spammende kunde fortsat bruger sin forbindelse er sandsynligheden for at IP-adressen listes igen stor.
Jeg ved at bl.a. konkurrenten Telenor har taget konsekvensen af ovenstående og blokeret port 25 på deres Mobile Bredbånd for alt andet end deres egen SMTP-server, da de dermed har mulighed for at kontrollere at der ikke sendes SPAM gennem forbindelsen. Dette har mig bekendt løst problemet for deres kunder.
Dine muligheder for at få løst problemet:
1: Kontakt TDC og forsøg at påvirke dem til at ændre deepscan-politikken
2: Kontakt Telia og forsøg at påvirke dem til at begrænse mængden af spam der sendes via. deres mobile bredbånd, f.eks. via. en spærring af port 25
3: Køb dig til en ekstern SMTP-løsning "ude i byen" der skjuler klientens IP-adresse.
4: Kontakt Telia og forhør om muligheden for at skifte til et APN der giver dig en offentlig, dynamisk IP-adresse som ikke deles med andre samtidige brugere (ved ikke om de tilbyder denne løsning)
5: Skift til en anden operatør der har gjort noget aktivt ved pkt. 2
-ud af disse er det nok pkt. 4 eller 5 der umiddelbart vil være mest held ved :)