Avatar billede Henrik_G Nybegynder
16. januar 2010 - 23:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hardwareprofil contra brugerprofil

Hej eksperter

Jeg har brug for at have min XP til at køre to forskellige konfigurationer. De to konfigurationere har dels forskellige indstillinger for hardware, men det vil også være forskelig software der er brug for på de to. Hvordan gør jeg smartest det?

Jeg ved ikke så meget om hardware- og brugerprofiler, men hvis jeg laver to forskellige hardwareprofiler, vil disse så ikke dele installeret software? og hvis jeg bare laver to brugere, vil jeg så kunne aktivere/deaktivere hardware uafhængigt for de to? Eller er løsningen at lave både to HW og to brugerprofiler?

På forhånd tak for jeres hjælp.

Mvh
Henrik
Avatar billede Vandreren Novice
17. januar 2010 - 19:28 #1
Der er jo ret stor forskel på en hardwareprofil og en brugerkonto (jeg går ud fra at du med brugerprofil mener brugerkonto, for ellers er jeg ikke klar over, hvad du ønsker at vide).

En hardwareprofil angiver hvilke enhedsdrivere, der skal indlæses under opstaten af Windows. Du kan fx. lave en hardwareprofil som undtager drivere til lydkort, hvis du kun vil starte Windows for at læse emails. Fordelen er en kortere opstartstid og frigivelse af (lidt) systemressourcer.

Fordi hardwareprofilen angår opstarten af Windows, skal man vælge den ønskede profil (hvis der er mere end én) FØR Windows starter op. Alle brugere, der efterfølgende logger ind på systemet vil være underlagt den valgte hardwareprofil.

Jeg håber at den forklaring har været oplysende.

Konkrete svar:

"hvis jeg laver to forskellige hardwareprofiler, vil disse så ikke dele installeret software?"
Jo, hvordan skulle de kunne andet, når en hardwareprofil principielt ikke er andet end en liste over de enhedsdrivere, der skal indlæses af Windows under opstart?

"hvis jeg bare laver to brugere, vil jeg så kunne aktivere/deaktivere hardware uafhængigt for de to?"
Så vidt jeg husker er alle ændringer i enhedshåndteringen (som kun administratorer har fuld adgang til) gældende for alle brugere i XP. Men hardwareprofilerne vælges jo uafhængigt af de enkelte brugere, før Windows starter op.

"Eller er løsningen at lave både to HW og to brugerprofiler?"
Det vil jeg umiddelbart tro, hvis nogle hardware-enheder skal være utilgængelige for kun den ene bruger.
Avatar billede Henrik_G Nybegynder
18. januar 2010 - 11:06 #2
Mange tak, det var lige det jeg havde brug for.