Avatar billede anlo Nybegynder
16. januar 2010 - 17:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PC vil hverken opstarte eller boote fra cd-drev

PC vil hverken opstarte eller boote fra cd-drev. Pc´en fryser når jeg trykker på DEL eller andre taster.
Problemet opstod efter, pc´en fik taget strømmen under opstart.

Pc´en er stationær.

Er der nogen, der hjælpe med en løsning?

På forhånd tak.

mvh Anlo
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2010 - 17:27 #1
Fjern først al Usb osv. fra div. stik på pc`en

Start pc? en fra bunden (ikke genstart) tryk på "DELETE" eller "F1" eller "F2" for at komme i bios og lav en "default settings" eller en "optimized settings"
Det er som regel nok at trykke på F9 når du er i Bios og derefter at trykke på F10 for at gemme ændringen - tryk på Y og den genstarter.

eller prøv at starte op i Fejlsikret tilstand og lav en Systemgendannelse eller vælg "sidste konfig. hvor systemet virkede)
Tryk på F8 under opstart af pc`en og du kan vælge fejlsikret tilstand
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2010 - 17:30 #2
Avatar billede anlo Nybegynder
16. januar 2010 - 17:31 #3
Nej, jeg kører XP
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2010 - 17:38 #4
Så er det denne du skal prøver:

ps: SVAR er ment som løsning og points givning :-)

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede anlo Nybegynder
16. januar 2010 - 18:40 #5
Jeg fjernede stik og USB enheder. Undtagen til mus og keyboard.
Men har stadigvæk problemet med ikke, at kunne aktivere, hverken DEL og F-tasterne. Når jeg har trykket tilstrækketligt på DEL, F-tasterne el. END-tasten bibber de bare.
Pc´en er stadigvæk frosset fast og kan ikke boote.
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2010 - 18:57 #6
Vi prøver lige noget andet først og måske derefter du kan udføre ovenstående.

Tag al strømmen væk fra pc`en og pil kabinetsiden af og se om ikke du kan finde det lille runde knap batteri.
Når du har fundet det, så fjern det fra den sokkel i ca. 1 minut og sæt det i igen.
Efterfølgende skulle du kunne komme i bios og du skal nok tjekke tid/dato.
se batteri her:
http://www.hardwaresecrets.com/article/81
Avatar billede anlo Nybegynder
16. januar 2010 - 20:39 #7
Ja, så kom jeg da et step længere. Men nu kan pc´en ikke finde harddisken. Kan heller finde den i CMOS ved Auto-Detection.
Hvad kan det skyldes?
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 09:50 #8
Hvis ikke den kan finde harddisken i bios, så kan det skyldes flere ting.
1. At der ikke er ordenlig forbindelse i kabel/stik der går
  mellem HHD og bundkort. - tjek samtlige stik evt. skift kabel

2. At bundkortet / controlleren er stået af

3. At Harddisken er stået af - prøv evt. at sætte en anden HHD i.

Kører den med SATA harddisk(e)?
Hvis ja, så skal du muligvis i bios udføre følgende:
Nogle bios kan indstilles til at installere uden SATA drivere, her skal du finde punktet i bios, hvor du evt. kan disable AHCI / native support / IDE mode eller noget i den stil.

Ellers skal du muligvis have fat i en SATA driver og installere den i starten af XP installationen,
Når skærmen skifter fra Sort til Blå farve, skal du trykke på F6, hvis du skal installere SATA driver via diskettedrev..
Avatar billede anlo Nybegynder
17. januar 2010 - 12:41 #9
Jeg tror det HD eller bundkortet der er gået.
Så jeg tror, den må til reperatør. øv øv.
Men tak for din hjælp.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 12:53 #10
Prøv at fjerne kabel fra harddisken og starte maskinen op
Når den har registreret at der ikke er noget på kablet (bios)
Så sluk computeren og sæt kablet på igen og se om ikke den registrere den.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede anlo Nybegynder
17. januar 2010 - 13:15 #11
Den registrede ikke HD.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 13:22 #12
Hmmm - det er ikke godt :-(

Har du mulighed for at prøve med en anden Harddisk ?
ellers er jeg bange for at du har en defekt Harddisk eller bundkort.
Avatar billede anlo Nybegynder
17. januar 2010 - 13:31 #13
Nej, jeg ingen anden harddisk.
Det er noget møg.
Er itvivl om jeg skal sende pc til reperation eller om jeg købe en helt ny pc.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2010 - 13:41 #14
Ja, det er kun dig, der kan tage stilling til det :-)

Men, hvis din HDD er ok, så kan du koble denne til harddisken og ind i usb på en enden maskine og derved få adgang til dine data

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=246225
Avatar billede anlo Nybegynder
17. januar 2010 - 13:49 #15
Det var en rigtig god idé.
Den tror jeg vil købe i morgen.
Tusind tak.
Avatar billede anlo Nybegynder
20. januar 2010 - 09:15 #16
Jeg vil bare slutte denne tråd af med og fortælle at det var min harddisk der var gået i stykker. Har nu købt mig en ny. Og alt kører som smurt.

Jeg fik ikke brug for at købe ovenstående.