Avatar billede hardvig Nybegynder
14. januar 2010 - 17:54 Der er 9 kommentarer

vil det at reparere Unmountable_boot_volume formatere harddisken?

Min kærestes computer er blevet ramt af blå skærm. Jeg har læst mig frem til at UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME i windows XP åbenbart er en ret almindelig fejl, og at den kan løses. Jeg fandt denne løsning på pctechbyted.net:

The Quick Way

1.) Start your computer with the Windows CD-ROM if your computer can start from the CD-ROM drive.
2.) When the Welcome to Setup screen appears, press R to select the "Repair with Recovery Console" option.
3.) Select the Windows installation that you want to access from the Recovery Console.
4.) Type the administrator password when you are prompted to do so. NOTE: If no administrator password exists, just press ENTER.
5.) At the command prompt, on the drive where Windows is installed, type CHKDSK /P, and then press ENTER. Your hard drive is then scanned for File System errors. This process shouldn't take more than 5 minutes.
6.) At the command prompt, type FIXMBR, and choose YES to all the scary warnings that you see regarding rebuilding the MASTER BOOT RECORD.
7.) At the command prompt, type EXIT, and then press ENTER to restart your computer.
8.) When the system reboots, choose "Go to windows"
9.) If the Windows Advanced Startup Menu appears, choose NORMAL MODE.
10.) Remove the Operating System CD.
11.) When you reach the desktop you can be assured that your issue is resolved.

Hvad jeg ikke umiddelbart kan læse ud fra ovenstående vejledning er om jeg egentlig bare har gang i en formatering..?

Jeg spørger fordi min kærestes biologinoter ikke må gå tabt og jeg vil ikke gøre det her før jeg ved at det ikke skader de data der ligger på harddisken...

håber i kan hjælpe!
Avatar billede anders-j Nybegynder
14. januar 2010 - 18:06 #1
Allerførst, synes jeg du skal tage disken ud og i en anden og så tage backup af det der er vigtigst.

Men nej, den laver ikke en formatering.
Den procedure der, vil prøve at fixe det problem der nu er, men jeg ville helt sikkert tage backup af de vigtige dokumenter først.
Avatar billede hardvig Nybegynder
14. januar 2010 - 18:12 #2
problemet er at fejlen (blå skærm) dukker op HVER gang computeren starter op, så jeg har ikke mulighed for at komme ind i Windows og kopiere tingene... jeg har ikke engang mulighed for at komme ind i DOS - hvis det kunne gøre noget som helst...

den blå skærm kommer mig i forkøbet hele tiden...
Avatar billede haverslev Novice
14. januar 2010 - 18:36 #3
Rolig rolig, der sker ikke en formatering ved det.
Hvis du blot følger denne lille vejledning, så skulle du gerne være kørene igen i løbet af no time :-)

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede hardvig Nybegynder
14. januar 2010 - 20:06 #4
Det lyder rigtig godt, alt sammen, der er dog én ting, når jeg kommer ind i genoprettelseskonsollen er der kun mulighed for at vælge F:\minit - hvorfor ikke C:\ drevet?!
Avatar billede hardvig Nybegynder
14. januar 2010 - 20:17 #5
nu har jeg prøvet med både /p og /r - i den rækkefølge, jeg får stadig blå skærm...
Avatar billede haverslev Novice
15. januar 2010 - 08:30 #6
Prøv lige at gå i Bios og lav en "default settings" eller en "optimized settings"
Det er som regel nok at trykke på F9 når du er i Bios og derefter at trykke på F10 for at gemme ændringen - tryk på Y og den genstarter.
Avatar billede hardvig Nybegynder
15. januar 2010 - 10:59 #7
Jeg har aldrig set en BIOS som den på min kærestes, det er en Dell, men jeg finder ud af noget...  vender tilbage når jeg har prøvet det..
Avatar billede zoik Nybegynder
06. februar 2010 - 12:32 #8
Jeg har desværre ikke mulighed for at uddele point i denne tråd, men tak tril Haverslev for at have løst mit problem også.
Avatar billede haverslev Novice
10. august 2010 - 20:27 #9