Avatar billede Cruyff Nybegynder
13. januar 2010 - 00:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg sende tv- og datasignaler via Cat5e UTP-kabler?

Vi har bygget nyt hus i 2008 og her foreslog vores elektriker så, at få dobbelte PDS-stik i alle rum, så vi kunne modtage TV, internet og telefoni. Det sagde vi ja til, og efterfølgende blev der trukket Cat 5e UTP-kabler ud til alle rum. Mit spørgsmål er så: Er det de rigtige (fremtidssikrede) kabler, og kan det overhovedet lade sig gøre at sende tv, internet og telefoni på samme tid i en acceptabel kvalitet med disse uskærmede kabler? (Der er i øvrigt periodevis støj på vores tv-signal fx i form af store pixels).
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. januar 2010 - 01:38 #1
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
Disse kabler overfører digitale signaler op til 1Gb og hvis dine data er digitale burde det ikke være et problem!
Avatar billede drenriza Nybegynder
13. januar 2010 - 09:33 #2
kort Svar: Ja
Avatar billede Cruyff Nybegynder
13. januar 2010 - 10:11 #3
Okay, så vil jeg lige uddybe spørgsmålene:

1. Kan man sende OPTIMALE tv-signaler uden støj via Cat 5e UTP-kabler (uskærmede) - uanset udbyder (Yousee, profiber m.v.)?

2. Hvorfor kommer der periodevis udfald og store pixels på vores skærm, når vi modtager tv-signalet fra yousee? (Kan det være andet end støj fra de uskærmede kabler?)

3. Kan man sende flere signaler (data, tv og telefoni) på samme tid via Cat 5e UTP-kabler?

På forhånd tak!
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. januar 2010 - 10:53 #4
Dine udfald skyldes ikke dit kabel uanset om du har kabel TV eller privat antenne er der pixelering på signalet! vi bor 10 Km. fra den lokale sender. og har mere støj og tone udfald end fra fyn senderen der ligger over 50 Km. fra os! udbyderne/regeringen og de kloge experter der kører rundt med folks pengepung.jeg henviser til mpeg2/mpeg4 har lovet os noget de ikke kan holde!
3. Kan man sende flere signaler, svaret er ja tænk på de 1000 vis af signaler teletjænesterne sender på et korepar!også digitalt! man sender i små pakker sætter et stopbit korigerer og sender næste o.s.v.det er digitalt kun 1&0!
Avatar billede Cruyff Nybegynder
13. januar 2010 - 18:50 #5
Tak for svaret - poko1 kan sende et svar, så jeg kan give point...
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. januar 2010 - 18:59 #6
Ping :-)