Avatar billede pingo Nybegynder
27. december 1999 - 20:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opgraderingsproblem fra Windows 95 OSR2 til Windows 98 SE.

Hejsa..

Jeg har et problem med at opgradere en IBM Aptiva model 2137-E50. Den kører pt. Windows 95 OSR 2 som var installeret fra IBM's side. Jeg forsøger at få den til at køre Windows 98 SE, hvilket den ikke er glad for. Jeg får fejlmeddelse SU0168 - som i Windows 98 install.txt er beskrevet således:

Meddelelsen SU0168
Computeren har allerede et operativsystem installeret, der ikke kan opdateres med
denne version af installationen. Anskaf Windows 95- eller Windows 98-opgraderingen.

Denne fejl kan opstå, når du forsøger at installere en OEM-version af Windows 98
oven på en tidligere version af Windows, eller hvis et program har installeret
en OEM-version af SetupX.dll, der får det til at se ud som om, den aktuelle version af
Windows er OEM-versionen.

Hvis du tror, det er tilfældet, skal du erstatte SetupX.dll med den korrekte
version fra det aktulle installationsmedium.

1. Sæt cd'en til Windows 95 eller Windows 98 i cd-rom-drevet.
2. Skift til drevbogstavet for cd-rom-drevet fra en kommandoprompt.
3. Skriv "Extract /a base4.cab SetupX.dll /l c:\"
4. Kopier SetupX.dll fra C: til mappen Windows\System.
5. Kør installationsprogrammet til Windows 98, 2. udgave igen.

Umiddelbart er mit problem - på Windows 95 cd'en er der ingen base4.cab - men jeg har i stedet fundet setupx.dll i en anden cab fil - men med samme dato og klokkeslet som den der ligger. Jeg har herefter forsøgt at hente filen ind fra en af cab filerne i Windows 98 - og den er noget nyere - men det giver samme problem.

Jeg håber på et hurtigt svar - og skal der bruges nogle filer kan de sendes til pms@mobilixnet.dk - og det kan godt være folk syntes 1000 point er meget - så er det fordi at jeg gerne vil have et ordentligt svar - hurtigt.

Jeg vil desuden ikke være på til at kommentere problem - men vil vende tilbage om ca. 1 time, for at se svar.

Brian Binnerup
Avatar billede sjensen Nybegynder
27. december 1999 - 22:53 #1
Glem opdatering af win95 til 98.

Lav backup af det du vil gemme, evt. på et D-drev hvis du har det, start maskinen med Win98 diskette/CD og svar ja til formattering af harddisken.

Installer derefter win98 almindeligt og efterfølgende installerer du så de programmer du har brug for og kopierer backuppen tilbage. Men husk kun den del af backuppen der er data.

Jeg ved at dette svar ikke lige var det du ledte efter, men at opdatere win95 til 98 er ikke enkelt, specielt når det ikke er en Win98 Upgrade CD du har. Nye versioner (ikke opgraderinger) kan som regel kun installeres på tomme harddiske. Det er derfor de ofte viser "Må kun sælges sammen med en ny PC".

Alternativt skal du anskaffe en "Win98 Upgrade" version og så vil jeg alligevel råde dig til at fjerne Win95 før du installerer Win98. Det meste af det der er i Win95 er 16bit og Win98 er trods alt 32bit, så hvorfor slæbe rundt på noget "gammelt skidt.." når man kan benytte der nyeste ?

sjensen
Avatar billede pingo Nybegynder
28. december 1999 - 00:06 #2
Det er muligt...

Men når jeg står og skal installere den med Windows 98 og de ting der ligger der skal fungere - så er det eneste løsning!

Er det evt. en forkert Windows 98 CD jeg har??
Avatar billede cldu Nybegynder
28. december 1999 - 00:07 #3
wooooooooooooooow.... nu er vi imponerede... 1000 point?!?!?!

geninstaller dog skidtet...
Avatar billede wip13 Nybegynder
28. december 1999 - 07:48 #4
cldu hvorfor er det lige du svarer. Tror din minimale hjerne at der er en chance for at pingo skulle acceptere svaret?
Avatar billede cldu Nybegynder
28. december 1999 - 08:35 #5
wip13: jeg tror du, af alle mennesker, skulle holde din kæft nu... :-(((((
Avatar billede cldu Nybegynder
28. december 1999 - 08:38 #6
sjensen: win98 = 32 bit? *grine*
Avatar billede pingo Nybegynder
28. december 1999 - 08:54 #7
cldu: NAR!

Jeg satte måske 1000 point for at få et ordentligt svar! - men for at du fattede det skulle jeg jo nok nærmere have sat 5000!
Avatar billede bubby Nybegynder
28. december 1999 - 22:06 #8
det er bl.a. fori at win95 kører fat16 system og win98 kører fat32
problemet erat de 2 styresystemer er bygget helt anderledes op, du kan ikke gøre andet end at formatere og geninstallere, men hvis du siger der er noget galt med din cd,så skulle du måske tage dig en snak med din forhandler!
Men husk du må ikke have opgraderingen hvis du installere helt forfra!
Hvis du får ptoblemer med drivere og sådan så må du kigge på ibm's hjemmeside efter din model og så smutte ind på de forskellige tings producenters hjemmeside og hentedem derfra.
Hvis alt det gamle skal fungere kan du gøre det på en meget omstændig måde at kopiere alt på en anden hd, og derefter flytte det på c: drevet igen og kun tilføje de dll som mangler.... men det er vist lettest at få fat i de forskellige ting igen, ellers ved jeg ikke om det virker hvis du har 1. udgave opgradering af 98, men det virker ikke med 2.udgave
Avatar billede pingo Nybegynder
29. december 1999 - 19:55 #9
Nej..

Men spørgsmålet mht. til CD'en er om der findes flere versioner? - en opgradering, og en almindelig? - evt. en OEM/ ikke OEM - om der er forskel...og kan der være forskel på en windows 98 se og en ikke se? - den jeg har er en SE.

Men da det er Win 95 OSR2 kører den også FAT32 - så det har ikke noget med det at gøre!

Og det med at flytte tingene - glem det - og ifølge IBM's side skulle der ikke være problemer med at opgradere!

Avatar billede cldu Nybegynder
29. december 1999 - 20:20 #10
Jeg tror problemet nu er følgende:

din cd, som er en FULD udgave af win98 SE kan ikke opgradere din win95. Det kan den ikke gøre ordentligt fordi a) den ikke er en upgrade version b) hvis den endelig skal opdatere noget, skal det være en 98 i forvejen.

Du har ikke upgrade versionen til 95, den må du skaffe først og opgradere til 98 alm., og derfra opgradere med din SE så 98 bliver til 98 SE. En grim grim grim lappeløsning, men den fungerer til nød... :-/
Avatar billede pingo Nybegynder
30. december 1999 - 09:13 #11
Er det noget du ved som sikkerhed?

Umiddelbart står der nemlig i Install.txt i filen at den godt kan opgradere en 95'er! - så jeg tror ikke på den holder!
Avatar billede cldu Nybegynder
30. december 1999 - 12:24 #12
så er det analogi-tid: Der står også på en office2000 pakke at den kan opgradere en office97 pakke, men har du nogensinde set en .mdb database efter en sådan opgradering?!?! Den er hverken 97 eller 2000, men en underlig mellemting....

Det er AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALTID bedst at fjerne det gamle før man installerer det nye, og der skal sq ikke mange brikker til for at regne ud at det jo er det der skal til i dit tilfælde. At du så ikke vil slette dine prog's og andre ting, er jeg klar over... men det er sq nok at gå i dospromt og skrive DELTREE WINDOWS og DELTREE PROGRA~1. Alt hvad der måtte ligge i my documents og andre mapper er så stadig intakt.

Kan du slet ikke se hvor dumt det er at prøve at opgradere en version der er opgraderet med en version der slet ikke er beregnet til opgradering, men derimod kommer til sin ret ved en helt ny installation? Jeg forstår ikke hvorfor du er så meget imod en geninstallation. Folk opfandt sq da backup så man kunne gøre sådan nogle ting!

*suk* FAT16->FAT32 konvertering har aldrig været en nem sag, og det gælder også her. Få det dog overstået og geninstaller skidtet. Tag backup, det er det man gør når man ikke vil miste noget.
Avatar billede pingo Nybegynder
30. december 1999 - 12:28 #13
Jeg gider ikke acceptere det svar..

Jeg har en gang sagt at jeg IKKE ville installere det forfra - jeg skrev at der stod det kunne lade sig gøre med at den gav den fejl - jeg skrev at ønskede en løsning der gjorde at den fejl ikke kom - fejlen er endda beskrevet i install.txt filen - men dens løsningsforslag virkede ikke.

Jeg vil derfor ikke acceptere et svar med at jeg skal installere forfra - det kan jeg sku' godt selv finde ud af - og jeg skrev specifikt at det ikke var det jeg ville!

Avatar billede pingo Nybegynder
30. december 1999 - 15:54 #14
Er er nogen der finder et >ordentligt< svar - dvs. et svar der ikke siger "Slet lortet og installer forfra" - så kan de sende mig en mail.
Avatar billede michelle Nybegynder
31. december 1999 - 10:53 #15
JEG HAR SAMME PROBLEM.
JEG TROR NOK AT WIN 95OSR2 FAKTISK ER DET SAMME SOM 1.UDGAVE AF WIN 98 DER ER MÅSKE NOK LIDT FLERE TING I WIN 98 MEN STYRE SYSTEM MÆSSIGT ER DET NOK DET SAMME.JEG KUNNE UDEN PROBLEMER OPGRADERE TIL DEN SIDSTE ? WIN 98.INSTALLER FORFRA DÅRLIG LØSNING
HELD OG LYKKE