Avatar billede tobiha Nybegynder
12. januar 2010 - 13:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

backgroundworker fylder i listbox

Hej jeg prøver at fylde en listbox med nogle ad-gruppenavne og det går fint, men når jeg debugger får jeg følgende fejl:
"Handling på tværs af tråde er ugyldig: Objektet 'group_listbox' blev åbnet fra en anden tråd end den tråd, det blev oprettet i."

Nogen der kan hjælpe?

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;
using System.DirectoryServices;
using System.Threading;

namespace xxxxxxx
{
    public partial class Priviliges : Form
    {
        BackgroundWorker bw = new BackgroundWorker();
        string selectedGroup;

        public Priviliges()
        {
            InitializeComponent();
            group_listbox.Sorted = true;
            bw.DoWork += fillGroup;
            bw.RunWorkerCompleted += fillGroupDone;
            bw.RunWorkerAsync();
        }

        private void fillGroup(object sender, DoWorkEventArgs e)
        {
            DirectoryEntry entry = new DirectoryEntry(Properties.Settings.Default.Server, Program.loggedinUser.Username, Program.loggedinUser.Password);
            DirectorySearcher mySearcher = new DirectorySearcher(entry);
            mySearcher.Filter = ("(objectClass=Group)");
            foreach (SearchResult resEnt in mySearcher.FindAll())
            {
                DirectoryEntry de = resEnt.GetDirectoryEntry();
                group_listbox.Items.Add(de.Properties["CN"].Value.ToString());
                Thread.Sleep(10);
            }
        private void fillGroupDone(object sender, RunWorkerCompletedEventArgs e)
        {
            grp_lb.Text = "GROUPS      Update done!";
        }

        private void fillUserDone(object sender, RunWorkerCompletedEventArgs e)
        {
            usr_lb.Text = "USERS      Update done!";
        }
Avatar billede tobiha Nybegynder
12. januar 2010 - 13:19 #1
fejlen kommer på denne linje:

    group_listbox.Items.Add(de.Properties["CN"].Value.ToString());
Avatar billede Syska Mester
12. januar 2010 - 13:19 #2
Cross thread violation not allowed ... google giver mange hits på det og problemer har også været på eksperten mange gange.

http://allantech.blogspot.com/2007/06/making-cross-thread-calls-events.html

Problemet at at du fra en tråd ikke må skrive til en anden tråds UserControls.

mvh
Avatar billede Syska Mester
12. januar 2010 - 13:21 #3
http://www.eksperten.dk/spm/847583

Her er mere info om det
Avatar billede tobiha Nybegynder
12. januar 2010 - 13:28 #4
har fikset det....

if (group_listbox.InvokeRequired)
{  group_listbox.Invoke((MethodInvoker)delegate({group_listbox.Items.Add(de.Properties["CN"].Value.ToString());});

}

men smid et svar som tak for hjælpen
Avatar billede Syska Mester
12. januar 2010 - 13:32 #5
svar
Avatar billede bvli Praktikant
12. januar 2010 - 15:02 #6
I stedet for at bruge invoke på kontrollen bør du nok bruge din backgroundworkers ReportProgress i stedet. Den er lavet til at du kan manipulere kontrollerne fra den, da den altid kører i din hovedtråd.

Se evt: http://www.eksperten.dk/spm/887906#reply_7460096