Avatar billede Svane55 Nybegynder
11. januar 2010 - 02:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Xp og sp3

Jeg har installeret en gammel version af xp som ikke indeholder nogle servicepacks.

Jeg vil gerne undgå at tilslutte computeren til nettet før jeg har fået indstalleret sp3 på den, hvilket jo gør at jeg ikke kan bruge windows update.

Havde isteddet tænkt mig at downloade filerne til en anden conputer og derefter indstallerer dem manuelt.

Mit spørgsmål er om jeg skal starte med at indstallere sp1, og derefter sp2 og så tilsidst sp3, eller om det er nok at indstallere sp3 og altså ikke de andre?
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 02:55 #1
Ved ikke med XP, men Vista vil have dem installeret i rækkefølge.

Men du kan jo prøve med SP3 og se hvad den siger.
Avatar billede azerty Juniormester
11. januar 2010 - 05:37 #2
Jeg har en gammel XP Professional uden SP, som ikke vil acceptere SP3. Jeg er nødt til at installere SP1 først.

Til gengæld kan man godt integrere SP3 direkte med fx. nLite.

www.nliteos.com
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 05:39 #3
Så vidt jeg ved indeholder SP3 både SP1 og SP2. Men som justrace siger så prøv det da. Det kan der i hvertfald ikke ske noget ved.

Men her er lige en vejledning til hvordan du brænder en ny XP CD, med SP3 på. Teknikken hedder slipstreamning. Og du kan med speciel software tilføje både drivers og programmer. Denne vejledning omhandler kun SP3 på en XP CD (ikke media center) der er uden SP, med SP 1 eller 2. Det er samme vejledning til det hele.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 05:40 #4
nLite, det var det min Slipstreamning Software hed.

Vildt let at bruge.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 06:56 #5
SP1 skal på først, derefter SP3.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
11. januar 2010 - 09:15 #6
Hej Svane55
Hvis du bare ikke installerer andet end det, som følger med på XP CD'en, så kan du roligt koble din PC til nettet og lade den selv indhente de forskellige opdateringer og servicepakker.
Det er jo således, at XP CD'en ikke indeholder virus, så man er indirekte selv skyld i, hvis man får virus.
Vil du gerne have sikkerhed, kan du jo bare installeret gratisprogrammet af Avast, som jeg har brugt i mange år uden problemer.
Peter
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 09:29 #7
50573433!
Bare det at netkablet er tilsluttet er nok til at få virus under indstallationen af XP, så lad være med at lokke spørger til at lave ulykker.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 14:43 #8
Enig, XP er extremt følsom, med det samme den kommer i nettet, så kan den få virus. En alternetiv løsning er at installere en firewall inden man sætter netstikket i.

Avast er også fint, men en firewall er bedre.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
11. januar 2010 - 17:33 #9
Jeg kunne godt tænke mig om en af jer Silbidor og/eller James_t_k kan forklare mig, hvorledes man kan få virus gennem netstikket på en ny XP installation.
Det er jo sådan, hvis, som her i dette tilfælde hos svane55, man først slette partitionen og geninstallerer XP (MEN INTET ANDET), er det jo kun opdateringerne, som fungerer.
Giv mig lige en anden forklaring ????
11. januar 2010 - 17:43 #10
Reg #6 : Hvis jeg tager en RÅ "ikke opdateret" XP og slutter direkte Internettet (ikke igennem router eller anden form for hardware firewall), så gå der få minutter, så er der 'snavs' på dyret. Og dette selv uden at have startet noget som helst program...

Er - som 'test' - oplevet flere gange...

Sååååå...
Avatar billede 50573433 Nybegynder
11. januar 2010 - 17:49 #11
XP opfører sig åbenbart forskellig alt efter hvem der installerer det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2010 - 17:57 #12
Nej XP opføre sig altid ens, og en XP uden SP får altid virus i nettet. Endda inden installationen har bootet den sidste gang.
Avatar billede azerty Juniormester
11. januar 2010 - 20:12 #13
Et eksempel på nettets ulykker ved installation af Windows:

Den "gode, gamle" malware-magnet Windows Messenger Service (ikke at forveksle med MSN Messenger) er som default slået til i Windows 2000 Pro-installationen. Hvis net-stikket er tilsluttet, kan man som regel ikke nå at gøre installationen færdig, før der dukker malware op på computeren. Dette gælder også, hvis installationscdrommen er slipstreamet med SP4.

Jeg kan ikke lige huske, om Windows Messenger Service er slået til i Windows XP uden Service Pack, men med SP3 slipstreamet i installationscdrommen er Windows Messenger Service som default slået fra.
11. januar 2010 - 21:14 #14
Ref: 13 - nævnte "Windows Messenger Service" er som default/standard DISABLET fra og med XP SP2 ...
Avatar billede Svane55 Nybegynder
13. januar 2010 - 15:11 #15
Tak for de mange svar.

Jeg har fulgt ref #1 og prøvet mig frem :)
Det virker ikke med den dirrekte sp3 version, så er startet med sp1 osv.
så det var løsningen.

selvom der er mange variationer over emnet, er det vel justrace der løber med point, så smid et svar
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2010 - 16:28 #16
Jo da, kommer her.
Avatar billede Svane55 Nybegynder
13. januar 2010 - 17:39 #17
det var  en kommentar du lavede - prøv igen med et svar :)
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2010 - 17:42 #18
Hov, fortvivl ikke, det er ikke første gang. :)
Avatar billede Jensen DK Novice
14. januar 2010 - 07:08 #19
Det må vel være azerty i #2 der kommer nærmest til de point
Avatar billede azerty Juniormester
16. januar 2010 - 11:34 #20
Det er ok. Samler ikke :-)