Avatar billede nikkib Nybegynder
08. januar 2010 - 18:24 Der er 1 kommentar

Forspørgelse i access 2007

Jeg har 3 tabeller med en til mange relation.
TBL_levenradør -> TBL_serie -> TBL_model
(hvor -> står for en til mange)

Så har jeg lavet en formular til TBL_lenevradør med en underformular til TBL_serie som igen har en underformular til TBL_model.

Jeg taster data ind i denne så en levenradør har mange "serie" og en serie har mange "model". Dette er lige til og virker ok.

Nu vil jeg så gerne bruge disse data i flere andre tabeller med et opsalg hvor når jeg har valgt en levenradør så for jeg KUN DE "SERIE" som passer til levenradøren og ved "model" for jeg KUN DE DER PASSER TIL "SERIE".

Jeg har lavet en relationstabel mellem en anden tbl_reservedele og disse 3. Men når jeg så laver opslag for jeg alle værdier i de 3 tabeller, hvilket gør at især model bliver mega lang.

Jeg har lidt svært ved at beskrive dette spørgsmål men jeg håber der er en der kan forstå det og har en løsning. Jeg tror det er via en forspørgelse det skal laves, men dem jeg har lavet, giver bare igen alle værdier i alle 3 tabeller.
Avatar billede mugs Novice
08. januar 2010 - 18:57 #1
Jeg har ikke selv 2007 versionen.

Men i andre versioner kan du i underformularene (childforms) vælge hvilke felter der skal "binde" underformularen sammen med dens parentform.

Så hvis du i childformen TBL_serie vælger feltet leverandør som denne faktor, vil childformen kun vise de poster fra TBL_serie, som også har leverandør som i TBL_lenevradør.