Avatar billede x-pander Nybegynder
08. januar 2010 - 11:17 Der er 10 kommentarer

Kopi af harddisk

Davs.

Jeg har et par computere som alle skal køre det samme system med Windows 7 og 3ds Max til netværks-rendering. Den ene computer er sat op som den skal være med alt software.

Nu kunne jeg godt tænke mig at få kopieret systemet, ikke bare windows men hele harddisken, til resten af computerne.
Det jeg er interesseret i er at lave et image af disken på den computer der er sat op og derefter smide det på et usb-drev (enten usb-pen eller usb-harddisk) og derefter køre en recovery/install af det image så jeg er fri for at sætte resten op.

Jeg synes jeg har søgt og prøvet diverse ting, men kan ikke finde et program der kan lige præcis det jeg vil have der.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. januar 2010 - 11:34 #1
Måske det skal tilføjes af jeg vil have mulighed for at lave recover af mit image direkte fra et boot-system programmet har.
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. januar 2010 - 11:42 #2
Skal bruge svar helst inden 12:30
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 11:53 #3
Hej det du gerne vil er et ønske mange har haft! men du kan ikke lave en kopi af et styresystem! med mindre at alle pcér er ens og Har samme chipset!
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. januar 2010 - 12:01 #4
Det har de. De er fuldstændig ens hardware-mæssigt.
Kender du en metode?
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2010 - 12:05 #5
Du kan lave en image fil fra enhver Linux live-cd og efterfølgende lægge den ind på alle de diske du ønsker
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. januar 2010 - 12:08 #6
Så der er værktøjer på til at lave en komplet kopi af en harddisk og ligge kopien på en usb-enhed og derefter ligge hele kopien ind på den nye harddisk?

I så fald, har du et link til hvor det kan hentes. Går ud fra det er gratis.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2010 - 12:11 #7
Det meste i Linux er jo som bekendt gratis - du kan jo evt. læse lidt på www.helgec.dk/livecd.html - det er afsnittet med "DD" der er interessant for dig
Avatar billede x-pander Nybegynder
08. januar 2010 - 12:18 #8
Det er helt sikkert værd at prøve selvom jeg ingen Linux-erfaring har, for guiden ser ud til at være til at følge.

Men lige nu har jeg fundet et program der hedder HDClone og det ser ud til at kunne det jeg efterspørger, men nu tester jeg lidt.

Tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede x-pander Nybegynder
11. januar 2010 - 10:06 #9
HDClone kunne klare opgaven. Det understøtter USB og stiller mulighederne sådan op Disk <-> Partition <-> Image, så man har mulighed for at vælge alle muligheder.

Lige nu kører testen, men det ser ud til at virke perfekt. Og så er det gratis for privatpersoner. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2010 - 19:45 #10
Ja at klone er ikke noget problem. Du får en identisk HDD.
Problemet kommer, når du sætter den klonede HDD i en computer
med et anderledes hardware, så "brænder lokommet" eller lidt
pænere, så kan du ikke starte op på dit styresystem.

Det påstås dog at kunne lade sig gøre, men det kræver et betalings
program fra f.eks. Paragon. Prøv at se på de nyere programmer her:
http://www.paragon-software.com/
Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg har ikke erfaring med det.
Men ellers kender jeg Paragons programmer udmærket.