Avatar billede jim3000 Nybegynder
07. januar 2010 - 21:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ide til SATA converter logilink - jeg kan ikke få det til at virke

Jeg har en gammel pc, hvor jeg vil sætte en 320 GB sata harddisk i.
Da MB kun har 2 IDE tilslutninger har jeg købt en sata til ide konverter logilink AD0006A.
Men, jeg kan ikke se den nye harddisk.
Jeg har installeret paragon, for at "clone" den gamle disk  over på den nye, men den nye harddisk kan ikke ses.
Bios står til AUTO på den sekundære IDE kanal, som er den jeg har tilsluttet.
Der er også en mulighed for at beskrive harddisken i bios, med cylindre o.s.v., men det burde vel ikke være nødvendigt?
Der er en Switch på konverteren, som jeg ikke kan finde en beskrivelse af hvad switsen betyder, heller ikke på logilinks hjemmeside.
Kører XP proffesionel 32 bit. service pakke 3.
07. januar 2010 - 21:36 #1
...Men, jeg kan ikke se den nye harddisk... - "SE" den på hvilken måde ?

BIOS ?
Styresystemet ?
Avatar billede jim3000 Nybegynder
07. januar 2010 - 21:38 #2
Ligesom jeg kan "se" partitionen på de andre harddiske i paragon.
Jeg har prøvet at koble disken til en anden computer med SATA, og der kunne jeg se parttionen i acronis. (det er der installeret på den computer)
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. januar 2010 - 22:33 #3
Hvis det er denne du har købt skal du huske at sætte strømstikket i det lille hvide som til floppy!
http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-logilink-adapter-ide-atapi-interface-to-sata-billig/harddisk-controller/ad0006a_111210_p.html
du skulle have købt et pci to sata kort så havde du stadig kunnet have dine ide hdér i
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 17:51 #4
# Det er ganske rigtigt sådan en, og jeg har selvfølgelig sat strøm til.
PCI til SATA er selvfølgelig alternativet, men det skulle ikke være nødvendigt, når jeg har 2 IDE tilslutninger på bundkortet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 20:40 #5
Har du været i enhedshåndteringen og se efter om der ikke skulle mangle en driver? til pci læsning skal der installeres en! hvis du er inde i enhedshåndteringen så prøv at trykke på søg efter hardvare ændringer det er sidste ikon øverst.
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 21:09 #6
#5
Godt input. Det er nu forsøgt. Det hjælper intet.
Jeg kan simpelthen ikke få kontakt til SATA harddisken.
Jeg har også forsøgt at opdatere driveren, fjerne IDE kanalen. Det hjælper ikke.

Under Boot kan jeg se at den finder "NONE" på den sekundære IDE kanal, så det er vel fordi der mangler noget forbindelse...

Alternativet med et PCI kort, hvor jeg så kan tilslutte harddisken.. Kan det virke så man booter på denne?
Jeg vil jo have skiftet harddisken, og jeg havde ikke lige tænkt mig at skifte bundkort, CPU o.s.v., hvilket er næste skridt, hvis jeg ikke får dette til at virke...
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 21:18 #7
Jeg havde uden tvivl valgt pci løsningen da du så stadig kunne have din" dine" eide diske og bruge dem som lagerdiske!jeg har stadig en eide og to sata foruden dvd og dvd rw!
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 21:24 #8
Booter du så på "Pci" løsningen?
Mine gamle harddiske er nok rimelig slidte efterhånden, så dem vil jeg ikke køre videre med..
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 21:28 #9
Ja da det er den hurtigste løsning da den gamle er en 5400 omdrejninger og de nye er 7200 omd.sata300!
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 21:37 #10
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 22:02 #11
Ja det ville være en god løsning da den understøtter sata 300!
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 22:06 #12
Så skal jeg vel bare ændre BIOS så maskinen booter på PCI kortet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 22:08 #13
Jeg kan kun sige ja!
Avatar billede jim3000 Nybegynder
08. januar 2010 - 22:11 #14
Jeg prøver det...
Send et svar, så får du pointene...
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2010 - 22:13 #15
Ping!