Avatar billede fnukie Nybegynder
07. januar 2010 - 19:06 Der er 11 kommentarer

Hvad ville du vælge? (spejlrefleks kamera)

Hej.
Jeg sidder her med et lille problem.

Jeg kan ikke beslutte mig for hvilket spejlrefleks kamera der er "bedst".

Vælget lyder på enden:

Sony DSLR-A230 (2979 kr)

Eller

Canonn EOS 1000D (2979kr)

Efter hvad jeg kan finde på nette, får de begge en masse ros.
Og deres funktioner skulle næsten være det samme?

Nogen der har nogle af disse kamera'er? eller et der et i vil anbefale fremfor det andet?
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2010 - 19:20 #1
Find et sted, hvor du kan prøve at holde dem begge i hånden. Vælg så det, der føles behagelist at håndtere.
Avatar billede fnukie Nybegynder
07. januar 2010 - 19:37 #2
Det har jeg også tænkt mig at gøre.
Men ville lige høre om der var nogen der havde gode eller dårlige erfaringer med nogle af dem.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. januar 2010 - 19:54 #3
Hmmm....jeg ville sige ingen af dem. 1000D er ved at være et ret gammelt kamera og i produktion Canons budgetkamera.

EOS 450D er et mere interessant køb - jeg ville nok vælge Canon pga. det store udvalg af tilbehør til dem.

Men men men: Medmindre du har en masse objektiver i forvejen er det interessante hvad kit der kommer med. Dvs. hvad objektiver vil du have? Kommer de i et samlet tilbud?

PS: Svar er til folk som har et svar til dig, du skal ikke selv svare medmindre du har fundet en løsning og vil lukke spørgsmålet.
Avatar billede fnukie Nybegynder
07. januar 2010 - 20:01 #4
Nåårh for søren :$ tak for den information :)
Så ved jeg at jeg ikke skal trykke på den ingen ;)

Men 450D er også næsten 1000kr dyre?
Må indrømme jeg ikke er den store foto ekspert. Så jeg er blot ude efter et kamera der tager gode billeder. Da jeg nyder at tage billeder af mine dyr samt begivenheder.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. januar 2010 - 20:12 #5
Skal lige høre: skal du have kit. dvs. hus + objektiv - eller bare huset?
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2010 - 20:18 #6
Som du selv er inde på, så kommer valget også i høj grad an på, hvad man forventer at ville bruge kameraet til.

Så vidt jeg kan se, kommer de to kameraer, du har nævnt, med et 18-55mm objektiv. Hvis du f.eks kun skal se billederne på en computer, ville det måske være en god ide at gå efter et kamera med fast objektiv (altså ikke et udskifteligt objektiv). Inden for din prisramme kan du få udmærkede kameraer med større brændvidde, dvs. du kan "komme tættere på".

Hvis du regner med, at du i fremtiden vil komme til at fotografere meget mere og måske også selv redigere dem og printe billeder i stor størrelse, så skal du gå efter et DSLR, altså med udskifteligt objektiv.

Men som sagt, hvis ikke du regner med at blive bidt af at tage billeder i massevis og arbejde med at redigere og printe dem, så er et DSLR kamera måske ikke det, der er bedst.
Avatar billede fnukie Nybegynder
07. januar 2010 - 20:22 #7
Jeg har altid interesseret mig for billeder.
Så tror sagtens det var noget jeg kunne finde på at udforske nærmere i.

Men i første omgang er det mest for at få billeder i godkvalitet som skal overføres til computeren og måske fremkaldes..
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. januar 2010 - 20:50 #8
Altså 1000D er sikkert et fint kamera, men med lille skærm og lidt ældre teknologi mht. autofokus (tingene går ret hurtigt pt.)

- jeg ville derfor netop bare lige overveje om lidt ekstra penge kunne skabe en bedre basis for din fotooplevelse. Det er jo ikke noget man lige skifter hvert år. Fra 1000D til 450D får du en større skærm og lidt flere autofokuspunkter. Ikke alverden, men der er også lidt forskel i byggekvaliteten - du skal næsten ud og mærke dem et sted.

Test af 1000D her: http://www.pcworld.dk/art/10150 (kan være du ikke har set den).

Omtale af 450D her: http://www.pcworld.dk/blogs/Fokus/1127
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2010 - 22:04 #9
@fnukie.

Jeg fik mit første kamera som fjortenårig for mange, mange år siden :-)

Siden da er det blevet til mange forskellige og eget mørkekammer, men adskillige års erfaringer og fejltagelser har lært mig, at alt for ofte tager man ikke kameraet med, fordi det fylder for meget. Derfor har jeg siden 1984 haft både SLR-kameraer og lommekameraer. Somme tider tager jeg dem begge med, til andre tider kun det ene.

En læsning mellem linierne i dine indlæg giver mig det indtryk, at du for øjeblikket vil være bedst tjent med et godt lommekamera med et godt spænd i brændvidderne, f.eks. 18-200. Hvis du senere bliver så bidt af fotograferingens mysterier, at du absolut skal have et DSLR-kamera, vil du fortryde, at du ikke valgte et lidt bedre kamera, end du kan få inden for dit nuværende budget.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2010 - 22:49 #10
Jeg syntes du skal prøve at se efter et velholdt brugt eksemplar af enten Nikon eller Canon, da dit budget er ret skrabet til digitalt spejlrefleks (D-SLR).

Det "farlige" ved D-SLR er at det hurtigt griber om sig, og så er det ærgerligt at have lagt ud med enten et forældet (1000D) eller et kamera der ikke kan fås tilstrækkeligt med ordentligt udstyr til, og det især på længere sigt, hvor mange bortset fra Nikon og Canon, ikke er ret bagudkompatibelt.
Avatar billede Beach Mester
08. januar 2010 - 02:22 #11
Er helt enig med både Nikonfranz (justrance) og Canonjoe (Lars_pcworld)... Du bør klart gå efter canon/nikon da det er de eneste mærker som du senere kan vælge og vrage i tilbehør med.

At gå efter den første budget-model i digital SLR fra Canon syntes at være mange penge ud af vinduet og giver dig slet ikke den følelse og de muligheder som du kan få med grej fra 2009.

Mht lommekamera kontra SLR, så er det ved at være en noget misbrugt skrøne at man ikke får taget kameraet med når man skal tage billeder pga vægt og størrelse. Skal man ud af døren og et sted hen hvor der kan være gode motiver, så tager man da det kamera med man har ikk?

Vægten betyder i dag meget mindre, da der ikke er meget "tungmetal" i SLR modellerne, og du vender dig lynhurtigt til at bære kameraet i dens skulderstrop og har det derfor klart væsentlig hurtigere end lommekameraet der jo ligge i lommen (eller i den forkerte taske?) *S*

BTW så bliver man væsentlig mere inspireret til at trykke løs på udløseren når man kigger igennem et SLR kamera kontra et målsøger-kamera, da man jo på SLR ser igennem den optik der danner billedet og derfor får en helt anden oplevelse end det modsatte. Resultatet er at du kommer hjem med rigtig mange flere billeder end hvis du lejlighedsvis får grebet fat i det lille. Flere billeder = flere muligheder for at få lige DET billede i kassen du senere får redigeret og printet i 70X100.

Så mit første råd inden for foto i år kan du næsten gætte dig til---> Vent nogle dage mere og se hvad du kan spare sammen, og se så efter et godt januartilbud på en 450ér eller tilsvarende fra Nikon. Evt. brugt via dba.dk.

Alle->
Og så lige et skarpt skud fra kassen: Hvad kaldes den sexede selvudløserknap på et Canon EOS kamera?

//B