Avatar billede zelebris Nybegynder
27. december 1999 - 15:47 Der er 25 kommentarer

Microsoft vs. Alle andre

Dette er et oplæg til en debat omkring Microsoft.
Her kan du komme med din mening omkring emnet.

Jeg synes personligt ikke at der er noget galt med MS, men det ved jeg at der er nogen der synes!.
Men så har jeg et spørgsmål: Hvorfor bliver folk så ved med at bruge MS's teknologier (ASP, Windows, IE) når de siger at det er noget L*** og at det er for ustabilt!.
F.eks. databaser - Access bliver jo næsten altid brugt mht. ASP og MySql bliver jo også brugt til f.eks. PHP.

Lad os også tage et eksempel: www.chart.dk er så jeg vil tro alle ved en pænt stor service! - de bruger Windows 2000 og MySQL.
Modsætning: www.wiktor.dk er som vi alle ved er jo også en rimelig stor service, dog ikke så stor som chart - men deres server er jo altid nede - de bruge enda Linux!.
Selvom at Wiktor ikke har samme hardware som Chart burde det da være mere stabilt en Chart som bruge W2K!! - det siger Linux folkene ihvertfald!.

Der er 100 Point til den der kommer med det bedste indslag!
Avatar billede Slettet bruger
27. december 1999 - 19:28 #1
Jeg har personligt snakket med Wiktor.dk's admin.

Over 2500 brugere på en 486/66 MHz + 64MB ram!?

Er det ikke lige i......!!!???

Halvdelen af hjemmesiderne bliver nok besøgt 5 gange om dagen. Plus alle brugerne henter sin post hos Wiktor!

og....

Når en processor bliver overbelastet bryder den sammen!

Og det har IKKE noget at gøre med softwaren.

Ang. Microsoft

Folk må da selv bestemme hvad de syntes om de forskellige firmaer!

Men jeg syntes også det er et godt firma, og jeg har bestemt IKKE noget imod dem!
Avatar billede cldu Nybegynder
28. december 1999 - 00:14 #2
latterlig diskussion. Hvis andre lavede noget med samme gennemslagskraft og funktionalitet som M$ kan vi tage diskussionen op igen.
Avatar billede zelebris Nybegynder
28. december 1999 - 10:15 #3
Til Christian T: Det er godt nok en 160 mhz!!!

Til cldu: Med din kommentar, mener du så at MS er det værste eller det bedste?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
29. december 1999 - 19:49 #4
jeg kan godt forstå at der er mange der er trætte af MS, og du skal nok se at de rigtige MS hadere både kører Linux, Wordperfect, Netscape, Apache, PHP og MySQL...

Selv kører jeg da Win2K men jeg bruger for det meste Netscape, jeg programmerer i PHP, bruger Apache webserver og MySQL database...

så jeg ved ikke hvor det kommer fra, det du sagde med at folk bliver ved med at bruge ASP, Windows, IE osv...

Avatar billede Slettet bruger
29. december 1999 - 20:06 #5
160? Nå, men jeg mener da jeg har snakket med webmasteren for et stykke tid siden, og der var det en 66 MHz.

Men pyt med det!
- det er jo aligevel meget lidt til sådan en service!
Avatar billede cldu Nybegynder
29. december 1999 - 20:13 #6
zelebris: jeg mener blot, at ingen andre har kunnet udvise den nøvendige satsning + kvalitet.
Avatar billede z_master Nybegynder
03. januar 2000 - 12:37 #7
Ok. Jeg er både en MS hader og tilhænger. Jeg kan godt lide at bruge IE og MS Word (Mest fordi jeg ikke har prøvet Staroffice til Linux endnu) og det.

Dog kan vi alle sammen at MS har lavet noget shit i meget lang tid.

Ok. Startede med DOS. Det var ok, svært at bruge hvis du ikke var kendt med en computer, men ok.

Så var der Windows 3.1 og 3.11 Det gav en bedre grafik og bedre forståelse af at bruge en computer, men den var fyldt med fejl. Mange fejl. Den gav heller ikke muligheden for at lave særlig meget, som om DOS gjorde, men ok.

Så var der WIN 95. Jeg kan huske at jeg var lidt glad for at se det, da jeg for første gang hørte om det.
Men WIN 95 var ikke særlig effektivt. Der var blevet sat for meget i at gøre programmet for brugervenligt, i stedet for at tænke på hvordan det skulle køre. Den kom mange gange op med den blå skærm, som ingen kan lide. Brugte mange resourcer for at kunne kører (Datidens maskiner).
Det værste var nok at MS havde givet WIN 95 så meget kontrol over ens maskine at man ikke kunne styre den ordenligt uden at programmere ind i koden.

WIN 98: Måske lidt bedre, men ikke meget. Den var lidt mere stabilt, men når der blev lavet for meget gik den også ned med det samme. Den har også nogle gange problemer med andre programmer.
Både WIN 95 og WIN 98's netværk var ikke særlig godt. For at finde andre på nettet via Winshare skal man nogle gange søge efter dem og nogle gange skal man genstarte lortet, fordi den ikke kunne starte det ordenligt.

WIN NT : Et ok system til arbejdsbrug og server system, men det brugte stadig mange resourcer plus opstarten er lidt langtrukket. Den blå skærm kommer ikke så tit op, men når det sker så er det slemt nok. Dens netværk vil jeg mene er lidt bedre, men jeg må indrømme at jeg har ikke undersøgt NT så meget, som jeg burde have gjort.
At spille på er den noget lort, da de fleste spil nu om dage skal bruge Directx og den højeste X'er du kan få til NT er 5.0 (Special udgave)

WIN 2000 RC2 og RC3 kører utrolig godt. De sluger mange resourcer, men det kører. Jeg har ikke haft den blå skærm op på min endnu, men jeg bruger den også mest til Internet brug end noget andet, da jeg synes at den klarer det meget hurtigere.
Spil kører det også nogenlunde til, men i RC2 og vidst også RC3 havde den nogle problemer med OPENGL spil.

Linux : Et Stort til Lille program afhængigt af hvad du vil bruge det til. Ikke så mange programmer understøtter Linux/Unix, men de er på vej. I Linux/Unix syntes jeg at du har mange flere muligheder for at kontrollere den maskine du sidder ved, hvis du lærer det. Programmet er yderst stabilt og der er så mange flere muligheder, da de fleste programmer der er til Linux/Unix også har Sourcekoden med i sig, så du kan lave om på det.

Microsoft : Jeg mener at MS prøver at få Monopol på Styresystemområdet, ved at købe alle nye styresystemer op før de kommer igang. Deres Spil er imellem 100 til 200 kr. dyrer end alle andres (Mange gange) og deres styresystemer og skriveprogrammer er heller ikke sjove at købe.
Jeg tror at den eneste grund til at Unix eksistere er fordi at det lige siden i starten har været et for stort markedet til at MS kunne købe det. Plus Linux og andre UNIX-systemer er det man kalder Free-Ware.
Det skal være gratis at få fat i, dog må man godt sætte en pris på at lave cd'erne og pakke programmet ind.

Menig : MS troede de kunne gøre hvad de ville. Nu sætter folket imod dem ved at gå over til noget andet.
Dette er en af grundene til at Win2000 skal være perfekt, så MS ikke mister flere WIN tilhængere.

Avatar billede cldu Nybegynder
03. januar 2000 - 12:55 #8
z_master: din sidste kommentar er jeg heeeeeeeeelt enig i - dog er jeg ikke utilfred, fordi jeg mener at stabiliteten er noget du selv bestemmer gennem vedligeholdelse. At 95 og 98 ikke kan "customizes" så meget er ikke helt sandt. Kender man regedit, vil man også kunne ændre det meste.

Derimod er jeg KANON glad for 2000 - det må være det bedste MS har præsteret indtil nu.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2000 - 13:45 #9
Jeg er enig i at win2k er det bedste OS der er kommet indtil videre fra MS....

men samtidig er jeg skuffet. Skuffet fordi at jeg gennem de forskellige betaversioner har set en masse fejl og mangler hvor jeg tænkte "pyt, det bliver nok rettet" inden den bliver færdig. men nej, nu er den færdig og der er STADIG fejl i det...

og den blå skærm har jeg også hilst på et par gange, nogen gange kan det også fryse så der ikke sker en skid på skærmen, nogen gange er den klar igen efter et par sekunder, andre gange skal man resette

og det er ikke altid at man kan bruge task manager til at afslutte et program/spil der er gået amokk

plus at alt det specielle software til det specielle hardware ikke undersøttes endnu...
det er f.eks. genvejstasterne på mit MS keyboard, 3D brillerne til mit skærmkort, Asus live som er til at capture video osv.

plus at der stadig ikke er kommet en ny directX så man kan spille de nye spil... de kunne da godt smide 7'eren med

så jeg venter stadig på at der kommer en second edition eller noget, for det her stadig ikke perfekt.
men jeg er nu positivt overrasket over den Internet Explorer der følger med, den kører langt bedre end de gamle og en del af mine fordomme for IE er også forsvundet...

men måske skyldes alt mit besvær bare at der ikke er kommet rigtige drivere til det endnu? det må man håbe.

huskede jeg forresten at sige at min infrarøde port helller ikke virker?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2000 - 13:48 #10
samt at min mus mangler software til at styre den og at min HD kører dårligt.

men kig selv her:

http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=9065
http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=9064
http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=8490

plus at der er mange spil der stadig ikke vil køre
Avatar billede zelebris Nybegynder
03. januar 2000 - 15:55 #11

Ok, rimeligt svar fra jer alle! - Men diskussionen er ikke ovre af den grund!!!

Ligenu er det dog z_master der er kommet med det mest knstruktive indslag!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2000 - 01:24 #12
her er min liste over det som ikke virker for mig i win2k men som virkede i win98

Logitech Mouseware – styring af funktionerne til min mus
Creative Audio software – ting til konfiguration og brug af mit lydkort
Asus Live – video-grabbing software
Ultra DMA mode på min HD
Microsoft (!) Intellitouch Pro – styring af knapperne på mit KB
Adaptec Session Selector – Til at aktivere gamle sessions på CD-R
Asus V3800/3400 Display driver – Driver og program til at kontrollere funktionerne på mit skærmkort.
Pilotknappen på mit Thrustmaster Top Gun joystick
IR porten kan ikke installeres som ”Generic Ir Serial Port”
Netscape 4.7 kører dårligt
MySQL server
Windows kan ikke detecte min Logitech TrackMan Marble FX som andet end ”Logitech PS/2 Mouse”
Der er ikke kommet en DirectX7
Quake 3 demoen
En masse win32 spil
En masse DOS spil
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2000 - 01:25 #13
og det er IKKE bare noget jeg har siddet og ledt efter, det er reelle problemer som jeg har slåsset med selv
Avatar billede zelebris Nybegynder
08. januar 2000 - 16:04 #14
Det var godt nok kedeligt, mon ikke det kan fixes??
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2000 - 17:30 #15
jeg håber da at der kommer opdateringer til programmerne, nye drivere og opdateringer til windows
Avatar billede zelebris Nybegynder
08. januar 2000 - 17:47 #16
Husk at det jo stadig er en beta og at de andre stadig ikke er færdige med at lave prog. til 2k!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2000 - 18:53 #17
det er sgu den færdige version som jeg har testet følgende ting i...
jeg ved ikke hvorfor de kalder den færdig...
Avatar billede zelebris Nybegynder
08. januar 2000 - 19:15 #18
Den færdige version, hvad mener du med det? - det er sgu da kun release candidate 3 der er fremme på Developer Network i øjeblikket (Er universial medlem!).
Den færdig kommer først den 17 Februar , og d. 21 i norden!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. januar 2000 - 20:00 #19
Hehe

ja den kommer i handelen dne 17/2 men den blev faktisk lavet færdig 14/12 1999 og siden da har den været i omløb forskellige steder...
Avatar billede goofy Nybegynder
11. januar 2000 - 00:03 #20
I mine øjne er det generelle problem med MS, at man releaser sine produkter alt for tidligt. Men MS opnår derved ofte et par års forspring m.h.t. at tilbyde nye faciliteter og muligheder i forhold til sine betydende konkurrenter med en anden holdning til driftssikkerhed. Både på arbejde og privat er vi (mange af os i hvert fald) utålmodige forbrugere, der vil have det nyeste så snart vi får kendskab til muligheden for at gøre et eller andet hurtigere, bedre eller bare smartere. Vi får så programmerne - og brokker os så over, at MS ikke ventede 2-3 år mere og fik det afluset.
Men MS har opdaget vore nysgerrige og griske forbrugersjæle og kobler så nogle gode gennemarbejdede markedsmekanismer ind. Det er de da helt gode til, ikke...? Havde IBM lugtet lunten i tide, havde halvdelen af os såmænd siddet med OS/2 i dag. Jeg tror det var i 93-95 jeg brugte OS/2 med ægte multi-tasking, diskstyring uden behov for div. oprydningsprogrammer, og uden at vise "blå skærm" en eneste gang, osv. Men softwareproducenterne måtte jo så vente et par år mere med at få forrentet deres udvikling, når de skrev til OS/2'er på vej, mens MS tilbød et noget mere "dynamisk" distributionmiljø.
Konkurrence er oftest godt for kvaliteten, så lad os håbe, at f.eks. Linux kan tjatte lidt til (næsten)monopolet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. januar 2000 - 00:16 #21
jeg fatter ikke hvorfor bill ikke bruger nogen af sine mange penge på at hyre ekstra mange programmører sådan så softwaren kan blive mere fuldendt end det er i dag...
Avatar billede cldu Nybegynder
11. januar 2000 - 09:26 #22
esben: flere programmører betyder ikke nødvendigvis bedre programmer. Men det gør BEDRE programmører.

For mange kokke fordærver maden.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. januar 2000 - 19:24 #23
det ved jeg, men som goofy også skriver er en del af det pga. tidsfrister der skal overholdes osv.

hvis der var dobbelt så mange mænd om det kunne det jo være at de tilsammen nåede at kode lidt mere og derfor gøre det mere færdigt...
Avatar billede cldu Nybegynder
26. marts 2000 - 15:44 #24
hvad gik DET her lige ud på???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. marts 2000 - 15:48 #25
http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=14053

nu vi er godt i gang så se lige det her