Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
05. januar 2010 - 13:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nyt trådløst netværk!

Jeg skal købe en ny trådløs router til mit hjemmenetværk.
I den forbindelse vil jeg gerne ha' nogle anbefalinger - hvad skal jeg gå efter.

Jeg har følgende enheder, som er koblet på netværket.

2 x bærbar
1 x iPhone
1 x stationær
1 x PS3

Jeg har Home Trio fra TDC med 20 Mbit/1 Mbit. TDC TV kører selvfølgelig med kabel direkte i routeren, så det er ikke trådløst.

Nogle gode forslag til, hvad jeg skal investerer I..?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2010 - 13:34 #1
Er nogle af dine enheder med N-netværk eller er de alle G?

Ønsker du at kunne udnytte N, eventuelt med fremtidige enheder skal du investere i en Dual-band router, Linksys har 3 modeller: http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/Routers

Andre fabrikater er også muligt, jeg har bare bedst erfaring med Linksys.
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
05. januar 2010 - 14:09 #3
james_t_dk...
Tak for dit svar. Kan du kort fortælle mig, hvad forskellen er på f.eks. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434937 og http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=netgear&sp=all&pid=700469

Mit netværk skal f.eks. kunne steame en film fra min stationære PC på 1. sal til min PS3 i stuen!
Jeg flytter også tit store filer mellem mine computere, da jeg er grafiker.
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
05. januar 2010 - 14:09 #4
james_t_dk...
Tak for dit svar. Kan du kort fortælle mig, hvad forskellen er på f.eks. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434937 og http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=netgear&sp=all&pid=700469

Mit netværk skal f.eks. kunne steame en film fra min stationære PC på 1. sal til min PS3 i stuen!
Jeg flytter også tit store filer mellem mine computere, da jeg er grafiker.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2010 - 14:47 #5
D-link har Gigabit ethernet på de trådede forbindelser og 802.11n på de trådløse. Netgear har kun FastEthernet og 802.11g.

802.11n er hurtigst, hvis dine netkort understøtter det.

Skal jeg vælge mellem de 2 er det let. D-link.

Men jeg ville seriøst overveje denne: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=465830

se blandt andet denne artikel: http://komputer.dk/test/netvaerk/linksys-n-ultra-rangeplus-wrt610n
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
05. januar 2010 - 15:23 #6
Tusind tak - napper den du foreslår.

Poster du lige et svar, så jeg kan give dig point :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2010 - 16:19 #7
svar
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. januar 2010 - 11:42 #8
Det kunne nemt gøres 300 - 350kr billigere.

Har kikket på edb priser og ja jeg ville bruge min 14 dages fortrydelsesret og købe

Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N
Bedste pris: 598,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=535105
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
06. januar 2010 - 11:53 #9
» drentiza

Tusind tak for dit svar.
Jeg vælger Linksys WRT610N fordi der også er »Storage Link« i den. Så kan jeg tilslutte en ekstern harddisk og tilgå den fra hele netværket + via FPT. Det vil jeg gerne bruge de ekstra penge på.

- men tak for opmærksomheden.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
13. januar 2010 - 21:24 #10
Ikke for at træde i det.
Men D-Link DIR-855, har QuadBand og ikke dualband. Dvs. den både sender ud på 2,4 Ghz og 5 Ghz. De andre der er nævt, sender vist bare ud på enten eller.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. januar 2010 - 22:00 #11
@Smartebenny

Quadband er noget man har på mobiltelefoner. Band henviser til de frekvensbånd, der bruges, 2.4 og 5 GHz, da der kun er 2 bånd, er det lidt svært at lave Quadband.

Desuden siger anmeldelserne jeg har kunne finde at det er en True Dual band: http://news.cnet.com/8301-17938_105-9988298-1.html

Ingen nævner Quadband, mon ikke det er noget en salgsafdeling har skrevet!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. januar 2010 - 22:06 #12
D-Link's Quadband technology is unique, using two frequencies at the same time: 2.4 Ghz and 5 Ghz whilst still being compatible with previous standards, guaranteeing twice the speed- 600 Mbps, extended coverage and virtually no dead spots.

By overlaying the signals of multiple radios for each band, Wireless- N's "Multiple In, Multiple Out" (MIMO) technology multiplies the effective data rate. Unlike ordinary wireless networking technologies that are confused by signal reflections, MIMO actually uses these reflections to increase the range and reduce "dead spots" in the wireless coverage area. The robust signals travel farther, maintaining wireless connections much farther than standard Wireless-G Wireless-N works great with standard Wireless-G, -A, and -B equipment, but when both ends of the wireless link are Wireless-N, the router can increase the throughput even more by using twice as much radio band, yielding speeds much faster than standard Wireless-G. But unlike other speed-enhanced technologies, Wireless-N can dynamically enable this double-speed mode for Wireless-N devices, while still connecting to other wireless devices at their respective fastest speeds.

Lyder som om at MIMO og Quadband gør det samme.... ;-)
Avatar billede smartebenny Nybegynder
14. januar 2010 - 13:36 #13
ved ikke om D-Links udtryk "Quad-Band" er noget de selv har fundet på.

Og det er også ligemeget.

Men forskellen er om:
1. en router/ap sender ud på både 2,4 og 5 Ghz båndet. Og du derved har to netværk.

2. en router/ap sender ud på enten 2,4 eller 5 Ghz båndet. Altså du må vælge mellem hvilket du vil køre på.

Det smarte, synes jeg, ved at have "både" er at du f.eks. kan have din PS3 på 802,11G på på 2,4Ghz båndet, og din 802,11N PC på 5Ghz båndet.

Eller sagt på en anden måde.
Om du både har klienter der har hhv. G eller N, så kan G'erne køre på 2,4Ghz og N'erne på 5Ghz.