Avatar billede mattias.dk Nybegynder
05. januar 2010 - 10:14 Der er 5 kommentarer

Brug af SMB-protocol på Small Business Server 2003

På arbejdet har vi for nylig opdateret nogle af vores Mac-maskiner til Snow Leopard og det giver os nogle problemer.

Da Apple har valgt at fjerne AppleTalk helt fra Snow Leopard, betyder det at vi oplever problemer med vores skriftyper, som bliver opbevaret på vores Windows 2003 Server.

Jeg har søgt lidt rundt om problemerne, og det viser sig at når Snow Leopard læser fonte (som ikke er OpenType) direkte via Share/Fælles i Finder, så bliver ikke OTF-typer af fonte vist som værende 0KB, da den ikke kan finde den såkaldte "data fork".

Løsningen skulle være at tilføje Windows-serveren via SMB protokollen, men denne er som standard, ikke understøttet af Microsoft Windows Server 2003 åbenbart. Mac-maskinerne nægter i hvertfald at tilføje serveren som et SMB-share via Finder's "Opret forbindelse til server". Det er kun muligt at finde serveren via Share/Fælles i Finder pt. og det virker som sagt ikke...

Hvor på serveren kan SMB aktiveres og skal der evt. installeres noget ekstra?

Tak,
Mattias

PS:
Lidt mere info om problemet:
- http://www.sageadviceltd.com/sage/wordpress/0kb-fonts-on-smb-shares-102
- http://typophile.com/node/40171
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2010 - 10:22 #1
Hejsa.

Nu er jeg totalt grøn ud i Mac, men jeg faldt over følgende på nettet:

"Once I cleared my Keychain of any references to the shares I was having problems connecting to, I was suddenly able to connect again. I found the fix on Apple's support boards."

Herfra: http://www.macwindows.com/tiger.html#e

Kan det tænkes at dette kan afhjælpe problemet?
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
05. januar 2010 - 10:50 #2
#thomasso

Et fornuftigt bud, men problemet opstår på en ny Mac med Snow Leopard, hvor vi tidligere brugte Mac's med Tiger.

Det hele centrerer sig om problemet imellem AppleTalk vs. SMB protokollen som jeg har forstået det
Avatar billede riversen Nybegynder
05. januar 2010 - 19:22 #3
du skal ikke aktivere smb. Windows bruger SMB til at dele sine filer etc. Så hvis serveren's shares er tilgængelig fra andre workstations og du mener det er et SMB problemer skal du nok kigge på MAC'en.
Avatar billede riversen Nybegynder
05. januar 2010 - 19:24 #4
du kan iøvrigt se det vha. netstat -an. Der skulle gerne være en linie der begynder med TCP 0.0.0.0:445
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
06. januar 2010 - 09:33 #5
Men så må problemet være noget andet og jeg er på bar bund.

Problemet ligger i at fontene ikke vil læses, og via det link jeg har vedhæftet, skulle det være fordi at en automatisk oprettet Share ikke bruger SMB protokollen. Jeg skal tilføje den manuelt som et SMB-share, og det kan jeg ikke. Den nægter simpelthen at connecte til serveren