Avatar billede lischr Praktikant
04. januar 2010 - 16:21 Der er 6 kommentarer

detektering af harddisk

Jeg har en Fujitsu Siemens pc af lidt ældre årgang, men den fungerer fint, og jeg har derfor investeret i en 500 mb ekstra harddisk til den. Der var bare det problem, at det var med s ata stik. Problemet blev løst ved, at jeg købte et lille controller kort til pci stikket på bundkortet, og så kørte det et stykke tid.

Harddisk og stik sidder tæt på ydervæggen på pc-en, så da jeg ville sætte et nyt skærmkort i, knækkede noget af stikket. Jeg købte derfor et nyt kabel, magen til det gamle, men nu vil pc-en ikke starte op, når kablet er på.

Den starter fint op uden kablet, men når det så bliver sat I, står maskinen og "scanner adapter" og kommer ikke videre.

Jeg har prøvet at ændre i bios, da jeg blev i tvivl, om det var her problemet var, for bios'en siger, at der ikke er en disk 2.

Hvis jeg starter maskinen op og trykker F2 for setup kommer der sort skærm med beskeden:

"via raid bios setting utility v.4.94, scan devices, please wait" og så sker der ikke mere.

Hvis jeg tager kablet af og starter op igen, kan jeg komme i bios.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad fejlen er?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2010 - 17:34 #1
Det må jeg nok sige 500mb uhhh
Avatar billede lischr Praktikant
04. januar 2010 - 17:59 #2
Ja, enhver kan komme til at skrive forkert. Det er selvfølgelig 500GB
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. januar 2010 - 20:56 #3
undskyld jeg kunne ikke nære mig!sorry.
du kunne prøve at starte op uden sata stik når den så kører sæt stikket i vent lidt der var et lignende problem der forleden blev løst på den måde her på eksperten når den har stået lidt gå ind i enheds håndteringen og tryk på søg efter hardvareændringer!
Avatar billede lischr Praktikant
05. januar 2010 - 21:53 #4
Jeg prøvede dit råd, og i det samme jeg satte stikket i "låste" maskinen, og jeg kunne ikke trykke på nogle taster.

Jeg genstartede uden kablet, og så var der ikke nogen problemer.
Kan det tænkes, at det er et "forkert" kabel?
Eller er det controllerkortet der "spøger"?
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2010 - 22:03 #5
Hvis der var en driver med så prøv at afinstallere den hvis du kan se den i enhedshåndteringen så prøv at deaktivere den genstart og se om den finder den igen og beder om driveren!
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2010 - 22:13 #6
Prøv om du kan se kortet i enhedshåndteringen hvis du kan se det og der er et gult spørgsmålstegn mangler der en driver!
ellers er kortet nok dødt!